APK voor de Golf III- elk jaar weer

0
113
APK
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een vloek en een zegen tegelijk – in Nederland kan niemand zomaar met zijn oude auto rommelen tot hij uit elkaar valt. Wij moeten als de auto 8 jaar oud is, ieder jaar naar de APK, ook deze Golf III, en laten het voertuig controleren op technische mankementen. Dit garandeert een minimum aan verkeersveiligheid voor ons en de anderen, maar stelt de bezitters van oudere modellen elke twee jaar voor een kleine klus.

Preventie:

Hopelijk zijn we het eens: Je moet alleen zelf reparaties aan de auto uitvoeren als je weet wat je doet. Als je twijfelt, laat je voertuig dan onderhouden en repareren door een gespecialiseerde werkplaats. Wat we hier vandaag verwijderen en installeren is gemakkelijk te doen, maar fouten kunnen levensbedreigend zijn, vooral met de remmen. Als je dit nog nooit eerder hebt gedaan, zoek dan hulp en bestudeer vooraf de specifieke kenmerken van je eigen voertuig.

VW Golf
Een vrolijk alledaags wezen

Hij loopt en loopt en loopt

Nee, dat doet hij niet. De trouwe Golf III van mijn vriendin (speciaal model “Bon Jovi”!!) is eigenlijk een betrouwbare tijdgenoot, maar alleen al vanwege zijn leeftijd niet zonder blaam. De remmen klinken metaalachtig en voelen raar aan, zegt ze. De uitlaat maakt sportieve geluiden en de 1.8 liter benzinemotor start niet zo gewillig. Dus ik moet daar zijn, buiten, voor het huis. Ik heb er nieuwe remschijven en remblokken voor besteld voor deze Golf III. Een nieuwe einddemper  (plus blik hittebestendige verf en de bevestigingsrubbers) en een nieuwe verdelerkap plus verdelervinger en bougies.

VW
Ze houdt van hem – ik zal hem genezen

Wat hebben we nodig voor het werk?

Welk gereedschap je nu nodig hebt, hangt helemaal af van je auto en het type aandrijving. Een normaal uitgeruste gereedschapskist is voldoende voor de remmen, het uitlaatsysteem en de ontstekingscomponenten als er niets tussen komt. Dus specifiek

  • Krik
  • Kriksteunen
  • Wielsleutel
  • Doppen voor alle schroeven
  • Waterpomptang voor de remklauw
  • Momentsleutel
  • Bougiesleutel

 

Opgekrikt en weg ermee

De wielmoeren worden losgedraaid terwijl de Golf III op de grond staat (zodat het wiel niet draait), daarna wordt de auto opgekrikt met behulp van de krik aan de onderkant. Met twee enorme kriksteunen die de auto overeind houden, kunnen de wielen worden verwijderd en de remmen worden gedemonteerd.

remschijf
Dat was hard nodig

Om de voorste remschijven te kunnen verwijderen, moeten eerst ook de remklauwen worden verwijderd. Je hoeft ze hiervoor niet los te koppelen van de remleidingen, omdat het systeem dan ontlucht moet worden. Ze worden met twee massieve schroeven aan de achterkant van de asdrager bevestigd. Afhankelijk van de inlooptoestand van de oude remschijf moet u deze iets “neerslaan” en vervolgens voorzichtig aan de remleiding hangend neerleggen.

voertuig
Slechte ontdekkingen langs de kant van de weg

De gebruikelijke verdachten

Als er lange tijd niemand naar heeft gekeken, kan de gruwel groot zijn. In ons geval wrijft het metaal van het remblok al tegen de schijf (“klinkt een beetje raar”), dus het is absoluut logisch om de schijf en blokken zoals gepland te vervangen. Als de remschijven nog niet zo oud zijn, kan een nieuwe set remblokken ook uitkomst bieden. Let bij aanschaf van nieuwe onderdelen op de juiste schijfdiameter en de juiste dikte van de schijf, er zijn vaak verschillende uitvoeringen.

De oude remschijven zijn meestal met een kleine schroef op de as bevestigd en kunnen gemakkelijk worden verwijderd. Het contactoppervlak eronder moet licht geschuurd en goed schoongemaakt worden, zodat de nieuwe schijf vlak ligt. Verwijder de oude remblokken uit de remklauw en maak ook daar de contactvlakken schoon. Omdat de nieuwe remblokken nu veel dikker zijn, moeten de ronde remzuigers in de remklauwen voorzichtig worden teruggeduwd. Als u geen speciaal gereedschap heeft, kunt u dit voorzichtig doen met een waterpomptang. Let op: sommige zuigers moeten iets gedraaid worden. En let op het remvloeistofpeil in het reservoir in de motorruimte, dat nu zal stijgen.

