Het roetfilter schoonmaken? Beter van niet!

0
551
Roetdeeltjesfilter
@ Olegusk / Shutterstock

Een verstopt roetfilter kan autobezitters doen kreunen. Want als een nieuw filter nodig is, is de vervanging meestal duur – tot 2000 euro kan dat kosten. Een reiniging van het roetdeeltjesfilter voor slechts een paar honderd euro zou een goedkoop alternatief kunnen zijn, maar vervangt zo’n reiniging werkelijk de vervanging van het deeltjesfilter?

Oorzaken van verstopte roetfilters

Roet ontstaat bij de verbranding van dieselbrandstof. Om de 500 tot 1.000 km wordt het roet dat zich in het roetfilter van de dieselmotor bevindt, weggebrand door middel van een proces dat men regeneratie noemt. Dit vereist echter temperaturen van ongeveer 600 graden in het uitlaatsysteem, die zelden worden bereikt, vooral in stadsverkeer. Het roet verzamelt zich dus in het roetfilter en kan men niet volledig wegbranden; er ontstaat een dichte roetlaag. Bestuurders die veel in de stad rijden, hebben vaak te kampen met verstopte roetfilters. Dit veroorzaakt ook andere problemen: een groeiende roetlaag op het filter verhoogt de tegendruk van de uitlaatgassen en dus het brandstofverbruik. Maar zelfs als het roet regelmatig verbrandt, hoopt de onbrandbare as zich na verloop van tijd op in het filter. Afhankelijk van het model raken dieselroetfilters na 120.000 tot 180.000 km verstopt met deze as – dan moet u ze vervangen of reinigen.

Zo werkt de professionele roetdeeltjesfilterreiniging

Intussen bieden veel garages en ook speciale servicebedrijven professionele reiniging van roetfilters aan. Zij beloven verstopte filters weer schoon en functioneel te maken zonder het filter volledig te hoeven vervangen.

Er zijn verschillende methoden om de roetlaag die zich in het filter heeft opgebouwd, te verwijderen. Roet en as kunnen bijvoorbeeld worden opgelost door het filter in een speciale oven te verhitten. Het wordt dan uitgeblazen en uitgewassen. Een andere variant is reiniging met chemische reinigingsmiddelen die men op het filter spuit. Deze verwijderen echter alleen roet en niet de onbrandbare as. Bovendien bieden sommige bedrijven ook reiniging met droge sneeuw aan. Een reiniging die doeltreffend, bijzonder snel, zacht voor het materiaal is: op deze manier is deze manier aangeprezen. Maar welke methode u ook wilt gebruiken, het filter moet u meestal eerst verwijderen. Dit leidt vaak tot wachttijden van verscheidene dagen waarin u de auto niet kan gebruiken.

Experts raden het af

Wat zeggen autofabrikanten en deskundigen over het reinigen van het roetfilter? Kostenbesparende innovatie of slecht alternatief voor het kopen van een nieuw filter? Uit een recent onderzoek is gebleken dat autofabrikanten de nieuwe filterreinigingsprocedures meestal afraden. Over het algemeen discussiëren deskundigen hevig over het schoonmaken van filters. De kritiek: tijdens het schoonmaken kan het filter beschadigd raken en zijn prestaties verliezen. De coating van roestvrij staal kan bijvoorbeeld worden aangetast door de reinigingsmiddelen. Maar pure slijtage tast ook de materialen van het filter aan, wat niet door reiniging kan worden gecompenseerd.

Een beoordeling is in principe moeilijk omdat er veel verschillende aanbieders en soorten van filterreiniging zijn. De doeltreffendheid op lange termijn is echter niet bewezen.

Wat te doen als het roetfilter verstopt is?

Als het roetfilter verstopt is, merkt de bestuurder dit snel aan het knipperende controlelampje. In dat geval moet zo snel mogelijk de dichtstbijzijnde garage worden bezocht om de oorzaak tot op de bodem uit te zoeken. Als het filter alleen verstopt is met roet (vooral het geval bij voertuigen die korte afstanden afleggen), kan een noodregeneratie worden uitgevoerd. Dit verbrandt het opgehoopte roet. Als het filter echter vol as zit, is het beter om het filter te vervangen, ondanks de hoge kosten. Dit is de enige manier om optimale prestaties en een lange levensduur van het roetpartikelfilter te garanderen.

Bronnen:

http://www.autobild.de/
http://www.welt.de/