Koude lucht presteert beter

0
288
Intercooler

Soms zijn het de verborgen, onopvallende onderdelen die we bij normaal gebruik van onze auto niet eens opmerken. Veel voertuigen hebben een turbolader. En die gebruiken op hun beurt bijna allemaal een intercooler. Heeft u het eerder gezien? En weet u hoe fabelachtig rot het kan zijn? We vervangen vandaag het relatief goedkope onderdeel.

Preventie:

Hopelijk zijn we het eens: Reparaties aan de auto moet u alleen zelf doen als u weet wat u doet. Als u het niet zeker weet, laat uw voertuig dan onderhouden en repareren door een gespecialiseerde werkplaats. Een verkeerd geïnstalleerde intercooler is geen groot veiligheidsrisico, maar kan de prestaties van uw motor negatief beïnvloeden. Bovendien kan de turbo beschadigd raken als deze de ruimte in draait. Dat klinkt misschien benauwd, maar dat is het niet.

interkoeler
De intercooler zit meestal goed verstopt.

Interkoeler – wat is het?

Als uw motor geen turbocompressor heeft, kunt u hier gewoon uit interesse verder lezen. In een motor met drukvulling comprimeert de turbo de lucht op weg naar de cilinderkop, waardoor een efficiëntere, zuinigere verbranding mogelijk wordt met betere prestaties. Tijdens deze compressie (of compressie) warmt de lucht op. Herinnert u u de natuurkundeles nog? Warme lucht zet uit. Dus als we ze op weg naar de verbrandingskamer weer afkoelen, krijgen we met hetzelfde volume meer zuurstof. Dit verhoogt op zijn beurt de prestaties en efficiëntie en bespaart uiteindelijk zelfs brandstof.

interkoeler
De lucht naar de verbrandingskamer heeft een lange weg.

Afhankelijk van hoe compact uw motorruimte is uitgerust, is het pad van de lucht van het luchtfilter door de turbocompressor… en terug naar de intercooler… en van daaruit naar de motor… nogal verwarrend. De rode pijlen geven dit aan. Er is ook een makkelijkere manier, maar niet met deze.

Wat hebben we nodig voor het werk?

Uw voorbereiding hangt nu volledig af van uw auto. Bij de meeste modellen wordt de intercooler voor of onder de waterkoeler geïnstalleerd, d.w.z. ergens helemaal vooraan achter het radiatorrooster of de bumper. Soms zit het er ook onder, of als er een oliekoeler naast zit. In sommige sportwagens zit het boven de motor en wordt het van lucht voorzien via een schep in de motorkap. Dus afhankelijk van hoe goed u bij alle schroeven van de intercooler kunt, is een simpele rateldoos en een paar schroevendraaiers voldoende.

citroen
Alles moet daarheen.

De werkzaamheden kunnen aan bijna alle voertuigtypes worden uitgevoerd zonder de auto langs de kant van de weg op te krikken. Ik nam een ​​licht zieke Citroën XM als voorbeeld, waar het erg ingewikkeld lijkt, maar uiteindelijk eenvoudig is. De Fransman is echter een goed voorbeeld van de staat van de intercooler, die zelden is nagekeken of helemaal “vergeten” is. In feite is het vrijwel onzichtbaar bij normaal gebruik.

interkoeler
Kunt u bij de klemmen komen?

Weg met de neus

Bij dit model moet de hele “neus” van het voertuig worden losgeschroefd om toegang te krijgen tot de intercooler en zijn aansluitingen. Dat klinkt echter erger dan het is. De voorkant is ontworpen om geschikt te zijn voor schroevendraaiers. Soms hoeft de waterkoeler alleen maar van de ligplaats te worden losgehaakt en iets opzij te worden geschoven. Omdat ik wat ander werk wilde gaan doen heb ik ook beide spatborden verwijderd. Dat ziet er een beetje waardeloos uit en het was natuurlijk niet nodig om de intercooler te demonteren, dus wees niet verbaasd.

interkoeler
De helft van de auto gedemonteerd…

De volgorde is hier: verwijder het voormasker en de voorrok, maak de koplampen los en verwijder ze, draai alle schroeven boven en onder het front los. Maak de waterkoeler aan de voorkant los (hij blijft erin). In uw geval kan het heel anders zijn. Dus zie dit artikel als een soort inspiratie.

Is het schroeven klaar?

De eigenlijke ontmanteling van het defecte onderdeel is nogal banaal. Daarom doe ik zo lang over de uitleg en de ontmanteling van de andere onderdelen, omdat het allemaal meestal veel meer voeten in de aarde heeft. Ja… met een voertuig. Aangezien de radiator in dit geval passief is en alleen met de luchtstroom (of ventilatoren) zuivere lucht hoeft te koelen, wordt hij alleen op zijn plaats gehouden door een paar bouten aan de voorkant van de auto. Bovendien moeten de verbindingen die van de turbolader naar het inlaatspruitstuk komen, worden losgemaakt; in mijn geval waren dat twee grote slangklemmen.

zandman
flop! gevoelens van geluk.

In de open lucht met hem

Zodra dat is gebeurd, kan het hele front naar voren worden getrokken en komt de intercooler vrij en kan deze worden verwijderd. Als het nog de eerste is, komt nu alle ellende aan het licht. Afhankelijk van hoe goed het “verborgen” was, is het aluminium aan de onderkant en ook in de vinnen volledig gecorrodeerd en brokkelt het af als meel. In tegenstelling tot een waterkoeler, waar het koelwater uiteindelijk uitlekt, merkt u lekkage en verslechtering van dit onderdeel pas op wanneer de prestaties enorm verslechteren door teveel luchtlekkage of corrosie. In mijn geval waren de lamellen en het frame van het lichte deel zo beschadigd dat er niets meer te redden viel.

interkoeler
Hij is helemaal aan het einde.

Als alles voorbij is…

Als u, zoals ik, daadwerkelijk de helft van uw auto moet demonteren om het onderdeel te verwijderen (dit alles duurt overigens nog geen 30 minuten als u weet waar de schroeven zitten), dan krijgt u natuurlijk meer inzicht in hoeken waar actie nodig kan zijn. Kabelverbindingen, slangen, klemmen, roest op verborgen plekken. Als alles is nagekeken en schoongemaakt, begint u weer met monteren. En wees altijd voorzichtig met de vinnen van de radiator, ze buigen erg snel.

auto-
Zo erg wordt het meestal niet.

Natuurlijk had u vooraf het juiste reserveonderdeel en nieuwe klemmen moeten bestellen. Op het nieuwe onderdeel kunt u ook gemakkelijk reconstrueren waar het is geschroefd en waar u moet zoeken naar verborgen klemmen of schroeven. Een nieuwe intercooler kost nauwelijks meer dan 100€* voor alle gangbare voertuigen, dus de vervanging is zeker de moeite waard.

Nazorg

Zijn er nog schroeven of beugels over? Zit alles weer op de goede plek? Dan kunt u de auto een keer starten en even laten draaien totdat alle regeleenheden weer tot rust zijn gekomen. In het meest extreme geval voelt u nu een betere prestatieontwikkeling tijdens het rijden en heeft u een lager brandstofverbruik. En u weet nu dat er een verborgen deel aan de voorkant van uw auto is dat de moeite van het bekijken waard is. Altijd een goede reis.