De kleine A3 met de vier ringen

0
160
A3
Nog steeds een tijdloze verschijning in 2023

In de jaren ’90 werd het ook hip voor premiumfabrikanten om een ​​compact model in hun portfolio te hebben. Audi introduceerde in 1996 de A3, die vanaf 1997 kon bewijzen dat ook dit een echte Audi was.

De beste golf

Proost op het modulaire principe waarmee Volkswagen en Audi in de jaren ’90 met veel plezier hun componenten mixten. Met het PQ34-platform legde het in Ingolstadt gevestigde bedrijf een basis voor veel aankomende modellen; naast de compleet nieuwe Audi A3 en de TT leverden ze ook het systeem voor de Golf IV en zijn uitlopers Jetta en Bora, de Nieuwe Kever, Seat Leon en Skoda Octavia. Ook de meeste viercilindermotoren waren afkomstig uit de aangekondigde Golf IV en verpakten alles in een typische Audi-sfeer – het succesvolle model was klaar.

Audi A3
Aanvankelijk was de A3 alleen verkrijgbaar als driedeursmodel

Er zijn verschillende redenen waarom de kleine, sportieve Audi er vandaag de dag niet uitziet alsof hij de 30 haalt. Enerzijds werden er door de jaren heen op verschillende locaties zo’n 913.000 exemplaren geproduceerd, waardoor de compacte auto behoorlijk aanwezig is gebleven in het straatbeeld. Aan de andere kant hebben goed vakmanschap en het gebruik van aluminium en glasvezelversterkte kunststof een voertuig met een lange levensduur gecreëerd dat zelfs na meer dan 20 jaar nog steeds fris en ‘als een Audi’ aanvoelt.

een kleine A8
Van voren bijna een kleine A8

Dat Audi-gevoel

Iedereen die zo’n dertig jaar geleden de nieuwe generaties,tegen de concurrentie in, mocht uitproberen, kan precies beschrijven hoe een Audi ‘voelt’. Terwijl tegenwoordig bijna alle nieuwe auto’s op de één of andere manier stil, comfortabel en waardevol lijken, waren er destijds enorme verschillen. De A3 kwam aanvankelijk alleen als driedeursmodel om intern niet te concurreren met de Golf IV, die een jaar later debuteerde. Ook al was de uitrusting van andere fabrikanten klassiek beter dan die van VW en Audi, zodra je instapte voelde je je thuis. Strakke, comfortabele stoelen en een hoogwaardig interieur gaven ook als deze stilstond het gevoel in een goede auto te zitten. Men moest er echter duur voor betalen; het was ‘altijd iets duurder om in een Audi te rijden’, zoals het gezegde luidt.

Audi A3
Roest? In principe geen probleem.

Ik zie rood!

Uiterlijk na het starten van de motor en het inschakelen van de lichten heeft de kleine Audi A3 alle zintuigen van de bestuurder bereikt. Je hoeft de consequent rode binnenverlichting niet leuk te vinden, maar dat kan wel. Alles is warm en niet agressief verlicht. De instrumenten zijn ergonomisch voor u gepositioneerd, alle schakelaars zijn goed bereikbaar en bevinden ze zich waar u ze verwacht. De snelheidsmeter en toerenteller domineren de cockpit, en er is niet veel kits eromheen dat je afleidt. Schakelaars voor verlichting en ventilatie, zo eenvoudig kan autorijden zijn. Ook al zijn de materialen wat vuilgevoelig, ons 25 jaar oude fotomodel voelt nog steeds waardevol aan. Zoals gebruikelijk is er in de compacte klasse niet veel ruimte op de achterbank, en het vijfdeursmodel dat in 1999 werd geïntroduceerd, verandert daar niets aan.

