Benz’s 40-jarige “baby”

0
395
Benz
Tijdloos design van Bruno Sacco

Het moest “een echte Mercedes” zijn, en er was geen voorganger waartegen de 201-serie zich had kunnen meten. De eerste compacte klasse van Mercedes-Benz werd afgelopen december 40 en is allesbehalve een ‘Baby Benz’, zoals de Amerikanen het noemen. We nemen de instapklassieker onder de loep.

Gemeten tegen de S-Klasse?

Ontwerper Bruno Sacco leverde met zijn compacte vierdeurs een (niet zo) klein meesterwerk in design en techniek af, waaraan latere en parallelle modellen uit Stuttgart moesten worden gemeten. De intrede in het merk Mercedes-Benz was technisch volwassen na ontwikkelingskosten van een miljard mark; alleen al de multilink-achteras met vijf draagarmen per wiel had het 14-inch model praktisch aan de grond gelijmd.

Mercedes
Je kunt zijn leeftijd niet zien door naar hem te kijken.

De nieuwe compact werd voor het eerst geproduceerd in Sindelfingen en vanaf 1983 ook in samenwerking met de fabriek in Bremen in de voormalige Borgward-hallen. Een net, maar hoogwaardig interieurconcept zou, typisch Mercedes-Benz, kunnen worden uitgebreid van de schaarse ‘boekhouder’-nuluitrusting tot de volledig uitgeruste luxe compact. Het motorengamma strekte zich uit van de 72 pk atmosferische diesel tot de zestienkleppenmotor met injectie, die als topmodel de 190 E 2.3-16 was. In 1986 kwam daar een zescilinder bij.

Zak planken
De “Sacco-borden” verraden de facelift

MoPf 1 en VorMoPf

Na zes jaar productie en 1.000.000 verkochte compacte Benzen kwam in 1988 de facelift (Mopf 1). Visueel waren de bumpers omvangrijker en aangevuld met “Sacco-borden” op de flanken van de auto’s. Kleine aanpassingen aan het dashboard en betere stoelen deden de auto nog meer naar zijn “grote broer”, de E-Klasse uit de 124-serie, leunen. Voor hetzelfde geld waren ze in een spaarzame configuratie verkrijgbaar, maar dat deed niets af aan het succes van de 201-serie.

Benz
Uiterst comfortabel, ook op lange ritten

Voorin zit je uiterst comfortabel in de “190” en heb je een heerlijk ruimtegevoel. Alle schakelaars zitten waar je ze verwacht als Mercedes-coureur. De lange kap voor je loopt iets schuin weg en wordt ergens verderop begrensd door de kapster. Achterin is het wat karig met de ruimte, ondanks de vier deuren. De kofferbak is ook niet enorm, dus de grote reis naar vakantie moet goed worden gepland. Vooral omdat de achterbank niet neergeklapt kan worden.

Mercedes
Voorin is er veel ruimte

Ze lopen en lopen…

De motoren van de “Baby Benz” zijn over de hele linie robuust. Een blik op de distributieketting is altijd de moeite waard, zelfs de afzonderlijke componenten van de K-Jetronic kunnen met het ouder worden de soepele werking van de motor negatief beïnvloeden. En hier is het zoeken naar de storing, vooral bij voertuigen die lang hebben stilgestaan, buitengewoon tijdrovend. De 16-kleppen hebben af ​​en toe last van lekken, vooral als ze draaien zoals de fabriek het bedoeld heeft. De diesels worden als vrijwel onverwoestbaar beschouwd, maar krijgen alleen de rode milieusticker.

Benz
Heel goed te doen voor doe-het-zelvers

Roest of geen roest?

