De oliepomp: zorgt voor de toevoer van smeermiddel

0
1335
Olie
© Shutterstock / nexus 7

Een goed werkende oliepomp is een basisvereiste voor een intact smeercircuit en een lange levensduur van de motor. Wat moet u weten over de eenheid?

Smering voor een lange levensduur

Een van de belangrijkste voorwaarden voor een lange levensduur van de motor is smering – en ook hier speelt de oliepomp een beslissende rol: hij transporteert het smeermiddel van het oliecarter via het oliefilter naar de smeerpunten op de motor. Hiertoe behoren sterk belaste onderdelen zoals de cilinders of de krukas. Hoge oliedruk is belangrijk om ervoor te zorgen dat de olie deze smeerpunten snel bereikt – zelfs bij een koude start. In dit geval is de olie stroperiger, waardoor het enige tijd duurt voordat deze neuralgische punten zijn gesmeerd. Tijdens deze korte periode is de slijtage bijzonder groot. Gewoonlijk wordt de eenheid indirect aangedreven via de krukas, waarvoor tandwielen of kettingaandrijvingen worden gebruikt, afhankelijk van het ontwerp. Moderne oliepompen kunnen de oliedruk naar behoefte regelen. Als gevolg daarvan kunt u het brandstofverbruik verminderen.

Vervanging van de oliepomp is zelden nodig

De levensduur van de oliepomp is zo lang dat de meeste voertuigeigenaars de eenheid nooit hoeven te vervangen – enkele honderdduizenden kilometers zijn hier de regel. In sommige gevallen kan er echter sprake zijn van een verraderlijk gebrek: Slechte oliekwaliteit, olieverdunning door lekken in de cilinderkop, of het binnendringen van vuil kunnen vervanging noodzakelijk maken. Bovendien moet door ontwerp- of kwaliteitsgebreken bij sommige voertuigmodellen de oliepomp worden vervangen. Slechts weinig voertuigen hebben tegenwoordig nog een oliedrukmeter; een waarschuwing voor te lage oliedruk verschijnt echter in ieder geval. Als de boorddiagnose een dergelijke waarschuwing geeft of als het olie-indicatorlampje gaat branden, moet u de motor onmiddellijk afzetten.

Gevolgschade bij doorrijden met defect

Wanneer u doorrijdt, kunt u na zeer korte tijd aanzienlijke gevolgschade verwachten, die kan leiden tot motorschade. Als het lage oliepeil niet de oorzaak is van de lage oliedruk, kan het een defect aan de oliepomp zijn. Verdere aanwijzingen voor een defecte oliepomp kunnen ongewone motorgeluiden en lekkages in de motor zijn.

Defecten kunnen duur zijn

Oliepomp HANS PRIES 720 158
https://www.motointegrator.nl/producten/335602-oliepomp-hans-pries-720-158

Reparatie van de oliepomp is meestal niet mogelijk of op zijn minst oneconomisch. Net als de waterpomp moet u deze volledig vervangen; als hij versleten is, moet u ook de aandrijving vervangen. Afhankelijk van het voertuigmodel bedragen de kosten enkele honderden euro’s voor het reserveonderdeel zelf, en moet ongeveer twee tot drie werkuren worden gerekend voor de installatie. Al met al moet u rekening houden met kosten van 600 tot 1.000 euro voor een vervanging. De enige manier om deze kosten te vermijden is de olie op de voorgeschreven tijdstippen te verversen. Onderhoud van de oliepomp zelf is niet nodig.