Defect uitlaatspruitstuk

0
3114
Uitlaatspruitstuk
© Shutterstock / Albrus

Een slechtere acceleratie en een lagere topsnelheid in combinatie met een hoger brandstofverbruik zijn meestal tekenen van een gewijzigde motorafstelling. De oorzaak van deze verslechtering van de motorprestaties kan echter ook een defect uitlaatspruitstuk zijn.

Een uitlaatspruitstuk moet altijd optimaal presteren

Het uitlaatspruitstuk is een van de motoronderdelen waaraan gewoonlijk weinig aandacht wordt besteed. Toch moet een uitlaatspruitstuk optimaal presteren telkens als er mee wordt gereden. Het herhaaldelijk opwarmen en afkoelen zet het spruitstuk onder extreme druk. De afwisseling van uitzetting en inkrimping veroorzaakt spanningen in het materiaal van het spruitstuk, die op den duur tot scheuren kunnen leiden en het gehele spruitstuk kunnen vernielen. Moderne uitlaatspruitstukken, gemaakt van speciale metaallegeringen, kunnen gewoonlijk zonder problemen enkele duizenden opwarmings- en afkoelingscycli doorstaan, maar ook hier kunnen defecten niet worden uitgesloten.

Tekenen van een defect uitlaatspruitstuk

Als alle motorinstellingen correct zijn, maar het brandstofverbruik nog steeds te hoog is en de acceleratie slechter dan normaal, kan dit een indicatie zijn van een defect uitlaatspruitstuk. Een defect spruitstuk kan op twee verschillende manieren een negatief effect hebben op de motorprestaties.

Hoe werkt het spruitstuk

Veel moderne spruitstukken zijn ontworpen om het motorvermogen te helpen verhogen. De uitlaatgassen komen op verschillende tijdstippen het spruitstuk binnen, afhankelijk van de ontstekingsvolgorde. Dit leidt tot gecompliceerde trillings- en drukverhoudingen in het spruitstuk, die van invloed zijn op de stroming van de uitlaatgassen uit de cilinders en dus rechtstreeks op de prestaties en het verbruik van de motor. De afzonderlijke uitlaatkanalen zijn op elkaar afgestemd, zodat de uitstroom van uitlaatgassen uit de cilinders wordt bevorderd door negatieve drukgolven.

Beschadigd uitlaatkanaal

Als een uitlaatkanaal beschadigd is, bijvoorbeeld door een scheur, gaat een deel van de uitlaatgassen onderweg verloren. Hierdoor veranderen de drukverhoudingen in het spruitstuk, wat op zijn beurt een negatieve invloed kan hebben op de prestaties en de verbruikswaarden.

Lambadonde

Een andere mogelijkheid is dat de lambdasonde onjuiste waarden meet als gevolg van de veranderde samenstelling van de uitlaatgassen.

Evenzo kan een defect uitlaatspruitstuk verantwoordelijk zijn voor een anders onverklaarbare, onregelmatige motorloop.

Geur

Een ander teken is een merkbare uitlaatgeur in het interieur van de auto. De uitlaatgassen die door het defecte spruitstuk worden uitgestoten, ontsnappen tussen de motorkap en de carrosserie en worden gedeeltelijk via de ventilatieroosters aangezogen en naar het interieur van het voertuig geleid.

Visueel

Een defect spruitstuk kan visueel worden herkend aan afzettingen, zoals roet, rond het defecte gedeelte.

Reparatiemogelijkheden voor een defect uitlaatspruitstuk

Spruitstuk
https://www.motointegrator.nl/producten/333997-zuigbuismodule-expert-kits-vaico-v30-1404

Lassen

Lassen is één manier om een uitlaatspruitstuk te repareren. Men mag echter de inspanning die nodig is voor een professioneel en permanent laswerk niet onderschatten. In de regel moet het spruitstuk worden verwijderd. De lasnaad moet zorgvuldig worden voorbereid en het spruitstuk moet worden getemperd voor het lassen. Na het lassen is het ook raadzaam opnieuw te temperen om de spanningen te verlichten. Als dit niet goed gebeurt, zal het spruitstuk vrijwel onmiddellijk na het lassen naast de las weer scheuren. Bovendien is de keuze van de juiste elektrode vaak een kwestie van geluk, aangezien de metaallegering van het spruitstuk zelden bekend is.

Speciale reparatiesets

Speciale reparatiesets bieden een veel goedkopere optie voor de reparatie van een spruitstuk. De toepassing is eenvoudig en kan ook door een leek worden uitgevoerd. De reparatieset bestaat uit een kneedbaar, hittebestendig mengsel. De scheur wordt eerst uitgeslepen in een V-vorm. Vervolgens wordt aan elk uiteinde van de scheur een ontlastingsgat gemaakt om verdere uitbreiding van de scheur te voorkomen. Daarna wordt de scheur zorgvuldig gedicht met de hittebestendige pasta. De reparatiemassa hardt binnen een paar uur volledig uit.

De meest aan te bevelen en duurzame oplossing is echter het defecte spruitstuk door een nieuw te vervangen.