Tips om een goede garage te kiezen

0
554
Garage
© GettyImages / Jetta Productions Inc

Een garage die zorgvuldig werkt en zijn diensten correct factureert, is geen vanzelfsprekendheid. Tips voor het kiezen van een goede garage vindt u in deze blog.

De eerste indruk is belangrijk – ook bij een autoreparateur

U wilt waarschijnlijk niet eten in een groezelig fastfoodrestaurant met een plakkerige vloer en een serveerster achter de toonbank in een besmeurde kiel. U moet net zo kritisch zijn over een autoherstelbedrijf. Eerste indrukken zijn belangrijk. Let erop of de garage schoon en opgeruimd is. De vloer hoeft niet te glimmen, maar hij moet wel schoon zijn. Als gereedschap en auto-onderdelen op werkbanken zijn opgestapeld of overal rondslingeren, is dat geen goed teken.

Zelfs een autowerkplaats in een oudere hal kan schoon en netjes zijn. Een opgeruimde garage is een teken dat de werkplaatschef alles onder controle heeft. Goed onderhouden verkoopruimten en een opgeruimde ruimte voor het in ontvangst nemen van reparaties zijn ook een indicatie van een goed gerunde werkplaats. U kunt er dan bijna van uitgaan dat de werkzaamheden aan uw voertuig correct zullen worden uitgevoerd en gefactureerd. Neem daarom altijd een kijkje in de garage.

Vakkundig, uitgebreid advies en vriendelijke service

In een gerenommeerde garage nemen ze de tijd voor uw problemen. De werkplaatschef zal de nodige herstellingen aan het voertuig met u bespreken en uitleggen. Hij zal u laten zien waar het probleem zit en wat er nodig is om het op te lossen. Als u te horen krijgt dat de auto onder handen wordt genomen en vervolgens weer naar huis wordt gestuurd, moet u op zoek naar een andere garage. De punten die u met de voorman bespreekt, zullen hun neerslag vinden in een goede schatting van de garage en een schriftelijke opdrachtbevestiging.

Kostenraming, schriftelijke orderbevestiging en correcte factuur

U hebt natuurlijk geen kostenraming nodig om de ruitenwisserbladen te vervangen. Voor grotere reparaties moet u echter om een kostenraming vragen. Deze raming zal alles bevatten wat u met de werkplaatschef hebt besproken. Als u akkoord gaat met de raming, kunt u de reparatie onmiddellijk bestellen. De schatting is vaak niet gratis. Vooral als u het mee naar huis neemt om verschillende aanbiedingen te vergelijken. De kosten zullen echter samen met de reparatie in rekening worden gebracht.

De kostenraming vormt tevens de basis voor de schriftelijke orderbevestiging. U moet zeker aandringen op een geschreven kopie. De in deze orderbevestiging vermelde prijs en duur van de reparatie zijn bindend voor de reparateur. Indien de monteur deze prijs garandeert, mag deze niet worden overschreden. In alle andere gevallen is een overschrijding van ten hoogste 15% toegestaan. Na voltooiing van de werkzaamheden dient u uiteraard ook een correcte factuur te ontvangen. Op de factuur worden de gebruikte onderdelen en de werkuren volledig vermeld.

Monteur
© GettyImages / Richard Drury

Een gerenommeerde garage zal u laten zien wat hij gedaan heeft

Helaas is het niet vanzelfsprekend dat een autoreparatiebedrijf u de verwijderde onderdelen laat zien nadat de reparatie is voltooid. En natuurlijk is het niet altijd mogelijk vast te stellen of deze onderdelen daadwerkelijk van uw auto afkomstig zijn. Niettemin moet hij u de onderdelen laten zien. Als algemene regel geldt dat u na voltooiing van de reparatie zoveel mogelijk moet controleren of alles volgens afspraak is gebeurd.

Geen extra reparaties zonder voorafgaand overleg

Het gebeurt vaak dat pas in de loop van de reparatie duidelijk wordt dat verdere werkzaamheden nodig zijn. Een goede werkplaats zal dit extra werk met u bespreken voordat het wordt uitgevoerd. Een schriftelijke opdrachtbevestiging is ook in deze gevallen van belang. Als u dit niet hebt, zult u een rekening krijgen van dubieuze garages voor reparaties die u niet hebt besteld en die aanzienlijk hoger zullen zijn dan wat werd besproken. Als u niet bereid bent te betalen, krijgt u uw voertuig niet.

