Dynamic Chassis Control: Wat zijn de voordelen van deze complexe technologie?

0
4007
DCC
© Shutterstock / Pavel Chagochkin

Dynamic Chassis Control: Wat zijn de voordelen van deze complexe technologie?

De belangrijkste chassicomponenten zijn onder meer de veren en schokdempers. Bij het ontwerpen van de chassiscomponenten, moeten autofabrikanten uiteindelijk een compromis tussen sportiviteit en rijcomfort zien te vinden. Tenzij zij een adaptief Dynamic Chassis Control installeren. Met behulp van gesofisticeerde technologie kan de fabrikant de eigenschappen van de belangrijkste componenten aanpassen. In dergelijke systemen worden de dempers gewoonlijk op hun reactievermogen en hardheid afgesteld, en vaak gebeurt dit zelfs automatisch.

Er is ook een verband tussen rijveiligheid en comfort in het chassis, want een hoog comfortniveau verhoogt de trillingen van de carrosserie en de neiging tot rollen in bochten. Dit heeft gevolgen voor de grip op de band. Veel trillingen tasten de grip op de band aan,  wat uiteraard gevolgen heeft voor de rijveiligheid. Dynamic Chassis Control kan dit tot op zekere hoogte compenseren.

De klep reguleert de oliestroom in de demper

Technisch gezien werkt het Dynamic Chassis Control zodanig het de schokdemper elektronisch aanstuurt via een klep. Deze klep regelt de stroming en daarmee de oliedruk. Deze oliedruk is op zijn beurt verantwoordelijk voor de hardheid van de dempers. In het geval van actieve systemen, d.w.z. een adaptief chassis dat zich automatisch aanpast aan de oneffenheden van de weg, is ook een systeem vereist dat de rijbaan “leest” en de dempers erop aanpast. Bij Mercedes gebeurt dit via camera’s die de grond scannen.

Dynamic Chassis Control

Dynamic Chassis Control – De voordelen:

– U kunt het chassis binnen bepaalde grenzen aanpassen aan uw eigen behoeften. Als u sportiever wilt rijden, kunt u dit op dezelfde manier realiseren als comfortabeler rijden.

– De verhoogde veiligheid doordat automatische afstelling in gevaarlijke situaties mogelijk is en rolbewegingen van het voertuig voorkomen.

– De dempers kunnen zich automatisch aanpassen aan de betreffende grond.

Uiteindelijk werken alle systemen op de markt op dezelfde manier, hoewel Audi beweert een vergelijkbaar effect te hebben met behulp van kleine magnetische deeltjes in plaats van een klep. Deze magnetische deeltjes zitten in de olie. Dit lijnt ze zo uit dat de oliestroom in de demper wordt geremd en daardoor een verharding optreedt. Er zijn ook verschillen in het effect dat fabrikanten van een dergelijk systeem verwachten: fabrikanten zoals Mercedes hebben de neiging om prioriteit te geven aan de toegevoegde waarde van comfort, terwijl Porsche de nadruk legt op sportiviteit. Uiteindelijk is het echter duidelijk dat de meeste bestuurders baat kunnen hebben van een Dynamic Chassis Control.