Vervangen van de distributieriem

0
2853
Zahnriemen
© Getty Images / sergeyryzhov

Wanneer moet u een distributieriem vervangen?

Sommige motoren lopen meer dan 200.000 kilometer op één enkele tandriem. De componenten moeten bestand zijn tegen hitte, vocht en vele andere ongunstige bedrijfsomstandigheden. Een zeer belangrijke bijdrage aan de lange levensduur van de distributieriem is de inkapseling van de gehele riemaandrijving, die het binnendringen van vuildeeltjes of vloeistoffen zoveel mogelijk moet voorkomen en juist een goede bescherming biedt. Desalniettemin blijft de tandriem een ​​slijtageonderdeel. En dat moet u strikt volgens de specificaties van de fabrikant en de gespecificeerde vervangingsintervallen vervangen door een nieuw onderdeel. De distributieriem heeft tegenwoordig een lange levensduur. Maar het feit blijft dat een gescheurde distributieriem tot dure motorschade zal leiden. Als de tandriem echter breekt, kunnen de kleppen en zuigers beschadigd raken. Het is niet ongebruikelijk om dan ook de hele cilinderkop te vervangen. Ook de drijfstanglagers en de krukas kunnen beschadigd raken, met grote motorschade tot gevolg.

Hoe belangrijk is het om de distributieriem te vervangen?

Om ervoor te zorgen dat de nokkenas de kleppen correct laat werken, moet u de tandriem regelmatig vervangen. Het is een klassiek slijtonderdeel. De voertuigfabrikanten bepalen daarom bij welke kilometerstand u de riem moet vervangen. Als u de deadline niet haalt en de tandriem breekt, is de motor achteraf defect en moet u deze tegen hoge kosten repareren of zelfs vervangen. Natuurlijk zorgt een werkplaats voor het vervangen van de distributieriem, maar een ervaren hobbyist kan het zelf doen.

Kunt u zelf de distributieriem vervangen?

Het ontwerp van moderne voertuigen en de installatie van veel extra eenheden maken het vervangen van de distributieriem niet eenvoudig. Het is dus geen wonder dat de verandering een van de complexe, tijdrovende en daarom kostbare reparaties is. Diverse componenten zoals luchtfilters , diverse motorafdekkingen en in sommige gevallen zelfs losse units zoals de generator moeten worden verwijderd om de distributieriem te vervangen. Een paar uur werktijd is dan heel gewoon. Maar de inspanning is gerechtvaardigd, omdat de kosten van een tandriembreuk veel hoger zijn. Denk hierbij aan componenten als span- en omkeerrollen, die zorgen voor een juiste geleiding van de tandriem en de juiste riemspanning. De waterpomp wordt vaak ook aangedreven via de tandriem, daarom kan het de moeite waard zijn om dit onderdeel te vervangen, aangezien het afzonderlijk vervangen van de waterpomp praktisch evenveel werk met zich meebrengt als het vervangen van de tandriem zelf.

Waar zit de distributieriem?

Distributieriem
© CHIEW / Shutterstock

 

De nokkenas zit in de motor en zorgt ervoor dat de kleppen in de juiste volgorde, met de exacte slag en op het juiste moment worden geopend en gesloten. Hij wordt aangedreven door de krukas via tandwielen, tandkettingen of distributiekettingen. Om veilig te kunnen rijden, moet de tandriem correct functioneren. Als de nokkenas de kleppen niet correct bedient, kan de motor zijn vermogen niet leveren.

Wat als ie barst?

Als de tandriem breekt, stopt de nokkenas en wordt niet meer aangedreven, maar blijft hij draaien. Als één van de kleppen open is, komt de zuiger ermee in botsing. Dit gebeurt met grote kracht en leidt tot ernstige schade aan de motor: de nokkenas zelf, cilinderkop of klepsteel kan zo ernstig worden beschadigd dat de motor totaal beschadigd raakt.

Hoe kunt u distributieriemen controleren?

De distributieriem moet u in het algemeen na bepaalde tijdsintervallen vervangen. De verversingsintervallen zijn afhankelijk van de voertuigfabrikant. En daarnaast natuurlijk van het betreffende voertuigmodel en het bouwjaar. Er zijn ook verschillen tussen het vervangen van de distributieriem bij dieselmotoren en benzinemotoren. Het is raadzaam om voordat u vervangt, kostenramingen van meerdere garages op te vragen. Er zijn soms grote prijsverschillen zijn. Een verkeerde procedure kan snel veel geld kosten, daarom mag u de distributieriem alleen laten vervangen door ervaren monteurs.

Tandriemen van INA

Distributieriem
https://www.motointegrator.nl/producten/62851-distributieriemset-ina-530-0323-10

De tandriem maakt deel uit van de motor en essentieel voor de motorbeheersing, vooral voor het verbrandingsproces. De twee nokkenassen zijn verbonden met de krukas. Als de riem niet meer werkt, raakt de motor ernstig beschadigd. Daarom moet u bij het kiezen van een riem focussen op kwaliteit. Deze kwaliteit krijgt u met tandriemen van INA. Deze riem wordt meestal tegelijk met de bijbehorende spanrol vervangen. Bij ons vind u beide in één pakket. Zo kunnen wij u de distributieriem aanbieden met een buitendiameter van 96 mm en een breedte van 34 mm. Voor Jaguar-, Citroën- , Land Rover- en Peugeot- voertuigenhebben wij tandriemen met een buitendiameter van 60 mm en een breedte van 26 mm. Beide producten zijn voor u beschikbaar met de hoogste kwaliteit. Waarom nu van de fabrikant INA? INA maakt deel uit van het internationale bedrijf Schaeffler, dat werd opgericht in 1946.

Bestel de INA-onderdelen die u wenst en profiteer van de kwaliteitsproducten van de fabrikant. We verheugen ons op uw bestelling!