Het spruitstuk lukt altijd

0
335
Spruitstuk

Het uitlaatspruitstuk is als de stieftante of de ex-vriendin. Je krijgt niet veel van haar omdat ze zelden op bezoek komt. Maar als ze zich wel uit, giftig en sissend, wordt het onaangenaam. Als je auto nog jong is, heb je normaal gesproken niets met een spruitstuk te maken. Maar met de leeftijd kan het scheuren of lekken. We veranderen het op een Ford Taunus.

Preventie:

Hopelijk zijn we het eens: Je moet alleen zelf reparaties aan de auto uitvoeren als je weet wat je doet. Als je twijfelt, laat uw voertuig dan onderhouden en repareren door een gespecialiseerde werkplaats. Er kan niet veel misgaan met een uitlaatspruitstuk – maar als het niet correct is geïnstalleerd, kunnen er door lekken uitlaatgassen in het motorcompartiment terechtkomen. Dit is niet alleen zeer giftig, het kan door de hitte ook gevaarlijk zijn en tot motorbrand leiden. De volgende werkzaamheden hebben betrekking op een extern gemonteerd spruitstuk.

verdeelstuk
Evenals hier is het meestal niet beschikbaar.

Spruitstuk? Hoe nu?

Een normale uitlaat of uitlaatdemper bestaat uit meerdere pijpen en “potten”. De functie ervan is voor iedereen duidelijk: aan de ene kant worden de uitlaatgassen van de verbrandingsmotor, die normaal vooraan is geïnstalleerd, onder het voertuig doorgeleid naar de achterkant, waar ze alleen de mensen erachter irriteren en niet langer jou. anderzijds de extreem luide verbranding van het benzine-luchtmengsel tot een aanvaardbaar, soms zelfs heel stil niveau.

verdeelstuk
Nieuw, mooi en zwaar

Het uitlaatspruitstuk is rechtstreeks op de cilinderkop geschroefd. In een lijnmotor heeft hij evenveel uitlaten als cilinders en combineert deze tot één uitlaat. Het zit op bouten met schroefdraad in het motorblok en is afgedicht van de cilinderkop met een of meer afzonderlijke pakkingen. De zogenaamde Y-buis wordt op het spruitstuk geschroefd, dat onder het voertuig doorloopt. Daarin zitten zo dicht mogelijk bij de motor de katalysator en de lambdasonde. Dan zijn er verschillende geluiddempers totdat het naar buiten gaat onder het voertuig aan de achterkant.

roestverwijderaars en pasta's
Roestverwijderaars en pasta’s – belangrijk

Wat hebben we nodig voor het werk?

Een gebarsten spruitstuk of verharde spruitstukpakkingen zijn meestal te herkennen aan het “splotterende” uitlaatgeluid direct op de cilinderkop. Het uitlaatspruitstuk is een van die componenten die zeer zelden kapot gaat of lekt – daarom zijn de bouten en schroeven waarmee het wordt vastgehouden meestal extreem verroest en stijf. We hebben daarom eerst veel roestoplosser nodig, die lang zou moeten inwerken. Plus geduld. Ook een goede wapenkoffer met verlengstukken, een hamer en een koevoet.

Afhankelijk van de aard van uw uitlaatspruitstuk bestaat uw pakking uit één of meerdere onderdelen. Natuurlijk moet u van tevoren de juiste hebben, evenals een nieuwe afdichtring voor de downpipe en nieuwe spruitstukschroeven en -bouten. De oude zijn meestal nutteloos als ze eenmaal zijn verwijderd. Een beetje koperpasta voor de nieuwe schroefdraad en een beetje hittebestendig afdichtmiddel kan geen kwaad.

verdeelstuk
Losse bouten maken endorfine vrij.

Nadat alles eraf is…

We hebben de twee spruitstukken uit de 2.0 V6 van mijn oude Knudsen-Taunus overgenomen omdat je zo makkelijk bij alle moeren kunt komen. Uw voertuig zal waarschijnlijk veel jonger en dus compacter zijn. De roestoplosser is van de ene op de andere dag al in werking getreden, nu wat meer toevoegen en de motor een paar seconden laten draaien. Niet te heet, gewoon warm, dat gaat snel op de uitlaatspruitstukken. De Y-leiding wordt met twee schroeven in de klemmen gescheiden van het verdeelstuk en opzij geschoven.

verdeelstuk
alles eruit? Schitterend.

