GKN

GKN Auto-onderdelen, auto-accessoires

GKN: Auto-onderdelen van de pionier op het gebied van aandrijfassen en verbindingen

De geschiedenis van de fabrikant van auto-onderdelen GKN gaat terug tot het jaar 1759. Naast haar activiteiten in andere sectoren zoals de luchtvaart, staat het bedrijf vandaag de dag nog steeds bekend als wereldmarktleider op het gebied van aandrijfsystemen voor motorvoertuigen.

Toon meer >>

Ontwikkeling van GKN tot marktleider

De geschiedenis van GKN begon in 1759 toen Wyndham William Lewis een ijzerfabriek oprichtte in Dowlais, Wales. Het bedrijf groeide gestaag in de daaropvolgende decennia. Zo wist GKN zich aan het begin van de 19e eeuw te ontwikkelen tot de grootste ijzer- en staalproducent ter wereld .

Het keerpunt: oprichting van GKN

Na verschillende wisselingen in het topmanagement vond in 1898 een beslissende bezuiniging plaats: de zoon van de toenmalige eigenaar, Iver Bertie Guest, nam het bedrijf over. Maar hij had er weinig interesse in en verkocht het uiteindelijk aan een industrieel, Arthur Keen. Hij investeerde £ 1,5 miljoen in het bedrijf en richtte Guest, Keen & Co. Limited op. Slechts twee jaar later nam Keen een ander bedrijf over: Nettlefolds Limited. GKN was geboren: " Guest, Keen en Nettlefolds ".

Specialisatie in stalen bevestigingsmiddelen

De jaren die volgden stonden in het teken van stalen bevestigingsmiddelen. Het bedrijf specialiseerde zich in de productie van schroeven, moeren, bouten en andere elementen. Het bijzondere was de continue productielijn. GKN ontgonnen erts en verwerkte het met behulp van zelf gewonnen steenkool in de hoogovens van haar eigen staalfabrieken. Van het verkregen staal vervaardigde GKN hoogwaardige producten en bracht deze vervolgens zelf op de markt.

Instap in de automobielsector

In 1966 zette het bedrijf de grote stap in de richting die nu de belangrijkste focus van GKN Automotive is: het nam Hardy Spicer Limited over, een bedrijf gespecialiseerd in de fabricage van aandrijfassen voor motorvoertuigen. Dit bezegelde de intrede van GKN in de productie van auto-onderdelen. Door overname van andere automotive toeleveranciers breidde het bedrijf haar portfolio op het gebied van auto-onderdelen uit en ontwikkelde zich tot wereldmarktleider op dit gebied. Aan het begin van de jaren 2000 kon GKN een marktaandeel van ongeveer 43 procent opeisen. De belangrijkste divisie die hiervoor verantwoordelijk was, was de vervaardiging van aandrijfassen. De voorheen succesvolle fabricage van staal en verbindingselementen verdween al in de jaren negentig van de vorige eeuw.

De omwenteling: overname door Melrose Industries

De lucht aan de top werd echter geleidelijk ijler. Sterke concurrenten kwamen op de markt en claimden meer marktaandeel. GKN voelde zich genoodzaakt om meer bedrijfsgebieden te ontsluiten . Zo was het bedrijf actief in de luchtvaartindustrie en in de fabricage van militaire voertuigen. De crisis mondde uiteindelijk uit in een vijandige overname door een investeringsmaatschappij in 2018. Deze kocht het bedrijf GKN voor 8,1 miljard pond, stopte met handelen op de beurs en verdeelde GKN in individuele bedrijfsonderdelen. Sindsdien bestaan de drie divisies GKN Aerospace, GKN Automotive en GKN Powder Metallurgy onder het overkoepelende merk Melrose Industries .

