Intelligente klepbediening, Valve Actuation System (IAV)- De toekomst van klepsturing

0
681
Valve Actuation System (IAV)
© Ildarss / Shutterstock

Het zogenaamde Intelligent Valve Actuation System (IAV) maakt het mogelijk de kleplift en de liftduur te regelen. Dit geldt voor elke afzonderlijke klep in benzine- en dieselmotoren over het gehele slagbereik van de motorzuigers.

Mechanische afstelling van individuele kleppen

De uitvinder van het Intelligent Valve Actuation System, het Britse bedrijf Camcon, gevestigd in Cambridge, belooft dat het systeem een ​​continue en uiterst nauwkeurige mechanische afstelling van individuele kleppen mogelijk maakt op elke klepstand en ongeacht het motortoerental en de motorbelasting. De trigger voor deze ontwikkeling was de last- en snelheidsafhankelijke klepsturing. Die was voorheen alleen binnen nauwe grenzen mogelijk. En dit kon men vooral bereiken met variabele nokkenasbesturing (VANOS).

Klepregeling onafhankelijk van de nokkenas

Met het Intelligent Valve Actuation System hebben de ontwikkelaars de afhankelijkheid van de klepbesturing van de nokkenas geëlimineerd. In plaats daarvan gebruikt het IAV-systeem een ​​zeer nauwkeurige elektrische actuator voor elke klep. En desmodromische (positief gestuurde) paren nokken en tuimelaars voor klepbediening. De nokken en tuimelaars zetten de draaibeweging van de actuator om in een lineaire beweging. En doen dit praktisch zonder vertraging. Hierdoor is het volgens de ontwikkelaars mogelijk om de klepbediening bij benzine- en benzinemotoren optimaal af te stemmen op elke bedrijfstoestand van de motor. Om de efficiëntie van het systeem te verhogen, is elke klep uitgerust met een eigen terugstelveer. De actuatoren worden elektronisch aangestuurd met behulp van een speciaal besturingsapparaat.

Optimale klepbediening voor minder brandstofverbruik

Volgens de fabrikant maakt het intelligente klepbedieningssysteem een ​​geoptimaliseerde klepbediening mogelijk voor elke combinatie van motortoerental en belasting. De kosten voor de implementatie van het systeem zijn laag door slechts kleine aanpassingen aan de bestaande motoren. Aan de andere kant zou het systeem een ​​brandstofbesparing tot 15% en dienovereenkomstig lagere CO2-uitstoot mogelijk maken. Het intelligente klepbedieningssysteem zou het koppel van de motoren in het lagere toerentalbereik aanzienlijk verhogen en stroomverliezen zouden kunnen worden vermeden door het weglaten van gaskleppen. Bovendien maakt het intelligente klepbedieningssysteem het mogelijk om de verbrandingsprocessen in de motor verder te optimaliseren en nieuwe wegen in te slaan met selectieve cilinderuitschakeling.

Intelligente klepbediening als oplossing voor toekomstige emissie-eisen

Al met al hebben de ontwikkelaars van Camcon er alle vertrouwen in dat de innovatieve klepsturing, die zich nog in de testfase bevindt, niet alleen zal overtuigen in de simulatie, maar dat het Intelligent Valve Actuation systeem zich ook in de praktijk zal bewijzen en aan alle verwachtingen zal voldoen. De fabrikant ziet zijn systeem als een oplossing om te voldoen aan de emissie-eisen voor motorvoertuigen die in 2020 weer is aangescherpt.