Zoals op rails?

0
238
Opel_Corsa_B
De Corsa B is rond, knobbelig en op de een of andere manier succesvol

Er zijn auto’s waar op de één of andere manier niemand over praat. En als ze dat wel doen, dan alleen maar omdat je persoonlijk spectaculaire ongelukken met ze hebt meegemaakt. Eén van die stille metgezellen is de Opel Corsa B, die dit jaar 30 wordt. En het kan nog steeds, ja KAN, een trouwe metgezel zijn.

Opvolger van de miljoenenverkoper

“Alleen vluchten is mooier …? Iedereen die ouder is dan 30 jaar en iets met motorvoertuigen te maken heeft kent het gezegde waarschijnlijk wel. In 1993 sloeg de later geplaagde dochteronderneming van GM echt aan en stuurde een knobbelige opvolger van de kleine auto Corsa A, die in meer dan 10 jaar tijd meer dan 3 miljoen keer was gebouwd. De GSi-variant kon met een topsnelheid van bijna 200 km/u gevlogen worden, maar daar gaat het vandaag niet om. Integendeel. We hebben hier een epische 55 pk, en dat in een mum van tijd, met bijna 200.000 kilometer op de teller. Kan dit goed gaan?

SUV
Uit een tijd dat niet elke auto een SUV was

Ja, dat kan best. Maar de kansen zijn niet groot, althans niet als je woorden gebruikt als ‘tijdswaarde’ of ‘werklast’. Dus wat zegt het hier? Een driecilinder 12 kleppen motor met twee bovenliggende nokkenassen en elektrische stuurbekrachtiging, die vanaf de vierde rij bij de vlaggendealer met een half jaar APK voor een driecijferig bedrag is aangeschaft. Disclaimer: Lieve kinderen, doe dit alsjeblieft niet thuis als mama en papa er niet zijn. Mijn dochter heeft het gedaan. Na een Audi A3 kwam deze Corsa en daarmee een paar inzichten.

Reparatiekosten versus dagwaarde

De Corsa B was en is nog steeds een verbruiksauto. Hij is goedaardig, biedt relatief veel binnenruimte en, voor een kleine auto, redelijk comfort. De aanvankelijke motorisering werd overgenomen van de voorganger en in de loop der jaren kwamen er dieselmotoren en driecilinders met geoptimaliseerd verbruik bij. Echt duur was hij nooit, de tweedeurs auto kostte nieuw minder dan 10.000 gulden. Aan het begin van het nieuwe millennium was het zoals veel goede kleine auto’s van alle merken – een nieuwe koppeling overtrof zijn marktwaarde. Uitlaatsystemen werden alleen opgelapt voor de volgende APK en alleen de absoluut goedkoopste remmen werden snel gemonteerd.

Opel Corsa
Zit er nog ergens een RVS achterklep?

Het massale uitsterven van de Corsa begon. Op een gegeven moment kon je voor een kratje bier een Opel krijgen. Volle tank. Die tijden zijn nu voorbij, want een deel van de tuning is omgebouwd in late “alleen-vluchten-is-mooier”-projectielen, de rest is gewoon weggegooid. Wat vandaag de dag nog op de markt is, is meestal goed onderhouden, zeldzaam en niet meer zo goedkoop. Met deze uitzonderingen. De prijs en de daarbij behorende staat van onderhoud bepalen het verdere leven van de huidige Corsa B. Want uiteindelijk hebben ze allemaal dezelfde eigenaardigheden.

Opel Corsa-motor
Lawaai met drie cilinders. Maar hij is zuinig.

