MOOG

MOOG Auto-onderdelen – innovatie die inspireert

Het is 1917 en de drooglegging, en de wet die wordt ingevoerd, brengt de broers Hubert Prater en Shulman Alva Moog tot werkloosheid. De fabriek in Florida, die hun vader al had opgezet, is gesloten en de broers staan op instorten. De broers besluiten een andere weg in te slaan en de juiste beslissing te nemen. Het bedrijf werd in 1919 in de VS opgericht en is sinds 2001 ook in Europa gevestigd. Toegekend voor de kwaliteit van de stuur- en chassisdelen en chassiscomponenten. Een bedrijf dat voortdurend evolueert en nieuwe technieken ontwerpt en invoert. Enthousiasme in werkplaatsen en bij eindgebruikers, omdat de producten aantoonbaar de rijveiligheid verbeteren en een lange levensduur hebben

Toon meer >>

Moog - geschiedenis en succes

Van whiskydealer tot fabrikant in de auto-industrie:

Opgericht in 1919, gingen de twee broers aan de slag en verwierven in één adem het filiaal in St. Louis van de Jenkins-Vulcan Soring Company. 

In 1920 behalen ze hun eerste succes, St. Louis Spring installeert de eerste geavanceerde en vooral elektrische trekoven van Moog. Het doel van de oven is om een gelijkmatig geharde veer te produceren. Dat lukt en Moog kan met trots terugkijken op de eerste elektrisch warmtebehandelde veer. 

In 1930 voegde Moog front-end onderdelen toe aan zijn assortiment. 

In 1940 was er een klein keerpunt in het succesverhaal, de trend wees steeds meer op de aankoop van nieuwe auto's en de verkoop van reserveonderdelen daalde. Maar de broers gebruiken deze tijd om hun kwaliteit te verbeteren. 

In 1950 siert Moog de racewagen van Glenn Roberts. In 1960 viert Moog zijn 50e verjaardag en introduceert het Zeromatic kogelgewricht. Tegelijkertijd ontving het testlaboratorium de eerste ultramoderne slijtagesimulator. 

In 1970 opende Moog zijn eerste opleidingscentrum voor stuur- en chassistechniek, het centrum staat open voor klanten en medewerkers en is erg populair. 

In 1980 kregen de broers opnieuw een tegenslag toen Hubert Moog, de zoon van medeoprichter Hubert Prater Moog, overleed. 

In 1990 kocht Federal-Mogul Corporation Moog. 

2001 komt met de verkoop en de voortzetting van de vestiging in Europa, de verandering en de grote vraag zorgen ervoor dat in 2014 meer dan 835 nieuwe onderdeelnummers de Moog-catalogus sieren. Deze omvatten ongeveer 600 draagarm- en draagarmsets en ongeveer 40 wielnaafeenheden. 

In 2015 vieren Moog en NASCAR hun 50e verjaardag van samenwerking en wordt Moog benoemd tot NASCAR's Official Original Equipment Manufacturer. 

Sinds 2016 is er een fabrieksgarantie van 3 jaar, wat spreekt voor een constante doorontwikkeling en kwaliteit. In 2017 wordt Moog sponsor van de NASCAR Whelen Euro Series.

Moog en de hybride kerntechnologie

Gepatenteerd en een echte aanwinst, Moog's Hybrid Core Technology. Met hun koolstoflagers, versterkte sferische glijlagers en hittegeharde kogelbouten, biedt Moog een bewezen langere levensduur in draagarmen, spoorstangeinden, kogelgewrichten en axiale zuigerstangen. Een vervijfvoudiging van de oppervlaktehardheid dankzij inductieharden heeft ook invloed op de pen en zijn sterkte. Precisie in de besturing en sterke controle over de beweging van de ophanging inspireren niet alleen in de autosport, maar ook op normale wegomstandigheden. Een veilige rijervaring met een langdurig effect.

Ophangingsveren van Moog – Technologische wereldklasse

Chassisveren zijn één van de belangrijkste chassiscomponenten en de schakel tussen de voertuigcarrosserie en de wielen. De hoofdtaak van de ophangingsveren is het opvangen van oneffenheden in de weg. Ophangingsveren zorgen er ook voor dat de wielen veilig contact met de weg hebben. Alleen in deze combinatie kunnen de aandrijf- en remkrachten van een motorvoertuig veilig worden overgebracht. 

Onder chassisveren wordt onderscheid gemaakt tussen 2 veerconstanten:

  • Ophangveren met een lineaire veerconstante

Bij deze ophangveren neemt de kracht van de veer lineair toe met de afgelegde afstand. 

