Mazda 121 – De “Kaasstolp”

0
140
Mazda121_01
Een auto als uit een stripboek

Het nichebestaan ​​van de Mazda 121 is zowel opwindend als jammer vanuit het perspectief van vandaag – want wie op zoek is naar een bijzondere, betrouwbare en goedkope auto voor dagelijks gebruik, is goed gediend met de Knobbel. Helaas zijn er bijna geen meer over, dus vandaag besteden we meer aandacht aan hem. Voordat de laatste weg zijn.

Kia of Ford?

De algemene koper van Duitse auto’s zoals BMWAudiVolkswagen of Mercedes-Benz heeft niet veel contact met motorvoertuigen uit Aziatische regio’s. Misschien heb je bij de dokter een ANWB rapport gelezen, Toyota lijkt redelijk betrouwbaar, maar dan trek je jezelf weer terug in je bubbel. Daarom kent tot op de dag van vandaag bijna niemand de Mazda 121. Hij had toen ook lichte persoonlijkheidsstoornissen.

Mazda
Waar is de voorkant, waar is de achterkant?

De eerste generatie DA van 1988 tot 1991 was een gezamenlijk project van Kia en Ford en was vergelijkbaar met de Kia Pride (of de Ford Festiva, maar die voornamelijk in Noord-Amerika werd verkocht omdat hij over de achterkant van de kofferbak van moderne sedans paste). De derde generatie JASM en JBSM van 1996 tot 2003 was bijna een Ford Fiesta 96. Beiden schitterden met slecht vakmanschap en weinig onafhankelijkheid, dus we gaan kijken naar het model er tussenin!

Mazda
Kleine auto met vier deuren!

Eigen ontwikkeling door Mazda

Want de DB, en alleen de DB, is geheel door Mazda zelf ontwikkeld en is een zelfstandig model. Met al zijn ups en downs. De slechts 3,8 meter lange sedan sedan werd buiten Europa verkocht als “Autozam Revue” en had de ontwerpopdracht: geen ruwe kantjes alstublieft. Dit werd consequent doorgevoerd, wie voor het eerst een Mazda 121 zag, dacht midden in Duckburg te staan.

stuur
Voorin is er best veel ruimte

Felle kleuren, moeilijke stofpatronen en optionele accessoires zoals berenvelgen of kleurrijke zelfklevende bloemen beperkten de kring van potentiële kopers toen al ernstig. De meesten lachten gewoon, ik ook. De pers noemde hem “The Egg” of “The Cheese Dome”. 30 jaar later is de kleine vierdeurs op de één of andere manier volwassener geworden en is hij een meer dan prettige verschijning in het veranderende straatbeeld vol agressief ogende reuzen-SUV’s. Hij is door en door vriendelijk.

Mazda
Bekleding zoals Oost-Duitse hoteltapijten

Eén motor voor alles

De 1.4 liter viercilinder is een robuuste maar ruige kerel. Met zijn 53pk beweegt hij de 800kg zware vlo goed door het dagelijkse leven, met de alternatieve 72pk, in combinatie met vijf handgeschakelde versnellingen, is hij echt snel. Maar boven de 100km/u situeert de geluidsontwikkeling zich al heel duidelijk in de kleine autosector van de jaren ’90. De dorst is ook niet passend bij het formaat, niets gaat onder de 8 liter super. Maar wie geeft er om zo’n individuele auto?

viercilinder
De viercilinder is klein, luidruchtig en robuust

Niets nieuws in het westen

Wie hield van de charme van de pas gerenoveerde hotels in de nieuwe deelstaten na de hereniging, voelt zich helemaal thuis in de Mazda 121. De stoelen zijn strak en comfortabel, maar lijken op de tapijten in de hotelgangen bij Chemnitz of Dresden. In plaats van kersenhout vinden we overigens sobere kunststof, die mooi is vormgegeven en waarin een allround werkende techniek huist. Ja, er zijn vier deuren en een achterbank. Mijn kleine kinderen zaten daar ook goed, maar het is en blijft natuurlijk een kleine auto. Waarin je ook met een lengte van 1.90 meter comfortabel voorin kunt zitten, ook als het gave elektrische canvas dak gesloten is.

Mazda
Alles in zicht

De eigen ontwikkeling schittert vooral door de hoge betrouwbaarheid. Ons fotomodel kostte maar liefst €400 en alles werkt perfect. Stoppen met Mazda. Onderdelen zoals remschijven of remblokkenremslangen, warmtewisselaars of waterkoelers zijn nog steeds makkelijk te verkrijgen. Vader Roest knaagt na 30 jaar ook aan de carrosserie, maar met minimale zorg is dit beperkt.

Mazda
Je KUNT van deze vorm houden!

Dat meen je toch niet?

Wat een Mazda 121 DB vandaag definieert, is niet zijn betrouwbaarheid of zijn interessante kenmerken – het is zijn vorm. Het is misschien wel de kleinste vierdeurs sedan met een echt kofferdeksel waarin ik ooit heb gereden. En in de kofferbak gaat maar liefst 290 liter. Mensen zijn consequent vriendelijk als ze een 121 zien. Ze steken een duim omhoog bij het stoplicht of spreken je aan bij het tankstation.

kofferbak
Dat is genoeg voor lichte bagage.

Dan zijn er mensen die je vragen of je een weddenschap hebt verloren. Of of je echt serieus bent over de auto. Maar als je een tijdje met de auto hebt rondgereden, pleit je er met vaste stem voor. Dat je vergeten bent het dak dicht te doen voor een hevige regenbui – laat maar zitten. Dat de portier- en contactsleutels afbreken terwijl ze vastzitten in het slot – grappig, op de een of andere manier. De basis is degelijk en goed, met een Mazda 121 loop je niet vast. En de rest is visueel en haptisch een cartoon en dat maakt hem uniek.

Tijdreizen naar de jaren 90
Tijdreizen naar de jaren 90

Mazda 121, een kleine vriend

De tijden dat je een 121 met APK voor €400 kon krijgen zijn helaas voorbij. Maar er zijn er altijd wel een paar op het net, sommige eerlijk en goedkoop, andere in absurd dure verzamelstaat. Maar ook als u op zoek bent naar een individuele, betrouwbare en handelbare auto, kunt u bij ons terecht. Ik stop er een cd in (ook weer retro) en glijd vrolijk door de jaren 90. Op de een of andere manier waren er veel dingen een beetje … vriendelijker.

 


Auteur: Jens Tanz – Sandmann


 

Mazda 121 (Type DB)

Bouwperiode: 1991 – 1996

Carrosserieën: sedan

Benzinemotoren: 1.4 liter 16V

Diesel motoren: –

Prijzen 2023: € 2.000 – € 4.000