Remservice voor geëlektrificeerde auto’s van ATE

0
205
220509_8660-003223_ATE_Banner_727x484px
ATE

Aangezien het belang van elektrische voertuigen toeneemt, zijn de juiste reserveonderdelen en diensten nodig. ATE is het bekende topmerk van Continental dat remtechnologie en technologie en producten in autofabriekskwaliteit aanbiedt.

Welke onderhoudswerkzaamheden zijn bij de remsystemen van e-auto’s (hybrides en volledig elektrische voertuigen) überhaupt (nog) nodig?

Bij een puur elektrische auto is de remslijtage dankzij het recuperatief remmen over het geheel genomen minder dan bij een auto met verbrandingsmotor. Echter: een deel van de verlenging van de levensduur wordt tenietgedaan door de voertuigmassa. Reden daarvoor is de accu, en het daarmee samenhangende hogere gewicht. Dit effect wordt nog versterkt bij hybride voertuigen die maar liefst twee aandrijvingen kwijt moeten. Voor het werk in de garage betekent dit: ook bij e-auto’s moeten er nog steeds onderhoudswerkzaamheden aan de remmen worden verricht. Daartoe behoort bijvoorbeeld ook het verversen van de remvloeistof. Bovendien komen er door het veranderende slijtagebeeld andere werkzaamheden bij kijken. Bijvoorbeeld het vervangen van gecorrodeerde remschijven die door het recuperatief remmen aanzienlijk minder vaak worden aangesproken en het verwijderen van remstof bij trommelremmen. Deze worden bij e-auto’s in toenemende mate toegepast. De exacte onderhouds- en reparatie-intervallen zijn echter nog niet te overzien, omdat de technologie zich voortdurend en snel verder ontwikkelt.

Hoe zit het met het vervangen van de remvoering?

Bij schijfremmen moeten de remblokken nog steeds worden vervangen, zij het nu om andere redenen dan tot nu toe, namelijk niet door slijtage, maar door de toegenomen corrosie. De zgn. vliegroest ontstaat doordat de rem bij elektrische voertuigen dankzij het recuperatief remmen veel minder vaak wordt gebruikt. Om die reden monteren steeds meer fabrikanten trommelremmen, die dankzij hun omhulde systeem minder gevoelig zijn voor roest en daarom meestal aanzienlijk langere onderhoudsintervallen hebben. Dat komt omdat de mechanische onderdelen en de remvoeringen binnenin goed beschermd zijn tegen de veroorzakers van corrosie, zoals regen of strooizout.

Moet er rekening worden gehouden met bijzonderheden bij het vervangen van de remvloeistof?

Ja – garages moeten bij het verversen van de remvloeistof in elektrische voertuigen op een aantal speciale dingen letten. Daartoe behoort de aanschaf van remvloeistof die geschikt is voor elektrisch voertuigen. Dat is vloeistof met een lage viscositeit en een hoog nat kookpunt. Een van de geschikte remvloeistoffen is bijvoorbeeld Continental ATE Super DOT 5.1.

Waardoor onderscheiden remvoeringen bij e-auto’s zich van die van traditionele remblokken?

Momenteel worden, om corrosie te voorkomen, verschillende coatings voor de remschijven, waaronder hardmetalen coatings, samen met de bijbehorende voeringmaterialen ontwikkeld en getest. Als remblokken worden steeds vaker ‘low-steel-blokken’ toegepast. Voor het oplossen van het corrosieprobleem zijn trommelremmen ook geschikt. Zie hieronder in antwoord 9 en zie tevens ons dossier, die ook al op voorassen worden getest.

Het onderwerp trommelremmen:

a) waarom worden bij sommige elektrische voertuigen weer trommelremmen op de achteras gebruikt en

b) zijn deze anders dan de trommelremsystemen van de traditionele voertuigen met verbrandingsmotor?

Bij elektrische voertuigen wordt er meer gebruik gemaakt van recuperatief remmen – de mechanische rem wordt minder vaak gebruikt. Dat betekent voor schijfremmen, vooral in winterse omstandigheden, een duidelijk hoger corrosiegevaar en daarmee gepaard gaande gevoeligheid voor roestvorming. Dat geldt vooral voor de achteras, die een geringer deel van het remvermogen voor zijn rekening neemt. Met hun omhulde systeem zijn trommelremmen minder gevoelig voor vocht, kou en strooizout – en daarmee ook voor roest.

De principiële werking van de trommelrem blijft dezelfde. Wat verandert, zijn de specifieke details. Trommelremmen die in elektrische voertuigen zijn ingebouwd, hebben een hogere levensduur, betere corrosiebeschermende eigenschappen. En daarnaast een trommel die de remstof binnen houdt. Daardoor kan het vervolgens bij het volgende bezoek aan de garage worden verwijderd. Trefwoord: vermindering van fijnstof. Continental heeft hiervoor onlangs een nieuw product ontwikkeld – de EPB SI (Electronic Parking Brake – Simplex). Nieuw aan deze hydraulische trommelrem is de elektromechanische parkeerremfunctie. De EPB-SI is gebaseerd op het SIMPLEX-principe (EPB-Si). Dit is bijzonder robuust en onderhoudsarm, wat overeenkomt met de hogere eisen aan de levensduur in elektrische voertuigen. Daarnaast biedt de elektrische parkeerrem aan voertuigfabrikanten meer vrijheid en meer mogelijkheden bij het ontwerpen van het voertuiginterieur en het installeren van rij-assistentie-systemen. Het trommelremsysteem is bovendien schaalbaar. Daarmee is het zowel geschikt voor de kleinste modellen voertuigen als voor grotere met een gewicht tot 3500 kg, in sommige gevallen zelfs meer.

Meer gedetailleerde informatie over het onderwerp trommelrem is te vinden in het artikel: Continental kiest voor de toekomst van de trommelrem – Continental AG. Inclusief toekomstige ontwikkelingsfasen.

Continental_PP_EPB_Si
ATE-trommelrem EPB-SI

 

Trommelremmen bieden ten opzichte van schijfremmen een voordeel. Ze zijn minder gevoelig voor roest. Een belangrijk voordeel bij elektrische auto’s, aangezien de rem daarvan doorgaans minder wordt belast. Koop nu bij Motointegrator kwalitatief uitstekende remonderdelen van ATE voor een voordelige prijs.