Als je bij alle schroeven kunt komen en ze zijn niet helemaal verroest, kun je ze nu gewoon allemaal losdraaien. In ons geval zijn er zes stukken per kant, en minstens één kan alleen met veel trucjes worden bereikt. Of de hendel van de ratelhendel kan in de motorruimte maar minimaal bewogen worden en het duurt gewoon lang. Voor spruitstukschroeven geldt: gebruik veel kracht, maar gebruik ook een beetje gevoel. Als je een schroef “rond” knabbelt, moet je hem buigen. Als een bout in het motorblok afbreekt, moet deze worden uitgeboord. Beide zijn nogal lelijk en tijdrovend.

verdeelstuk
Ze zijn nu welkom om met pensioen te gaan.

Vervang bouten en schroeven

De bouten waarop het spruitstuk wordt geplaatst en geschroefd zitten bij de Taunus met schroefdraad in de cilinderkop verankerd. Soms draait de bout vanzelf uit de kop, soms moet je na het verwijderen van het spruitstuk twee moeren vastdraaien en de bout losdraaien. Verbogen of gescheurde bouten moeten in ieder geval worden vervangen, anders gaat het nieuwe reserveonderdeel weer lekken. We hebben meteen alle 12 nieuwe bouten gekocht en ik ben heel blij dat er geen enkele is afgebroken. Gelukkig.

poëzie
Deze afdichting was de oorzaak van het lek.

Ja, wat heeft dat spruitstuk nu?

Als alle moeren eraf zijn, kan het spruitstuk met zachte tikken van een hamer worden losgemaakt van de oude pakking en voorzichtig met een koevoet van de cilinderkop worden geduwd. En je hebt het onderdeel al in je hand, wees voorzichtig, het kan onverwacht zwaar zijn. Nu is ook duidelijk waarom er uitlaatgassen ontsnapten. Het spruitstuk is gebarsten als gevolg van te grote temperatuurschommelingen of onjuiste aanhaalmomenten, of de afdichtingen zijn uitgehard of lekken. Dit kan ook leiden tot een scheur in het onderdeel of zelfs in de cilinderkop, omdat hier constant heet uitlaatgas onder druk naar buiten sist.

corrosie
Corrosie op de contactvlakken altijd verwijderen.

Oud tegen nieuw spruitstuk

Nu is het gehele uitlaatspruitstuk vervangen of alleen de pakkingen en bouten. In ons geval kocht ik gloednieuwe headers, maar het voor de hand liggende probleem waren de pakkingen. In ons geval is het dus voldoende om de oude spruitstukken schoon te maken. Roest en vuil moeten grondig worden verwijderd, vooral op de contactvlakken van de afdichtingen, zodat ze zo vlak mogelijk kunnen liggen.

verdeelstuk
Nieuwe pakkingen, nieuwe bouten.

Wanneer de nieuwe tapeinden met het juiste aanhaalmoment (hier 5NM) worden ingebracht, worden de nieuwe afdichtingen aangebracht en wordt de schroefdraad licht ingesmeerd met koperpasta. Nu wordt het gereinigde (of nieuwe) spruitstuk erop gezet en vastgezet met nieuwe moeren. Ook hier moet het opgegeven koppel in acht worden genomen, bij de Taunus is dit 18NM. Monteer de downpipe met een nieuwe klem en ring, controleer alles nog eens en haal diep adem.

verdeelstuk
Nu sist er niets meer.

Nazorg

Er is geen inherente magie in uitlaatspruitstukken, in tegenstelling tot regeleenheden. Als je alles goed hebt gedaan, is de motor na het starten weer fluisterstil. En natuurlijk kunnen de resten van vette vingers, roestoplossers en pasta’s in het begin op het hete gedeelte verdampen. Maar die geuren zullen binnenkort verleden tijd zijn. Altijd een goede reis.


Auteur:  Jens Tanz – Sandmann


zandman
Als het goed gaat, is een goed humeur gegarandeerd.