Kenmerk en voordelen: Wat is tractiecontrole in de auto?

0
716
Tractiecontrole
© GettyImages / jpgfactory

Hoogwaardige rijhulpsystemen maken uw dagelijkse rit veiliger en helpen u te allen tijde de volledige controle over uw voertuig te behouden. Tractiecontrole speelt hierbij een belangrijke rol. Het maakt vaak deel uit van de standaarduitrusting van moderne voertuigen. Ontdek in deze blog welke functie tractiecontrole in de auto vervult en welke voordelen het biedt.

Wat is tractiecontrole?

Tractie is het vermogen van een auto om de door de motor gegenereerde kracht om te zetten in voorwaartse beweging van de banden en deze zo op de weg over te brengenAls er te veel kracht op de wielen wordt overgebracht, kunnen ze gaan draaien als er onvoldoende grip op de grond is. Dit gebeurt bijvoorbeeld als u bij het wegrijden te veel accelereert.

De tractiecontrole zorgt voor een optimale overdracht van het aandrijfvermogen en voorkomt het doorslippen van de aandrijfwielen. Technisch gezien wordt het ook wel tractiecontrole genoemd. In de volksmond wordt vaak gesproken over antislipregeling. Tractiecontrole biedt meer grip op ijzige, besneeuwde of modderige wegen en op andere lastige ondergronden zoals los grind of kasseien.

Wat is de afkorting voor tractiecontrole?

Zoals gezegd spreekt men in het Nederlands ook van de Anti-spin regulation, kortweg ASR. In het Engels is de afkorting TCS gebruikelijk, wat staat voor “Traction Control System”. De fabrikanten omschrijven het assistentiesysteem echter anders, bijvoorbeeld met ETC (Electronic Traction Control), BTCS (Brake Traction Control System) of ASC (Automatic Stability Control bij BMW).

Hoe werkt de tractiecontrole van een auto?

Als het wordt ingeschakeld en detecteert dat de wielen doorslippen, grijpt het automatisch in op het rijgedrag van het voertuig. Als bestuurder hoeft u geen handmatige correcties uit te voeren. Afhankelijk van de gebruikte variant bereikt het assistentiesysteem dit op twee manieren:

  • Motor: Tractiecontrole is mogelijk door in te grijpen in het koppel van de motor. In een gevaarlijke situatie reduceert het voertuig het koppel zeer snel, zodat het draaiende wiel weer onder controle kan worden gebracht. Een elektronisch gaspedaal zorgt voor de tractiecontrole via de motor.
  • ABS: Tractiecontrole kan ook worden geïntegreerd in het antiblokkeerremsysteem (ABS). Deze grijpt vervolgens in de remfunctie in als er een gevaarlijke situatie wordt gedetecteerd.

Voordelen van tractiecontrole in auto’s

Het maakt deel uit van het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) en is in deze vorm sinds 2014 verplicht in nieuwe voertuigen. Daar zijn goede redenen voor:

  • Het vereenvoudigt de aanpak bij problematische wegomstandigheden (bijvoorbeeld sneeuw, modder, ijs, gruis).
  • Het rijhulpsysteem verbetert de stabiliteit van de auto in bochten en voorkomt dat individuele wielen doorslippen.
  • De tractiecontrole neemt zijn taken volledig automatisch over en reageert razendsnel, zelfs zonder dat de bestuurder iets hoeft te doen.

Kan dit in de auto worden uitgeschakeld?

Of de tractiecontrole is ingeschakeld, kunt u zien aan het bijbehorende controlelampje. Het licht kort op als de auto wordt gestart en gaat onmiddellijk weer uit als alles in orde is.

Veel voertuigen hebben een knop in de middenconsole met een opschrift zoals “ESP” of “ESP off”. Het uitschakelen van de tractiecontrole is bijvoorbeeld handig wanneer u een helling moet nemen op een besneeuwde of bevroren weg. In deze situatie zou de motor het vermogen te veel verminderen, om te voorkomen dat de banden gaan draaien. Schakel ze ook uit als u sneeuwkettingen omdoet.

Werken de assistentiesystemen van uw auto niet goed? Bij Motointegrator kunt u online elektronische accessoires ontdekken die geschikt zijn voor uw automodel.