Hybride en elektrische auto’s correct opladen

0
922
Hybride auto opladen
© GettyImages / 3alexd

Waar moet u op letten bij elektrische auto’s?

Tegenwoordig hebben we informatie over elektrische en hybride auto’s, hun mogelijkheden, laadsnelheid en actieradius uit vele bronnen. Bij auto’s met verbrandingsmotor gaan waarschijnlijk de meest gestelde vragen over verbranding of acceleratie. En bij elektrische voertuigen denken we vaak na over de actieradius en de laadsnelheid. Deze twee parameters zijn onderworpen aan normen en beperkingen. Het is niet duidelijk hoe lang de auto mee gaat en hoeveel kilometer hij gaat rijden. De actieradius hangt voornamelijk af van de parameters van de auto-accu. En daarnaast ook voor een groot deel ook van onze vaardigheden en kennis. De hoeveelheid tijd die de auto aan het opladen besteedt, hangt echter vooral af van hoe we hem gaan opladen. In dit artikel zullen we proberen het onderwerp van het opladen van een elektrische auto dichterbij te brengen. We zullen Contact, Jazzy2Go en Schneider Electric nader bekijken.

Wat voor soort oplaadmodi kunt u onderscheiden?

Als we het hebben over het opladen van voertuigen met elektriciteit, moeten we eerst een onderscheid maken tussen de zogenaamde ‘oplaadmodi’. Deze zijn gemarkeerd als “modus” in de specificaties van de fabrikant. Over het algemeen bepalen ze de manier waarop het voertuig is verbonden en de daaruit voortvloeiende veiligheid en functionaliteit. Momenteel wordt opladen in mode 1, dat wil zeggen de directe verbinding via een vaste kabelconnector, nauwelijks gebruikt. Dit is zelfs verboden in de VS. Tegenwoordig maken we onderscheid tussen de volgende oplaadmodi voor voertuigen:

Modus 2 tot 3,7 kW AC – opladen via een oplader op een 230V AC-kabel. Aan de andere kant zit er al een geschikte autostekker achter het apparaat. De verbinding met de stopcontactlader resulteert in de toegestane beschermingsklasse.

Mode 3 van 3,7 kW AC tot 22 kW AC – opladen vanaf een wanddoos of vrijstaand station via een kabel. Beide stekkers zijn vergrendeld tijdens het laadproces. De beschermingsklasse van een dergelijke verbinding moet minimaal IP44 zijn en de verbinding garandeert een hoog beveiligingsniveau.

Mode 4 vanaf 43 kW – snelladen DC. De laadstekkers zitten alleen op de kabel die permanent op het laadstation is aangesloten. Het proces vindt indirect plaats via een externe DC-lader die de status in realtime bewaakt. Door zijn hoge prestaties heeft de geïnstalleerde kabel een grote diameter en is hij beduidend zwaarder dan de AC-kabel. Mode 4 biedt ook een hoge beschermingsklasse.

De basisnormen voor AC-stekkers voor opladen

De basisnormen voor AC-stekkers voor het opladen zijn Type 2 voor Europese voertuigen en Type 1 voor Amerikaanse en Japanse auto’s. Voor de DC-stekkers hebben we nu CHAdeMO en CCS (Combined Charging System). De ontwikkeling vanuit HPC (High Power Charging) het mogelijk maakt om tot 350kW op te laden. In het geval van CCS-stopcontacten, die steeds vaker voorkomen in auto’s, is het de moeite waard erop te wijzen dat ze verkrijgbaar zijn in versies met een Type 1- en Type 2-stekker. We kunnen de auto dus indirect opladen via de boordlader met wisselstroom met lager vermogen (TYP1, TYP2) of direct naar de accu met gelijkstroom (CCS Typ1, Typ2). Welke connector we ook aansluiten, de energie wordt rechtstreeks naar de batterij of via de oplader van de auto gestuurd.

Hoe kunt u hybride auto’s opladen?

Elektroauto opladen
© GettyImages / Michael H

Hybride auto’s hebben momenteel geen DC-laadaansluitingen, aangezien de meeste van dit type hybride auto’s die momenteel op de markt zijn, accupacks hebben met een capaciteit van slechts ongeveer 10 kWh (kilowattuur). Plug-in hybride laadkabels met 3,7 kW zijn doorgaans de goedkoopste enkelfasige varianten. Hogere prestaties worden nog steeds niet ondersteund door ingebouwde laders.

Ongeacht het vermogen van de ingebouwde lader, kan een kabel met een type 1- of type 2-stekker van elk vermogen worden gebruikt. Zelfs als het aantal fasen van de kabel of de maximale laadstroom die hij kan dragen, verschilt van het aantal fasen van de kabel of de maximale laadstroom die de ingebouwde lader van onze auto aankan, is opladen mogelijk. Daarom hangt het maximale vermogen bij het opladen met wisselstroom vooral af van het vermogen van de afzonderlijke apparaten: het vermogen van het laadstation, het vermogen van de kabel en het vermogen van de ingebouwde lader van de auto. Opgemerkt moet worden dat we niet worden beperkt door de prestaties van de ingebouwde lader als het gaat om snelladen met gelijkstroom.

Hoe lang moet u hybride auto’s opgeladen?

Hoe korter de oplaadtijd, hoe krachtiger het apparaat is. In ieder geval komt het maximale vermogen van het laadproces overeen met het maximale vermogen. Zelfs als bijvoorbeeld de laadkabel en lader driefasig zijn met een maximaal vermogen van 22 kW en de boordlader van het voertuig slechts 3,7 kW heeft, kan het voertuig met dit vermogen worden opgeladen. De situatie is vergelijkbaar als het laadstation een vermogen heeft van 22 kW en de ingebouwde lader in de auto ook met dit vermogen kan werken, en we gebruiken een enkelfasige kabel met 7,4 kW – dan beperken we het vermogen tot de minimum waarde in het systeem, dwz naar de maximale prestatie van de kabel.

Hybride auto
© GettyImages /
Ramaboin

Wat voor soort kabel steekt u in het stopcontact?

Het elektrische vermogen, uitgedrukt in watt, is afhankelijk van de stroom- en spanningswaarden in het circuit. Het maximale vermogen van de kabel wordt uitgedrukt door het aantal fasen 230V en de nominale waarde van de stroom, in ampère. Om de kabel te onderscheiden, worden weerstanden aangesloten op de type 1- en type 2-stekkers, waarvan de weerstandswaarde het laadsysteem informeert over de maximale stroomwaarde.