Hoe maakt u uw motor winterklaar?

0
435
Motorfiets
© Lenar Musin / Shutterstock

U kijkt weemoedig terug op de maanden dat u op uw motor langs serpentines en landweggetjes jaagde. Maar een goede winterstalling is vooral belangrijk voor motorliefhebbers, zodat zodra de eerste warme zonnestralen in de lente lonken, de motor meteen klaar is voor gebruik. Stalling in een donkere kelderruimte kan voldoende zijn om de motor te beschermen tegen sneeuw en andere weersomstandigheden, maar voor voertuigen die u voor langere tijd stalt, is dit niet voldoende om aanzienlijke schade aan de motor te voorkomen. Uw motorfiets heeft een bepaald minimum aan onderhoud nodig om klaar te zijn voor het volgende seizoen.

Eerst de balans opmaken

Aan het begin van de winterstop is het zinvol een algemene inventarisatie van de motor te maken. Hoe zien de slijtagedelen eruit? Is de aandrijfketting in orde en hebben de banden nog voldoende profiel? Ook de remblokken en remvloeistof moet u controleren. Indien u hier moet ingegrijpen, is het raadzaam de vervangingswerkzaamheden direct uit te voeren en de motorfiets naar de garage te brengen, aangezien zij in de herfst vaak op korte termijn afspraken kunnen inplannen. De meeste garages en dealers bieden ook een complete service voor de winterstalling.

Verse olie voor de winterslaap

Een vervanging van olie en filter wordt aanbevolen, ook al vormen verbrandingsresten geen gevaar meer voor de huidige motoren met hoogwaardige aluminiumlegeringen. Op lange termijn kunnen onder meer pakkingen echter worden aangetast door stoffen zoals zuren. Olie verversen: Tap de olie uit de warme viertaktmotor af, vervang het oliefilter en vul vervolgens de olietank met nieuwe olie. Motoren met een startmotor of kickstarter moeten dan enkele keren worden rondgedraaid, maar mogen niet blijven draaien. Gebruikte olie kan door de verkoper meestal op milieuvriendelijke wijze worden verwijderd.

De tank vullen. Ja of nee?

Moet de tank vol of leeg zijn tijdens de winterstalling? Dit hangt volledig af van het soort tank; plastic tanks moet u indien mogelijk leegmaken, terwijl u tanks van plaatstaal bij voorkeur volledig moet vullen. Bovendien moet u een brandstofadditief/stabilisator toevoegen om verouderingseffecten van de benzine tegen te gaan. Hierdoor blijven de ontvlambare bestanddelen van de brandstof behouden en zal de motorfiets op de eerste lentedag meteen starten.

 

Motorfiets
© Shutterstock / Tyler McKay

Vergeet de vlotterkamers niet

Vergeet niet de drijvende kamers volledig leeg te maken tijdens de winteropslag. Zelfs korte perioden van stilstand gedurende enkele maanden kunnen leiden tot afzettingen op de sproeiers en sproeierblokken, wat op zijn beurt kan leiden tot een dure reiniging van de carburateur. De benzinekraan kunt u dichtdraaien nadat de laatste rit is afgelegd of voordat u de motor afzet. De vlotterkamers kunt u echter ook legen door middel van de aftapplug wanneer de motor niet draait. De benzine loopt naar beneden weg – daarom moet u van tevoren voor een opvangbak zorgen. Nadat de benzine is afgetapt, is het van essentieel belang de aftappluggen weer te sluiten.

De winterslaap kan komen

Voor een volledige overwintering van uw motor moet u natuurlijk ook denken aan de accu en de plaats van de motor. Om de accu intact te houden tot het volgende seizoen, moet u hem verwijderen en op een droge, vorstvrije plaats bewaren. Het is ook zinvol de accu van tijd tot tijd kort op te laden of voortdurend op te laden met een speciale lader. Ten slotte moet u de bandenspanning verhogen, omdat er lucht ontsnapt bij langdurig staan. Als alternatief kunt u er een transportkarretje onder plaatsen, zodat de wielen de grond niet raken. Na deze kleine onderhoudsmaatregelen is elke motor klaar voor de winterslaap en, nog belangrijker, klaar voor de volgende lente.