
Met het New Edge-ontwerp en de robuuste motoren kwam de Ford Focus in het najaar van 1998 naar Europa. Wie heeft hem nog op de radar? Sinds dit jaar is het model niet meer verkrijgbaar.
Degene die vroeger escort was
In de jaren negentig ging het misschien niet zo goed met de autowereld (want in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, was niet alles toen echt beter), maar hij was wel degelijk bescheidener en beter beheersbaar. De Ford Escort, die sinds 1967 werd gebouwd, kreeg een waardige, bescheiden opvolger in de vorm van de geheel nieuwe Focus, die in de designlijn New Edge paste. Op het eerste gezicht leek het op een Ford Ka die op de rekbank was gespannen.

Bij de tweede blik was het een auto met een uiterlijk waar men (nog) aan moest wennen, maar met een moedig hart. Enkele maanden na de verkoopstart werd de klassieke hatchback sedan met drie (DBW) of vijf (DAW) deuren gevolgd door een vierdeurs notchbackversie (DFW) gemaakt in Spanje en een stationwagen (DNW, bij Ford worden stationwagens traditioneel “Turnier” genoemd). De hanteerbare wereld van compacte, alledaagse helden was daarmee compleet voor de gemiddelde consument, die er gretig gebruik van maakte.

Het dagelijks leven heeft geen extra focus nodig
De Focus-familie is nog steeds erg aanwezig; Alleen al in Duitsland zijn er momenteel meer dan 700 voertuigen uit de eerste serie, de MK1, in de aanbieding. De staat van sommige ervan is echter twijfelachtig. Als je verwacht dat de auto minimaal een paar maanden APK gekeurd wordt en een basis verkeerswaardigheid heeft, dan zijn er nog 160 Focussen.

Rond de eeuwwisseling was de Ford Focus het bestverkochte voertuig ter wereld; In 2005 produceerde het bedrijf zijn 10 miljoenste compacte auto (Escort en Focus samen). Er blijft wat over, dus goedkope reserveonderdelen en vooral een goede en grote keuze. Zelfs de meest perfecte Focus met de laagste kilometerstand kost tegenwoordig niet meer dan € 4.000,-.

Benzine of diesel – een kwestie van geloof
Voor de gemiddelde consument: De Focus is in alle varianten eenvoudig te repareren. Er zijn vier ‘normale’ benzinemotoren met poortinjectie en twee met meer pit: de ST en de RS. Ze hebben allemaal een distributieriem en de typische problemen. Thermostaatbehuizingen gaan lekken, het stationairregelventiel raakt vervuild waardoor de motor onregelmatig gaat lopen, bobines gaan sneller kapot naarmate ze ouder worden en de uitlaatspruitstukken sissen uit de afdichtingen aan de zijkanten.
Voor de motoren met compressieontsteking: Bij turbodieselmotoren kunt u kiezen tussen directe injectie en common-rail. De injectiepompen en nokkenassensoren kunnen voor problemen zorgen, een defecte turbolader of een kapotte EGR kan uw humeur bederven. Als het hinderlijke dubbelmassavliegwiel kapot gaat, is de aanschafprijs al snel te hoog. Dit is ook bekend van andere fabrikanten.

Van alle motoren wordt gezegd dat ze een zeer hoog brandstofverbruik hebben met minimaal onderhoud en dat ze robuust zijn, maar wel behoorlijk dorstig. Het rijcomfort en het geluidsniveau liggen op het niveau van een normale compacte auto, gemeten naar de normen van begin jaren 2000. Maar dat is oké. Wie tegenwoordig een Ford Focus koopt, verwacht geen Luxus, maar een goedkoop werkpaard voor dagelijks gebruik, zonder piepende assistentiesystemen.

Modulair systeem met voldoende rijcomfort
De alleskunner met voorwielaandrijving staat op een geavanceerd onderstel met afzonderlijk geveerde achterwielen. ABS, vier airbags en elektrische ramen voor waren standaard, maar extra opties zoals cruise control, stoelverwarming (heerlijk…), boordcomputer en airconditioning kon men ook bestellen. Met het grote aanbod aan tweedehands auto’s dat tegenwoordig beschikbaar is, kan iedereen eenvoudig bepalen waar zijn prioriteiten liggen.
De gebruikelijke reserveonderdelen zoals remmen, uitlaatsystemen, aandrijfassen of distributieriemsets zijn goedkoop, zoals gebruikelijk is bij dergelijke ‘miljonairs’, en veel onderdelen van het interieur zijn ook verkrijgbaar, nieuw of via recyclebedrijven of online markten.

Vandaag actueel, morgen verdwenen
Vandaag de dag kun je nog steeds over een Ford Focus zeggen: hij werkt 😊 De auto brengt je snel van A naar B, is intuïtief te besturen en te bedienen, en stelt de eigenaar niet voor onoplosbare puzzels. We hebben een paar dagen in de vierdeurs hatchback gereden en uiteindelijk vonden we het erg leuk. Auto’s die gewoon werken, zijn echt ontspannend. Als u graag zelf aan uw auto sleutelt en daar niet teveel geld aan wilt uitgeven, is de Ford Focus een trouwe en zuinige metgezel voor bijna alle situaties in het leven. Het is des te triester dat dit model, net als de Ford Fiesta, uit de productie zal verdwijnen. De nieuwe Ford-modellen worden vanuit de VS gepland, de elektrificatie wordt doorgezet en de fabriek in Saarlouis, waar de Ford Focus momenteel wordt gebouwd en waarvan er inmiddels een miljoen exemplaren zijn verkocht, zal waarschijnlijk ook in 2025 sluiten. Koop er nu een!

Auteur: Jens Tanz – Sandman
Ford Focus 1.4
Bouwjaar: 2003
Motor: R4 benzine
Cilinderinhoud: 1.388ccm
Vermogen: 75 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 123 Nm bij 3.500 tpm
Versnellingsbak: handgeschakelde 5-versnellingsbak
Aandrijving: voorwielen
Lengte/breedte/hoogte: 4200/1702/1450 mm
Leeggewicht: 1150 kg
Acceleratie: 0-100 in 15,1 s
Topsnelheid: 171 km/u
Waarde: € 1.000 – € 3.000