Tiguan: de alleskunner?

0
209
Tiguan
Aan de voorkant zou het ook een Passat kunnen zijn...

De compacte SUV van de eerste generatie VW Tiguan was een bestseller van Volkswagen en met de 2,0 liter TDI een trekautoklassieker. We achtervolgden de vermeende alleskunner door Kiel.

Tijger of leguaan?

Wie het grote publiek via de pers de naam voor het nieuwe model laat kiezen, moet ook verwachten dat het een beetje vreemd zal zijn. Verdwenen in Wolfsburg zijn de illustere namen die je op de een of andere manier doen denken aan een winderige vakantie. Scirocco. Santana. Dat is misschien de reden waarom het destijds niet ‘het nieuwe Marrakech’ of ‘de nieuwe bedoeïenen’ werd – de lezers van Auto Bild mengden Tiger en Iguana om in de zomer van 2006 Tiguan te vormen. Oke.

SUV-vorm
Typische SUV-vorm, onopvallend en aangenaam

De Tiguan was de tweede SUV van Volkswagen naast de grotere Touareg, en in de basis een eerlijke SUV. Vroeger, toen niet elke auto van elk formaat en van elke fabrikant een SUV was, stelden veel klanten dit ontwerp gelijk aan een ‘terreinwagen’. Duidelijk was dat hij nog steeds alleen werd gebruikt om kinderen naar de kinderopvang te brengen of om de bergachtige parkeerterreinen voor supermarkten te beklimmen, maar meer dan dat wilde de Tiguan oorspronkelijk nooit zijn. Iets meer lange benen, comfortabel en met een beetje ruimte voor het boodschappenmandje, dat is alles.

VW Tiguan
Opbergruimte met stijlvolle velgen.

Comfortabel en netjes

En precies daarom zit je in een compacte SUV iets hoger, maar veel comfortabeler dan bijvoorbeeld in de eerste G-Klasse. Dat was een echte terreinwagen. Het gevoel en gevoel van ruimte zijn vergelijkbaar met dat van de VW Golf Plus, en wordt eerder gezien als een auto voor klanten met knieproblemen. Als je eenmaal in de hoge stoel hebt plaatsgenomen, kun je uitkijken over een aangenaam vertrouwd scenario. Twee ronde instrumenten met een centraal display en een groot display ernaast met enkele knoppen doen alles wat ze moeten doen en geven niet meer informatie dan nodig is. Het zou ook een Golf kunnen zijn. Of een Passat.

kofferbak
Met de achterbank neergeklapt past hier 1500 liter in!

Afhankelijk van uw smaak kunt u kiezen uit de modellen Trend & Fun of Sport & Style uit het uitgebreide assortiment dat momenteel op de markt is. De eerste is vrij eenvoudig, de tweede is wat stijlvoller. Als de particuliere boswachter niet genoeg geld heeft voor de G-Klasse, kan hij ook overstappen op de Track & Field. Hij heeft een aangepast voorschort en kan punten scoren met een steilere naderingshoek. Maar dat was het. Uiteindelijk is het meer een oudertaxi met vierwielaandrijving en een kofferbak van minimaal 1.500 liter als je de achterbank neerklapt. Oh – en net als bij de Renault Twingo kan de achterbank 16 centimeter naar voren en naar achteren worden geschoven!

Golfplus
Golf Plus-sfeer, redelijk comfortabel.

4MOTION standaard

Naast de gebruikelijke VW-uitrusting beschikt de Tiguan ook over het ‘wannabe’ 4MOTION-vierwielaandrijvingssysteem. De auto is eigenlijk alleen maar een voorwielaangedreven auto, maar de achteras wordt ingeschakeld via een Haldex-koppeling wanneer dat nodig is – bijvoorbeeld bij gladde, natte of andere gladde omstandigheden. Let op: Als de voorlaadpomp van deze koppeling verstopt raakt, hebben de voorwielen de neiging onverwachts te gaan draaien. Vervang daarom direct na aanschaf de olie en het filter van deze pomp.

Klaptafels
Achterin is er ruimte voor kinderen en volwassenen, daarnaast zijn er Isofix- en klaptafels.

Volkomen normale motoren

Ook in het motorengamma van de eerste Tiguan is niets echt verrassend. De 1,4 liter TSI-motoren hebben soms last van een langwerpige distributieketting, wat merkbaar is door ratelen na het starten en bij negeren tot grote motorschade kan leiden.

TDI-motor
De TDI is zuinig en robuust met een behoorlijk koppel.

De TDI is een geavanceerde motor met een lange levensduur. De turbocompressor speelt hier zelden een rol, en als het dubbelmassavliegwiel door de jaren heen versleten is, wordt vervanging ervan erg duur. Lang gevestigde VW-rijders weten dit al. Helaas is de TDI een typische kandidaat uit het tijdperk van het emissieschandaal bij Volkswagen. Nadat de “cheatsoftware” is verwijderd, zorgt de uitlaatgasregelklep (EGR) vaak voor problemen, die zich uiten in een slechte motorloop en donkere uitlaatgassen.

VW Tiguan
Hangt hij op de één of andere manier naar achteren? Zijn de veren kapot?

Robuust chassis – tot aan de veren

Ook al is de VW Tiguan geen terreinwagen, hij voelt toch robuuster aan dan zijn tegenhangers van het bedrijf. Dit komt subjectief door de hoge poten, objectief door de goede afwerking en het uitgekiende onderstel. Wie doorgaans geen problemen heeft met een SUV, krijgt een mix van een comfortabele toerberline, een krachtig rijpaard en een ruime transporter. Dus precies wat het idee van een SUV was. Het hoge gewicht wordt echter eerder dan verwacht merkbaar in versleten chassiscomponenten. En de veren op de achteras breken op een gegeven moment gewoon. Met frequent overladen waarschijnlijker, maar op een dag zullen zij aan de beurt zijn.

dashboard
Huismannenkost van VW, objectief en functioneel.

Goed voor wie het nodig heeft

Misschien is het duidelijk uit mijn woorden dat ik persoonlijk geen grote fan ben van de algemene SUV-klasse. Ik zit liever diep in een auto die niet beweert alles te kunnen. Dat betekent echter dat ik tot een uitstervend soort behoor. De VW Tiguan is over het algemeen een hele goede auto, die ook op de lange termijn kwaliteiten heeft. De goede uitrusting, van de achteruitrijcamera tot het geluidssysteem tot de elektromechanische stuurbekrachtiging, maken het reizen ermee prettig en comfortabel. Ook de 5 sterren in de NCAP-crashtest stralen een zekere rust uit.

VW Tiguan
Ook voor lange reizen is de Tiguan geschikt.

Het aanbod aan reserveonderdelen is goed vanwege het VW-modulaire systeem. Als je met slechts een paar kilometer een goed onderhouden exemplaar tegenkomt, kom je nauwelijks voor verrassingen te staan. Dus als u graag wat hoger zit, van huismannenkost houdt en misschien af ​​en toe zelfs een aanhangwagen moet trekken, dan is de Tiguan precies wat u zoekt. Spectaculair is anders, maar daar gaat het niet altijd om.


Auteur: Jens Tanz – Sandmann


VW Tiguan 1 (5N)
carrosserieversies: stationwagen
benzinemotoren: 1,4-2,0 liter (99-155 kW)
dieselmotoren: 2,0 liter (81-135 kW)
lengte/breedte/hoogte: 4426/1809/1645 mm
leeggewicht: 1.600 kg
productieperiode: 2007-2018