Blijf mobiel met een goede garage

De meeste garages zijn niet op loopafstand. Daarom moet u erop letten of de garage u een haal- en brengservice aanbiedt, bijvoorbeeld als uw voertuig langere tijd in de garage moet blijven. En als u in de tussentijd mobiel moet blijven, bijvoorbeeld om naar uw werk te rijden, moet u erop letten of de werkplaats u een vervangend voertuig kan bezorgen. Vervangingsvoertuigen zijn echter niet gratis bij elke garage.

Pas op voor recensies over garages op het internet

Op het internet kunt u tegenwoordig voor vrijwel elke autoreparatiewerkplaats beoordelingen van andere klanten vinden. Zij kunnen een eerste aanwijzing geven over de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de garage. U moet echter voorzichtig zijn, want de garagehouders zelf kunnen ook beoordelingen plaatsen en ontevreden klanten kunnen een anders zeer goede garage een slechte beoordeling geven.

Met netwerk verbonden garage of onafhankelijke garage?

Automobilisten hebben de keuze tussen een garage die verbonden is met een netwerk en een onafhankelijke garage voor de reparatie van hun voertuig. Een garage die is verbonden met een netwerk, is gebonden aan één voertuigfabrikant of producent van onderdelen. Een onafhankelijke garage repareert auto’s van alle merken en is vaak veel goedkoper dan de garage die aangesloten is bij een netwerk. Daarom kiezen veel automobilisten voor een onafhankelijke garage om hun auto te laten repareren.

De keuze van een onafhankelijke werkplaats is echter niet altijd mogelijk. Voor uw voertuig geldt een wettelijk voorgeschreven garantieperiode van twee jaar, de zogenaamde fabrieksaansprakelijkheid voor materiaalfouten. Dit betekent dat wanneer zich in de eerste twee jaar een defect voordoet, bijvoorbeeld een defect aan de airconditioning of een defect aan het motormanagementsysteem, de fabrikant in de regel aansprakelijk is voor deze schade en de reparatie gratis uitvoert. U moet deze reparatie laten uitvoeren door de verkoper van het voertuig. In dit geval, heeft u geen keus.

Schade die tijdens de garantieperiode ontstaat, moet u echter ook laten repareren in de werkplaats van de verkoper of een andere erkende werkplaats van de fabrikant. Ook in deze gevallen draagt de fabrikant van het voertuig de kosten.

Voor u betekent dit dat u, zodra de garantieperiode voor uw voertuig is verstreken, vrij bent om te kiezen of u uw voertuig laat repareren bij een onafhankelijke of erkende garage. Het wordt aangeraden alleen voor een onafhankelijke garage te kiezen als de auto meer dan 4 jaar oud is. Garages die aangesloten zijn bij een netwerk kennen de auto’s van hun merk door en door.

Werkplaats
© GettyImages / Jan Hakan Dahlstrom

Branche-organisatie

Als uw garage is aangesloten bij een branche-organisatie is dat natuurlijk een pluspunt.  . Wanneer er een geschil is tussen u en de garage, kunt u een beroep doen op een arbitragecommissie. Als lid van de branche-vereniging is de garage verplicht aan deze bemiddelingsprocedure deel te nemen. De bemiddelingscommissie zal de feiten van de zaak op neutrale wijze onderzoeken en voorstellen doen voor de beslechting van het geschil. Deze procedure is voor u gratis. U hoeft dus geen dure advocaat in te schakelen als u problemen hebt met bijvoorbeeld de kwaliteit van de reparatie of de factuur. Zo geeft Bovag u zekerheden als BOVAG Garantie, BOVAG Bemiddelingsbureau. De diverse Geschillencommissies en de met consumentenorganisaties afgestemde leveringsvoorwaarden zorgen dat de belangen van consumenten die zaken doen met een BOVAG-bedrijf geborgd zijn.