De oude remschijven zitten meestal met een klein schroefje aan de as vast en zijn eenvoudig te verwijderen. Het onderliggende contactvlak dient u licht te schuren en schoon te maken, zodat de nieuwe schijf vlak ligt. De oude kaken worden uit het zadel gehaald en ook de contactvlakken worden gereinigd. Omdat de nieuwe remblokken nu veel dikker zijn, moeten de ronde remzuigers in de remklauwen voorzichtig worden teruggeduwd. Als je geen speciaal gereedschap hebt, kun je dit voorzichtig doen met een waterpomptang. Let op: Sommige zuigers moeten iets worden gedraaid. En let op het remvloeistofpeil in het reservoir in de motorruimte, dat gaat nu stijgen.

plakjes
Het ziet eruit als nieuw – dat is het ook

Schijven en blokken – gloednieuw

De nieuwe remblokken zijn van achteren dun ingesmeerd met koperpasta, wat piepen en roesten voorkomt. Nu wordt de nieuwe remschijf op de as geplaatst en vastgezet met het kleine schroefje. Met lichte druk moeten de nieuwe remschoenen in de remklauw nu over de schijf passen en wordt de remklauw opnieuw vastgedraaid tot het juiste aanhaalmoment. De nieuwe schijf moet gemakkelijk tussen de nieuwe blokken kunnen draaien. Hetzelfde gebeurt weer aan de andere kant.

Golf III
Aan de achterkant loopt het door

Uitlaatsysteem – loopt

Aangezien de Golf III nog steeds verhoogd is, zal ik de poreuze einddemper meteen vervangen. In theorie hoef je alleen maar een klem met twee moeren los te draaien en de aangesloten delen kunnen uit elkaar worden getrokken. In de praktijk zijn de verbindingen vaak zo verroest dat alleen brute kracht, spuitolie of een haakse slijper zal helpen.

uitlaatsysteem
De tand des tijds

Als alles los zit kan de nieuwe pot met nieuw rubber worden ingehangen, in de bestaande uitlaatleiding worden geschoven en vastgedraaid. Je kunt hier ook wat koperpasta gebruiken. Ook heb ik de vouwen en lasnaden van de nieuwe pot gespoten met hittebestendige verf. Dat is een eigenaardigheid van mij, of dat echt latere corrosie voorkomt, is waarschijnlijk meer een filosofische vraag.

 

Kap en bougies voor de vonk

De verdelerkap en de verdelervinger evenals de bougies moeten ook elk jaar worden gecontroleerd en indien nodig worden vervangen. Als de elektrodespleten van de bougies te ver zijn doorgebrand of de contacten in de verdeelkap te “verbrand” zijn, zal de auto niet meer netjes ontsteken. Als je al een elektronische ontsteking hebt, zijn deze effecten minder dramatisch.

corrosie
Corrosie remt de vonk

Bij het vervangen van de bougies moet u ervoor zorgen dat na het lostrekken van de ontstekingskabels de bougies er recht en voorzichtig uitgedraaid worden en dat er geen vuil in de geopende cilinder komt. Draai de nieuwe bougies met de hand in en draai ze slechts handvast aan. Anders vernietig je de schroefdraad in de cilinderkop. De verdelerkap kan aan twee kleine lipjes worden verwijderd, markeer de afzonderlijke ontstekingskabels zodat ze niet door elkaar worden gehaald. De verdeelvinger kan er eenvoudig naar boven worden getrokken. Bevestig de nieuwe onderdelen, steek ze in elkaar en start een keer voor een test. Is alles goed?

voertuig
De beloning voor het werk: de sticker.

Nazorg

Nog een laatste controle: Zijn de wielmoeren weer vastgedraaid? Is het remvloeistofpeil correct ? Zit de einddemper vast in het rubber? Zijn de dop, vingers en bougies allemaal goed passend en strak? Slingert er ergens gereedschap meer rond? Daarna naar de algemene keuring voor deze Golf III, die onze kleine Bon Jovi zonder enige gebreken heeft ontvangen. Nu kan de dame weer rond brullen en ontspannen luisteren naar Elvis. A-whap-bap-a-lula!


Auteur: Jens Tanz – Sandmann


Golf III
Rot op, Golf III