De originele onderdelen van de aandrijflijn voor auto's van GKN

GKN staat voor innovatieve aandrijflijncomponenten waarmee het bedrijf wereldwijd IAM- en OES-markten bedient. Het GKN- assortiment omvat deze aandrijfassen en koppelingen:

  • Elektrische aandrijflijnen: Elektrische en hybride voertuigen zijn de toekomst van de auto-industrie. De ontwikkelaars van GKN hebben dit ook onderkend en onderzoeken daarom hoe de gebruikte aandrijvingen kunnen worden geoptimaliseerd. Het doel is dat elektrische aandrijvingen ook echt rijplezier moeten brengen. Bij de elektrische aandrijving kan het hogere gewicht van de accu's het rijgedrag nadelig beïnvloeden. Dit kan worden gecompenseerd met de geavanceerde aandrijvingen van GKN. GKN rust de vernieuwers in de branche, zoals de nieuwe Volvo XC90 SUV of de BMW i8, uit met moderne eDrives en vierwielaandrijving. Nieuw is de eTwinsterX single-single electric drive met een maximaal koppel van 3500 Nm, die zowel de respons als de stabiliteit van het voertuig positief beïnvloedt.
  • Intelligente vierwielaandrijving: auto's met vierwielaandrijving zijn een rage. De vraag neemt wereldwijd toe. De chauffeurs waarderen de verbeterde stabiliteit en het geoptimaliseerde acceleratie- en bochtgedrag. Moderne softwareproducten, ontwikkeld door GKN Driveline, verbinden de vierwielaandrijving met alle voertuigcomponenten. Het communiceert ongemerkt met andere systemen zoals ESP of ABS en regelt tal van processen voor een perfect op elkaar afgestemde rijervaring. Op deze manier moet de kracht van het voertuig in de richting van de bestuurder worden geleid. Het bedrijf vertrouwt ook op koppelvectoring om de aandrijvingen van GKN te optimaliseren, wat nog meer intelligente technologieën mogelijk maakt.
  • Constant Velocity Joint Systems: Hoewel homokineten oorspronkelijk werden ontwikkeld door Ford-ingenieur Alfred Rzeppa, werden ze geperfectioneerd door Hardy Spicer, één van de bedrijven die later door GKN werd overgenomen. Zo droeg het bij aan de verspreiding van voorwielaandrijving in personenauto's. Dit zijn homokinetische verbindingen die worden gebruikt om het koppel van de ene as op de andere over te brengen.
  • Kruiskoppelingen: GKN ontwikkelt kruiskoppelingen voor de aandrijfas, waarbij twee jukken zijn verbonden door een spin. De gesmeerde en robuuste auto-onderdelen vervullen belangrijke functies in de voor- en/of achteras van auto's.

Wist u al? GKN combineert de passie voor autosport met de ontwikkeling van de nieuwste aandrijftechnologieën. Of het nu gaat om gewrichten en asassen, stuurkolommen of andere onderdelen, GKN werkt samen met bekende premium sportwagenfabrikanten zoals Porsche of Ford aan de ontwikkeling en optimalisatie van hoogwaardige systemen. Voertuigen die zijn uitgerust met GKN-aandrijvingen en -gewrichten nemen sinds de jaren zestig deel aan internationaal bekende races zoals de Paris-Dakar Rally of de 24-uursrace in Le Mans . Veel van de geavanceerde innovaties voor 's werelds beste voertuigen zijn ook verwerkt in GKN-producten, of het nu gaat om stuursystemen, aandrijfassen of verbindingen.

Koop GKN aandrijfassen en koppelingen online bij Motointegrator 

GKN kenmerkt zich door een uitgebreide aftermarket service. Daarom biedt Motointegrator u de aandrijflijncomponenten van het bedrijf van originele fabriekskwaliteit. Kies uit aandrijfassen, koppelingssets, schroefassen, ophangingsveren of stuursystemen voor gangbare Europese, Japanse en Koreaanse automodellen. In onze online winkel kunt u tegen een redelijke prijs hoogwaardige reserveonderdelen voor auto's, vrachtwagens en landbouwmachines bestellen.

In de online winkel van Motointegrator kunt u kiezen uit een enorm assortiment van ongeveer vijf miljoen reserveonderdelen, waaronder stuurlagers, kleppendekselpakkingen en V-snaren van geselecteerde premiumfabrikanten. Reken op snelle verzending binnen twee tot vier werkdagen . Vragen? Neem gerust contact op met onze ervaren klantenservice, die al uw vragen snel en vakkundig zal beantwoorden.

Website (Nederland): http://www.gkn.com/driveline/de/pages/default.aspx
Website (Engels): http://www.gkn.com/
GKN
Alle producenten 0-9 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z