Iedereen die met een Mercedes-Benz uit die jaren te maken heeft gehad, kent het roestprobleem. De 190 vertoont nog niet de enorme problemen van de jaren 90, toen lakken op waterbasis en met bacteriën verontreinigde dompelbaden soms tot massale plaatwerkstoringen leidden – maar juist vanwege zijn leeftijd roest een W 201 meer dan een nieuwe auto. De tijdloosheid ervan is zowel een vloek als een zegen. Je ziet zijn leeftijd niet echt, en velen gebruiken de compact als een betrouwbare alledaagse auto. Hij is niet eens een youngtimer meer, maar een volwassen oldtimer. En zo moet hij behandeld worden.

Benz
Recht en overzichtelijk

De overgang van een alledaagse auto naar een goed verzorgde zondagscruiser kan vloeiend zijn. Als de roest nog niet is doorgebeten, kan een volgende wasbehandeling veel besparen. Een oude Mercedes beschimmeld graag op de zelden onderzochte en vaak vergeten krikpunten. Dit zijn kleine gaatjes aan de voor- en achterkant van de dorpels die je kunt gebruiken om de krik in te steken bij een lekke band. Hier duikt de bruine plaag vaak op achter de plastic klep. Spatbordhoeken, onderste deurranden, achterasbevestigingen – alles wat u kent van de W 124 moet hier ook worden onderzocht. Vanaf 1988 was de roestpreventie iets beter.

Benz
Vier deuren, maar niet veel ruimte achterin

“Een echte Mercedes”

Wat precies een echte Mercedes is en wat niet, is iets waar gebruikers van de forums en fans soms heel hard over ruziën. En de definities veranderen elke 10 jaar. Eén ding is zeker: de W 201 is net als de W 124 een echte Mercedes. Akkoord. Voor frequente rijders heeft het model, waarvan er miljoenen zijn gebouwd, het voordeel van een over het algemeen goed aanbod van reserveonderdelen. VVeel dingen, maar niet meer alles, zijn direct verkrijgbaar “bij de dealer” onderdelenbalie”.

Mercedes
Toen Shoebox nog chic was

Bijna alle mechanische onderdelen worden nagemaakt in OEM-kwaliteit. Remmenuitlaatsystemenwaterpompen – alles is aanwezig en tegen een normaal prijsniveau. Moeilijker wordt het met gekleurde interieurdelen of chromen strips. Die zijn niet verkrijgbaar of erg duur. Hedendaags zijn er zeer gedurfde kleurencombinaties en bijna talloze uitrustingen voor de W 201. Met een beetje zoeken vindt iedereen zijn absolute droomauto.

 

De gevierde iconen

Een goed geconserveerde 190 is een interessant en betrouwbaar voertuig in elke configuratie. De 2.3-16 zijn al lang gewilde zeldzaamheden geworden, simpelweg vanwege hun populariteit in rally’s en zijn navenant duur. De homologaties Evo I en Evo II, waarvan er iets meer dan 500 zijn gebouwd als toegangsbewijs voor de DTM, zijn inmiddels vrijwel onbetaalbaar geworden. Sinds zijn officiële 40e verjaardag wordt de 201-serie ook officieel gevierd als een icoon binnen de groep.

Benz
Een voor allen!

Terecht. Maar dat drukt de prijzen natuurlijk niet. Als je er een wilt, schiet dan op. En hetzelfde geldt hier: het is beter om wat meer uit te geven voor een echt begrijpelijk goed onderhouden “Baby Benz” dan aan het eind de moed te verliezen met een achterstallig onderhoud en roestproblemen. De voorganger van de vanaf 1993 gebouwde C-Klasse is absoluut geschikt voor alledaags gebruik, maar eigenlijk bijna net iets te goed daarvoor.

 


Auteur: Jens Tanz – Sandmann


 

Mercedes-Benz 190 (W 201)

Bouwperiode: 1982 – 1993

Carrosserieën: sedan

Benzinemotoren: 1,8 liter – 3,2 liter

Dieselmotoren: 2,0 – 2,5 liter

Hoeveelheid: 1.879.629

Prijzen 2023: € 5.000 – € 10.000