Als u thuis onder uw auto wilt kijken of zelf de banden wilt wisselen, heeft u de juiste garagekrik nodig. Steeds minder auto’s hebben tegenwoordig een eigen krik in huis en zelfs de geïntegreerde krik van de auto is doorgaans zeer minimalistisch. Het is zeker de moeite waard om een eigen, stevige garagekrik te hebben.
Wat is een garagekrik en waarvoor wordt deze gebruikt?
De naam van een autokrik verraadt meteen zijn functie: hij tilt (en laat) wagens of auto’s zakken. Met behulp van diverse vormen van trapondersteuning kan een auto met slechts enkele pompbewegingen worden opgetild, bijvoorbeeld om banden te wisselen of om zaken aan de onderzijde te repareren.
De soorten garagekrikken
De verschillende garagekrikken verschillen slechts in beperkte mate in hun basisvorm. Een belangrijk verschil ligt echter in de technologie die erin verborgen zit. Het bepaalt hoe de krik zijn kracht ontwikkelt:
- Hydraulisch: Hydraulische garagekrikken zijn de meest voorkomende. Een zuiger in een cilinder perst een constante hoeveelheid olie in een steeds kleinere ruimte. Deze toenemende druk zorgt voor het hefvermogen van de krik.
- Mechanisch: De klassieke, kleine krikken die vaak al aan boord zijn, zijn meestal mechanische krikken. Hier wordt de auto opgetild met behulp van een draadstang in de krik.
- Pneumatisch: Pneumatische vijzels werken op dezelfde manier als hydraulische krikken. In plaats van olie wordt hier echter lucht gebruikt, die de juiste druk opbouwt.
Hoe verschillen verschillende autokrikmodellen van elkaar?
Afgezien van de basistechnologie verschillen garagekrikken op andere manieren.
- Laadvermogen: Het is het centrale element. Hoeveel gewicht kan de krik betrouwbaar heffen en vasthouden? Als het om veiligheid gaat, is dit veruit één van de belangrijkste waarden. Het gewicht van de auto is hierbij cruciaal.
- Lift: Hoe hoog of laag kan de krik zijn werk doen? De waarde “slag min-max” beantwoordt deze vraag. Ook hier is het afhankelijk van uw eigen auto welke waarde het beste bij u past. Vooral bij bijzonder lage auto’s kan het lastig zijn om geschikte lage krikken te vinden.
- Hendellengte: De hendel wordt voornamelijk gebruikt voor de pompbeweging. Maar de hendel is ook een praktisch hulpmiddel bij het manoeuvreren van de garagekrik in de werkplaats of garage. Vooral voor de hoofdtaak is een zo lang mogelijke hefboom alleen al vanuit fysiek oogpunt een voordeel. Trefwoord: hefboomwerking.
- Verwerking: Last but not least moet erop worden gelet dat de afwerking zo hoogwaardig mogelijk is. Brekende randen of snel versleten onderdelen rond pompen enz. kunnen anders vermijdbare hinder veroorzaken.
Welke krik is het beste?
Welke garagekrik het beste is, hangt vooral af van de grootte en het gewicht van de auto die getild moet worden. Als u twee keer per jaar de banden van uw eigen kleine auto wilt wisselen, heeft u geen krachtige professionele krik nodig voor een maximaal gewicht van enkele tonnen.
De meest gestelde vragen over garagekrikken
Aan het einde van deze blog gaan we kort in op de meest gestelde vragen die rond het onderwerp garagekrikken rijzen.
Welke krik is de beste?
Naast basiskwaliteitskenmerken zoals afwerking etc. hangt de beslissing voor de “beste” krik vooral af van de auto in kwestie. Afhankelijk van de grootte en het gewicht van de auto zijn verschillende krikken geschikt voor verschillende doeleinden.
Hoe werkt een garagekrik?
Een garagekrik maakt gebruik van hydraulica, pneumatiek of mechanica om de nodige kracht te genereren om een auto op te tillen en overeind te houden.
Hoe lang mag je een auto op de krik laten staan?
Om veiligheidsredenen wordt het afgeraden om een auto voor langere tijd op een krik te laten staan. In plaats daarvan moet u geschikte kriksteunen gebruiken.
Bestel nu een garagekrik bij Motointegrator
Als u toch de juiste garagekrik nodig heeft, kunt u deze hier in de bekroonde online winkel van Motointegrator verkrijgen. Dankzij de razendsnelle levering bent u snel voorzien van de juiste krik.