Cilinderkop van THO - Technische wereldklasse
Cilinderkoppen worden over het algemeen blootgesteld aan zeer hoge mechanische en thermische krachten. Tijdens het verbrandingsproces in de cilinder worden op de cilinderkop dezelfde krachten uitgeoefend als bijvoorbeeld op de zuiger.
De cilinderkop en zijn functie
De cilinderkop wordt op het motorhuis geplaatst. Als onderdeel van de motor sluit het de verbrandingskamer aan de bovenzijde af. De cilinderkoppakking wordt voor afdichting tussen de cilinderkop en het motorblok geplaatst.
De cilinderkop is verantwoordelijk voor:
- de afdichting van de verbrandingskamer ten opzichte van het cilinderblok
- de vorming van de vorm van de verbrandingskamer
- het afvoeren van de verbrandingswarmte
De cilinderkop bevat essentiële componenten voor de mechanische aansturing van de gasuitwisseling. Bijvoorbeeld:
- de inlaatpoorten van de cilinders
- de uitlaatpoorten van de cilinders
- de klepbediening
- bij benzinemotoren: de bougies
- bij dieselmotoren: de verstuivers en gloeibougies
- verschillende olie- en koelvloeistofdoorgangen
Bedrijfsgedrag en motorprestaties worden aanzienlijk beïnvloed door het structurele ontwerp. Hoogwaardige cilinderkoppen worden geproduceerd met behulp van een speciaal spuitgietproces onder lage druk.
De koeling van de cilinderkop
Vanwege de hoge mechanische en thermische belastingen tijdens het draaien van de motor, worden cilinderkoppen bij de meeste ontworpen motoren bovendien geleverd en gekoeld met koelmiddelkanalen. Er zijn verschillende varianten.
- Watergekoelde cilinderkoppen
De meeste moderne motoren zijn watergekoeld. De koelvloeistof is een mengsel van water, een antivriesmiddel voor lage temperaturen en een anticorrosiemiddel. Deze vloeistof wordt rechtstreeks vanuit het carter door de cilinderkoppakking naar de cilinderkop gestuurd waar het nodig is.
Het voordeel van watergekoelde cilinderkoppen zit 'm in de koelvloeistof. Dit kan in totaal grotere hoeveelheden warmte absorberen en transporteren. De geïntegreerde kanalen voor de koelvloeistof tussen de cilinders en in de cilinderkop zorgen voor een effectievere koeling in de motor.
- Luchtgekoelde cilinderkoppen
Dit type cilinderkop wordt uitsluitend gekoeld met langsstromende lucht. Om deze reden zijn ze uitgerust met grote koelribben om de warmte af te voeren.
Het voordeel van luchtgekoelde cilinderkoppen ligt in de eenvoudigere en goedkopere constructie. Ze zijn bedrijfszeker en hebben een lager eigengewicht. Door het ontbreken van koelvloeistof is bevriezing bij strenge winterse temperaturen onmogelijk.
Cilinderkoppen van THO - verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
Cilinderkoppen voor benzinemotoren en dieselmotoren verschillen aanzienlijk van elkaar.
Bij dieselmotoren met zogenaamde voorkamers en wervelkamers bevinden de verbrandingskamers zich direct in de cilinderkop. Sterke thermische belastingen treden op bij temperaturen van rond de 900 graden Celsius. Dit stelt hoge technische eisen aan het ontwerp van de cilinderkoppen, omdat de plaatsing van de verbrandingskamers al een ongelijke thermische uitzetting in het materiaal kan veroorzaken en zo de cilinderkop kan vervormen. Er worden ook geavanceerde ontwerpoplossingen ontwikkeld om de cilinderkoppen in de buurt van de verbrandingskamer van koelwater te voorzien.
Passende maatregelen bij onregelmatigheden
Als tijdens het draaien van de motor onregelmatigheden worden vastgesteld, moeten onmiddellijk passende maatregelen worden genomen.