Weinig eigenaardigheden, maar ze zijn duur

De driecilinder is zeer spaarzaam verplaatsbaar, maar heeft ook de elasticiteit van een hoekbank. Als er tijdens een crosscountryrit niets om je heen rammelt, rommelt of kraakt, moet de spreekwoordelijke aandacht uitgaan naar de uitlaatgasrecirculatieklep. Als deze dichtslibt, loopt de motor leeg of stopt helemaal. De goedkoopste reparatie voor de scherpzinnigen is een botte bypass van het onderdeel. De luchtmassameter (LMF) geldt ook als een vooraf bepaald breekpunt en is niet bepaald goedkoop. Het idee met de zuinige driecilinder was eigenlijk best goed – pas jaren later werd de gevolgschade zichtbaar die werd veroorzaakt door het onrustige, vibrerende draaien van de motor. Spruitstukken en flexibele leidingen hebben de neiging te scheuren, later worden de distributiekettingen langer en de koppakkingen openen naar binnen of naar buiten. Oh jee.

stuur
Hoe het eruit zou kunnen zien onder de stoelhoezen…?

Goede natuur met bliksem

Onderweg zit je in het ei, dat nog geen 3,8 meter lang is, verrassend comfortabel. Het onderstel staat, als het geen last heeft van versleten bussen, op het goede spoor en stuurt het voertuig eigenlijk alsof het op rails staat, als iemand zich de oude advertentie herinnert. Het geluidsniveau is in orde, in ieder geval tot 100 km/u, maar veel harder wil je er toch niet mee rijden. En het gevoel van ruimte is een beetje … vriendelijk. Alles is harmonieus en helder, er valt veel licht door de grote raampartijen en parkeren is een genot. Opel had daar alles gedaan.

Opel Corsa
Duidelijk en functioneel, onberispelijk

Wat mijn dochter echter echt stoort, is de roest aan de voorkant van de motorkap. Hij ziet er niet mooi uit. Na zoveel decennia bereikt ook de Opel Corsa B-generatie met de corrosiebescherming van die tijd zijn grenzen. Bekwame schuurders en herschilders kunnen hier nog wat doen, maar het houtwerk kraakt in de kern. Het klinkt alsof ik kreun en vloek, maar nee, eigenlijk beschrijf ik het alleen maar. Ik ben bijna net zo optimistisch over dit voertuig als de eigenaar, die eraan gewend is geraakt om elke 500 kilometer ongeveer twee liter koelwater bij te vullen. De cilinderkoppakking. En uiterlijk duikt daar het probleem van alle oude kleine auto’s op. Wie investeert de kosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief montage in een werkplaats als de volgende complete auto minder kost?

dashboard
In de scene is 200.000 kilometer de geluidsgrens

De eerste auto…

Eigenlijk is dat jammer. Maar er zijn nog steeds liefhebbers die hun Opel Corsa B verzorgen en onderhouden en niet terugdeinzen voor permanent, commercieel oneconomisch onderhoud. Op enkele uitzonderingen na zijn de reserveonderdelen beschikbaar en erg goedkoop. Dat kun je hier controleren. Doe-het-zelf monteurs hebben het voordeel dat ze werkplaatskosten besparen.

Opel Corsa
Heb jij een hart voor kleine auto’s?

Er zijn momenteel meer veel voertuigen op de markt. Het begint bij € 300 (niet doen) en eindigt niet boven de € 4.000, zelfs niet voor goed onderhouden exemplaren uit de eerste hand. En langzaamaan komen we met de Opel Corsa B op een leeftijd waarop veel mensen er met vervormde ogen over lyrisch zijn en fluisteren: “Dat was mijn eerste auto…” of “Daar heb in gereden op de rijschool…”. En dan zijn ze allemaal weg. Ha. Koop dus nu een goede, en als je er aardig tegen bent, zal hij je trouw zijn en zal hij niet in waarde dalen.


Auteur: Jens Tanz – Sandmann


Opel Corsa B
Carrosserieversies: sedan, hatchback, stationwagen
Benzinemotoren: 1,0-1,6 liter (33-80 kW)
Dieselmotoren: 1,5-1,7 liter (37-49 kW)
Lengte/breedte/hoogte: 3729/ 1608/1420 mm
Leeggewicht: 835-1135 kg
Productieperiode: 1993-2000