Trekhaak achteraf inbouwen: de kosten

0
393
Trekhaak
© GettyImages / Astrid860

Soms is een trekhaak praktisch: u kunt helpen met de verhuizing, tuinaarde halen bij het tuincentrum of met de caravan op vakantie gaan. Maar lang niet elk voertuig is uitgerust met dit nuttige onderdeel. Lees in deze blog wanneer u een aanhangerkoppeling achteraf kunt monteren, met welke kosten u rekening moet houden en welke soorten trekhaken er zijn.

Een trekhaak achteraf monteren: kan dat bij elke auto?

Een trekhaak aan uw auto heeft alleen zin als u er ook daadwerkelijk lasten mee mag trekken. Daarom moet u vóór de montage, controleren of de voertuigdocumenten een aanhangwagen en kogeldruk vermelden.

Overweeg ook of uw auto voldoende vermogen heeft om ladingen met enig comfort te vervoeren. Hoewel een kleine aanhanger voor het vervoeren van een ladekast meestal geen groot probleem is, wordt dit bij grote aanhangers of caravans lastiger. Het is daarom alleen de moeite waard om een aanhangerkoppeling achteraf aan te brengen als u over voldoende motorvermogen beschikt. Als u bij bergop rijden al de limiet van uw prestaties bereikt met een lager vermogen, zal een aanhangerkoppeling u geen noemenswaardig voordeel opleveren.

Tip: Een elektrische auto biedt de beste voorwaarden voor het trekken van een aanhangwagen. Houd echter het bereik in de gaten. Dat kan aanzienlijk krimpen onder de extra belasting.

Welke soorten trekhaak u achteraf kunt inbouwen

Er zijn drie soorten trekhaken, elk met hun eigen voor- en nadelen:

  • Vaste trekhaak: De goedkoopste optie is de vaste haak, deze zit stevig vast aan de dwarsbalk van de auto. Kan altijd gebruikt worden. Aan de andere kant kan het niet worden verwijderd als u het niet nodig heeft. Bovendien is het niet op alle voertuigen mogelijk omdat het de kentekenplaat kan bedekken.
  • Afneembare trekhaak: De afneembare variant is ideaal als u zelden met een aanhanger rijdt of als een stijve trekhaak de kentekenplaat zou verbergen. U kunt en moet het verwijderen wanneer u het niet gebruikt.
  • Draaibare trekhaak: Deze optie is aan het voertuig bevestigd, maar kan handmatig of elektronisch opzij worden geklapt. Vervolgens verdwijnt deze onder de bumper. Dit is de duurste optie als u een trekhaak achteraf wilt inbouwen.

Trekhaak achteraf inbouwen: de kosten

De kosten voor het achteraf inbouwen van een aanhangerkoppeling zijn afhankelijk van de gekozen variant. Een vast model kost ongeveer 100 tot 150 euro. Voor een afneembare haak moet u tussen de 250 en 350 euro rekenen. Het materiaal voor een draaibare trekhaak is het duurst: u moet hier minimaal 500 euro voor uittrekken.

Naast de prijs van de trekhaak zelf zijn er nog andere kostenposten:

  • Elektrische set
  • Ontgrendeling van de aanhangerkoppeling
  • Versterkingsveren (vereist voor het slepen van grotere ladingen)
  • Montage kosten

Zelf een aanhangerkoppeling inbouwen: kan dat?

Met een beetje ervaring als hobbymonteur kunt u zeker zelf een vaste of afneembare haak monteren. Het is ook de moeite waard, want de montagekosten lopen al snel op tot enkele honderden euro’s. Het is alleen beter om een ​​draaibare aanhangerkoppeling aan de professionals over te laten, vooral als deze elektronisch bestuurbaar moet zijn.

Heeft u het materiaal nodig voor het achteraf inbouwen van een trekhaak? Bestel aanhangerkoppeling onderdelen eenvoudig online bij Motointegrator.