Tuning van terreinwagens voor off-road rijden

0
388
Tuning
© Shutterstock / Zhukova Valentyna

Tuning van off-road voertuigen voor off-road rijden

Off-road voertuig tunen – Dit betekent het genereren van maximaal vermogen, krachtig design en robuuste rijeigenschappen. In de offroad-sector staan ​​​​u tal van tuning opties beschikking, zoals het verhogen van de prestaties en het optimaliseren van het uiterlijk.

Krachtig over het terrein

Talloze tuners hebben zich gespecialiseerd in het aanzienlijk verbeteren van de motorprestaties van terreinwagens. Sportieve luxe SUV’s zijn perfect voor het bereiken van maximaal vermogen. De BMW X6 kan worden uitgerust met de V10-motor van de BMW M5, die in combinatie met de nodige aanpassingen een indrukwekkende 900 pk haalt. De topsnelheid stijgt tot boven de 300 km/u. Veel terreinwagens halen al een hoog prestatieniveau in de standaardversie, die u aanzienlijk kan verhogen door geschikte tuning. Een krachtige motor is de basis voor rijplezier, zowel off-road als op de weg.

Offroad-accessoires voor tuning: de beadlock-velg

De banden en velgen zijn alles voor het uiterlijk van een terreinwagen. De opvallende en sterk geprofileerde offroad-wielen vinden ook hun weg op ruw terrein. Echte beadlock-velgen bieden optische en functionele ondersteuning. De ombouw is bedoeld om de veiligheid, grip en mobiliteit te vergroten. De velg is ontwikkeld om de hechting van de band aan de velg te optimaliseren. Als u off-road rijdt, is het gebruikelijk om de luchtdruk in zand, sneeuw of modder te verlagen. U vergroot de grip, wat kan helpen moddergaten en zandduinen te overwinnen. De procedure houdt echter een risico in: de band kan grip verliezen ten opzichte van de velg en de lucht kan niet worden vastgehouden. Hier komt de beadlock-techniek om de hoek kijken, omdat het luchtverlies voorkomt en zorgt voor grip. De band wordt door middel van een afstandsring op de velg bevestigd, waardoor deze perfect op zijn plaats blijft. Zelfs als de band beschadigd is, blijft de terreinwagen mobiel.

Offroad-accessoires afzonderlijk selecteren

U hebt tal van opties voor tuning, zoals fender flares, bodylift kits, sidebars of snorkels. Bij off-road rijden zijn veel maatregelen een must.

Snorkels

Dankzij de snorkel vergroot u de doorwaaddiepte van de voertuigen. Het is een systeem voor verhoogde luchtinlaat. Als u diep in het water duikt, bestaat het risico dat de auto water aanzuigt in plaats van lucht. De snorkel is ingeschakeld in offroad-modus en loopt naast de voorruit en over het dak. Het zuigt schone lucht aan en maakt doorgang door diepe waterpoelen.

Spatbordverbreders

Spatbordverbreders zorgen voor de originele offroad-look en zijn verkrijgbaar voor verschillende voertuigmodellen. Ze zijn meestal gemaakt van plastic en u kunt ze verven. De installatie is relatief eenvoudig – de resultaten zijn meteen overtuigend.

Bodemvrijheid

Wilt u daarentegen meer bodemvrijheid, dan is een bodylift kit een goede keuze. De liftkit brengt het voertuig omhoog, waardoor u grotere banden kan monteren. De carrosserie is losgemaakt van het frame, en stutten en afstandsblokken maken de liftkit compleet. Als alternatief kunnen voertuigen worden opgetild door het chassis te veranderen, d.w.z. door de dempers en veren omhoog te brengen. In dit geval zal de asgeometrie echter niet behouden blijven. Een bodylift kit leidt niet tot wijzigingen aan de aandrijfas en cardanas. De tuning leidt tot een aanzienlijke toename van de doorwaaddiepte, bodemvrijheid en de vertrekhoek, wat de offroad-mobiliteit optimaliseert.

De wettelijke basis voor het tunen van terreinwagens

Off-road
© argus / Shutterstock

Scherpe delen

Een auto mag geen scherpe uitstekende delen hebben zoals scherpe delen bij de spatbordranden. Dit geldt ook voor spoilers.

Verhogen en verlagen

Verlagen en verhogen is toegestaan, zolang de bodemvrijheid meer bedraagt dan 110 mm.

Spoorbreedte

De spoorbreedte een afwijking hebben van 2 procent, dat is ongeveer 4 cm. Dus daaraan mag u niet al te veel veranderen. Wel kunt u dikkere wielen monteren, maar de afstand tussen de twee voorbanden of achterbanden mag niet meer dan 4 cm toe- of afnemen.

De wielen mogen maximaal 3 cm uit de wielkasten steken, eventueel kunt u dit oplossen met spatbordverbreders. Door spoorverbreders verandert je spoorbreedte en worden de wiellagers zwaarder belast, die zullen sneller slijten. Dus wat vaker controleren is wel gewenst.

Interieur

En in het interieur mogen natuurlijk ook geen scherpe delen voorkomen. Het stuur moet rond zijn, omdat dat het best kan worden gehandteerd. Dus geen F1 stuur! Behalve wanneer het stuurhuis kort is, met een uitslag van niet meer dan een halve draai, mag het wel!

Sportstoelen mogen, maar moeten wel verstelbaar zijn zijn toegestaan, mits ze verstelbaar zijn.

En raamfolie kan ook. Maar het lichtverlies ten opzichte van helder glas mag niet meer bedragen dan 25% voor de voorruiten en 30% voor de zijruiten voorzijde.

Zoals bij alle tuningmaatregelen, moet u onderscheid maken tussen het pure fun-gebied buiten de verkeersregels en het openbaar vervoer met terreinwagens. Bij de aankoop van accessoires komt u te weten of deze zijn goedgekeurd. Als u daarentegen de omgebouwde voertuigen niet op straat wilt gebruiken, is de procedure veel eenvoudiger. Veel terreinwagens worden tegenwoordig niet alleen gebruikt vanwege hun terreineigenschappen. Offroad-mobiliteit is niet bij elke SUV mogelijk, omdat de focus vaak op het uiterlijk ligt. Tuningaccessoires geven u de mogelijkheid om zowel het uiterlijk als de rijeigenschappen te optimaliseren. Alle getunede terreinwagens hebben één ding gemeen: Door hun krachtige en robuuste uiterlijk zien ze er trots en indrukwekkend uit.