Onregelmatigheden kunnen een slecht koudestartgedrag of een verminderde motorprestatie zijn. Ook moet rekening worden gehouden met de olie- en koelwatertoevoer. Als de koelwatertemperatuur in het rode bereik ligt, als er olie in het koelwater zit of als de olie en het koelwater met steeds kortere tussenpozen moeten worden bijgevuld, moet de cilinderkop worden gecontroleerd. Als deze onregelmatigheden zich voordoen, geldt het volgende:
- Schakel de motor onmiddellijk uit
- Bezoek een gespecialiseerde werkplaats
Regelmatig onderhoud en inspectie van het motorrijtuig en de verbrandingsmotor helpt om beginnende slijtage of defecten in een vroeg stadium te herkennen en te verhelpen, voordat er onregelmatigheden optreden die tot gevolgschade aan de verbrandingsmotor kunnen leiden.
THO cilinderkoppakking – extreme prestaties
Als zeer technisch en complex onderdeel in de verbrandingsmotor zorgt de cilinderkoppakking ervoor dat verschillende media zoals water en olie van elkaar en van buitenaf worden afgedicht.
Toenemende eisen aan moderne motoren betekenen dat ook de eisen aan afzonderlijke componenten exponentieel toenemen.
Met name bij dieselmotoren met drukvulling stellen de hoge verbrandingsdrukken zeer hoge eisen aan een cilinderkoppakking. Er zijn technisch complexe afdichtingssystemen ontwikkeld die betrouwbaar werken onder de meest kritische omstandigheden.
Moderne cilinderkoppakkingen zijn vaak bestand tegen hoge drukken, hoge temperaturen en agressieve media gedurende de gehele levensduur van het voertuig.
Functionele storingen van de cilinderkoppakking bevorderen schade aan de motor en verkorten de looptijd en levensduur van de motor aanzienlijk. Om motorschade te voorkomen en een zo lang mogelijke levensduur te bereiken, moeten motorbesturingscomponenten zoals cilinderkoppen en cilinderkoppakkingen regelmatig worden geïnspecteerd en onderhouden.
De eerste tekenen van een beginnend defect of slijtage van de cilinderkoppakkingen zijn bijna hetzelfde als bij defecte cilinderkoppen:
- Slecht koudstartgedrag van de motor
- Verlies van motorvermogen
- Koelwatertemperatuur in het rode gebied
- Olie zichtbaar in het koelwater
- Water en olie moeten met korte tussenpozen worden bijgevuld
Ook hier moet de verbrandingsmotor direct worden uitgeschakeld en de werking van de cilinderkoppen en hun afdichtingen worden gecontroleerd.
Cilinderkoppen en cilinderkoppakkingen voor uw motorvoertuig
Onderdelen voor de verbrandingsmotor behoren altijd tot de veiligheidsrelevante onderdelen van de auto en moeten opvallen door hun kwaliteit en duurzaamheid. Door de sterke, thermische en mechanische belastingen tijdens het rijden is de kwaliteit van de gebruikte cilinderkoppen of cilinderkoppakkingen in hoge mate verantwoordelijk voor de veiligheid van uw motorrijtuig en de waarde van het voertuig. Inferieure componenten voor de verbrandingsmotor kunnen bij voortijdige slijtage tot dure gevolgschade aan de motor leiden. Ook hogere uitlaatemissies en een hoger brandstofverbruik spelen een grote rol. Vertrouw alleen op kwaliteitsfabrikanten en hun onderdelen om lang en vooral veilig rijplezier met uw voertuig te hebben.
Of het nu gaat om cilinderkoppen, cilinderkoppakkingen of andere componenten voor motorbesturing, in de online winkel van Motointegrator vindt u ongeveer 5 miljoen artikelen van gecertificeerde premiumfabrikanten in onze geselecteerde onderdelencatalogus, inclusief THO natuurlijk. Test ons enorme assortiment motorbesturingscomponenten met kwaliteitsproducten van THO.
Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact op met onze competente klantenservice. Al onze producten worden razendsnel bij u afgeleverd en zijn dus snel klaar voor installatie en vervanging.