De cockpit
De cockpit is overzichtelijk en overzichtelijk

Dorstig maar langdurig

Het motorengamma van de jaren ’90 kent geen verrassingen meer. Iedereen die voor de 1,6 liter motor kiest, heeft dezelfde problemen met uitvallende klinknagels als hedendaagse Golfrijders. In principe hadden benzine- en dieselmotoren voorwielaandrijving, Quattro was als optie leverbaar of standaard op de sportieve S3. Alle motoren hadden standaard een versnellingsbak met 5 versnellingen, de S3 Quattros hadden een versnellingsbak met 6 versnellingen. Audi bood optioneel een automatische transmissie met 4 versnellingen aan, eveneens met Tiptronic. Vanuit het huidige perspectief zijn benzinemotoren relatief dorstig, ongeacht of ze een turbocompressor hebben of niet. We reden zelden met de 1,8 liter onder de 9 liter super, zelfs niet over land. Alleen de inmiddels legendarische 1,9 liter TDI-motoren doen het met 5 liter diesel en zullen bij goed onderhoud een bijbelse leeftijd bereiken. Bij alle varianten moet je op de distributieriem letten.

dashboard
Rood is prachtig. Bij VW was alles toen blauw.

Voor elk wat wils

De Audi A3 8L, die tot de zomer van 2003 in Duitsland werd gebouwd, kwam in de uitvoeringen Attraction, Ambition, Ambiente en S-Line. Met of zonder airco, met of zonder schuifdak, deze en die velgen – tegenwoordig zijn er talloze varianten op de markt die voor elke smaak en budget iets te bieden hebben. Rijklare, gave exemplaren zijn verkrijgbaar voor driecijferige bedragen, maar je moet over het algemeen wel letten op de onderhoudsachterstand van een Audi. De reserveonderdelen zijn geen superkoopjes, maar dankzij de identieke componenten van VW, Seat en Skoda zijn alle gangbare slijtageonderdelen nog steeds gemakkelijk verkrijgbaar.

Audi A3
Comfortabel aan de voorkant, niet zozeer aan de achterkant.

De gebruikelijke verdachten

De typische zwakke punten zijn vergelijkbaar met die van zijn modulaire broers en zussen. Bij alle motoren hebben de waterpompen en dynamo’s de neiging voortijdig te verslijten, en defecte luchtmassasensoren (LMM) zijn soms de reden dat de motor niet soepel draait. De spoorstanguiteinden van de vooras rommelen als ze versleten zijn. De achteras heeft ook de neiging om na een hoge kilometerstand in zijn lagers te rommelen. Naarmate we ouder worden, werken de contactsloten en centrale vergrendeling vaak elektrisch, en de elektrische ramen weigeren te werken. Maar dit alles weet u ook van andere voertuigen.

de motor
Geen verrassingen bij de motoren.

Veel compacte klasse voor het geld

De conclusie kan vrij oppervlakkig worden samengevat: als je op zoek bent naar een robuust, hoogwaardig compact model zonder grote uitstraling en zonder noemenswaardige roestproblemen, dan kun je het beste voor een Audi A3 uit de 8L-serie gaan. Nu de laatste productiejaren inmiddels de status ‘youngtimer’ hebben bereikt en de eersten binnenkort klassieke auto’s zullen zijn, zal de markt zeker nog verder uitdunnen. Een Audi A3 is niet spectaculair en doet zijn werk zoals het hoort. En hij is nog steeds een tikkeltje cooler dan de hedendaagse modellen van VW, alleen al vanwege de rode cockpitverlichting. Doe mee. Als je je bezighoudt met de huidige compacte auto’s die na een ongeval op insecten lijken en een wervelend interieur hebben, is een Audi A3 uit de eerste serie op de één of andere manier aangenaam rustig.


Auteur: Jens Tanz – Sandmann


Audi A3
De Audi A3 is grillig en robuust

Audi A3 (Type 8L)
Opbouwversies: Stationwagon
Benzinemotoren: 1,6-1,8 liter (74-165 kW)
Dieselmotoren: 1,9 liter (66-96 kW)
Lengte/breedte/hoogte: 4152/1735/1420 mm
Leeggewicht: 1.100 kg
Productieperiode (D): 1996-2003