  • Ophangingsveren met progressieve veerconcentraties

Deze hebben in het begin een zacht karakter en worden met toenemende afstand gehard.

Ontwerp soorten ophangveren

Cilindrische ophangveren

Dit type zijn cilindrische ophangveren. De veerconstante is lineair. Wijdverspreid vanwege conventioneel ontwerp.

Ophangveren gemaakt met verschillende draaddiktes

Bij dit type wordt de diameter van de gebruikte draad verkleind naar het einde van de chassisveer toe. De zachte uiteinden van dit type veerophanging zorgen voor een comfortabele rijdynamiek bij normale wegomstandigheden. Ook de stuurdelen van het chassis en de wielophanging zijn ontlast. 

Miniblok veren

Dit type spiraalveren zijn gemaakt van taps toelopende verendraad en hebben een tonvormig ontwerp. De veerconstante is progressief. Door de constructiemethode vermijden de veeruiteinden direct spoelcontact.

Side load veren

De krachtverdeling van de gehele wielophanging wordt geregeld door deze variant van chassisveren. Het vermindert dus de wrijving tussen de schokdemper, de zuigerstang en zijn afdichting. Over het algemeen draagt dit bij aan een betere respons van de schokdemper.

Moog-ophangveren - veilig en waardevol

Ophangingsveren van hoge kwaliteit leveren een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid. Dit geldt met name bij slechte weg- en weersomstandigheden en wanneer het voertuig zwaar beladen is. Een stabiele wegligging van het voertuig wordt bijvoorbeeld bereikt door een progressieve veerconstante. Moog veren zijn af fabriek al goed beschermd tegen corrosie en beschadigingen tijdens het rijden. Onder normale rijomstandigheden zijn ophangingsveren bestand tijdens de hele levensduur van de auto. Het regelmatig controleren en inspecteren van de veren van de ophanging, bijvoorbeeld bij het verwisselen van wielen, helpt om beginnende defecten in een vroeg stadium te herkennen. 

Moog produceert ook andere hoogwaardige onderdelen van het landingsgestel:

  • stuursystemen
  • vorkbeen 
  • lager voor draagarm 
  • trekstangen 
  • stabilisatorstangen 
  • lager voor stabilisator 
  • kogelgewrichten 
  • lager voor asbalk 
  • demping en vering 
  • stuursystemen
  • spoorstangeinden
  • stuurstang
  • ophangsystemen 
  • panhard personeel

Moog Panhardstang - Klassieke draagarm

De Panhard-stang is een klassiek geleidingselement voor chassis in motorvoertuigen met een starre as. Deze technologie, al in 1890 uitgevonden in Frankrijk, wordt nog steeds gebruikt in motorvoertuigen en wordt voortdurend verder ontwikkeld. De Panhard-stang wordt tegenwoordig in de volksmond een vorkbeen genoemd. 

Kogelgewrichten van Moog – Stabiel en flexibel 

De kogelgewrichten van een voertuig zijn te vinden op de voorwielophanging. Ze verbinden draagarmen met de wielen, maar blijven ondanks maximale stabiliteit uiterst flexibel. Om deze flexibiliteit te garanderen, werden kogelgewrichten ontworpen als kogelgewrichten en voeren ze de horizontale stuurbewegingen uit, terwijl ze de verticale bewegingen van de chassisveren weerstaan. Kogelgewrichten spelen een centrale rol in de stabiliteit en mobiliteit van een motorvoertuig en moeten regelmatig worden onderhouden tijdens inspecties. 

Ophangingsveren en reserveonderdelen voor uw motorvoertuig

Investeer in de kwaliteit en betrouwbaarheid van de veren die u nodig heeft, want die hebben een grote invloed op de rijdynamiek en vooral op de rijveiligheid. Componenten voor tuning, optiek of prestaties, in de online winkel van Motointegrator vindt u ongeveer 5 miljoen artikelen van de belangrijkste fabrikanten voor chassiscomponenten in onze geselecteerde onderdelencatalogus, inclusief Moog natuurlijk. Alle reserveonderdelen overtuigen door hun betrouwbaarheid en duurzaamheid en zijn bij uitstek geschikt voor tuning- en reparatiewerkzaamheden.

Jaar van vestiging: 1919
Website (Engels): http://www.moogproblemsolver.com/
Catalogus van de fabrikant: http://www.fmecat.eu/index-car.asp
MOOG
Alle producenten 0-9 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z