Het vuil moet eruit – uit de wielkast!

0
77
Sandmann
O jee. Zoveel vuil!

Sommige zelden opgemerkte bochten in bijna al onze auto’s kunnen behoorlijk wat problemen veroorzaken als ze worden genegeerd. Vandaag gaan we de bladeren, zand en mos van zeker 10 jaar herfstweer verzamelen uit een verborgen, roestende plek: de wielkast.

Preventie:

Hopelijk zijn we het er allemaal over eens dat je alleen zelf aan je auto moet werken als je weet wat je doet. Als u het niet zeker weet, kunt u uw voertuig beter laten onderhouden door een gespecialiseerde werkplaats. Wat we vandaag doen is eigenlijk heel eenvoudig, maar ook hier kunnen we fouten maken. Zet alle treden goed vast om letsel, vooral aan uw handen, te voorkomen.

Vuil? Hoezo vuil?

Iedereen die regelmatig voor zijn auto zorgt, vooral als hij hem wast, zal zeker ook letten op details zoals de verzorging van de velgen of verborgen vuilvangers zoals het radiatorrooster of de binnenste wielkasten. Maar er zijn ook plekken op het voertuig die stiekem, stilletjes en langzaam steeds vuiler worden. En wij merken het niet omdat we ze niet zien. Een klassiek hoekje is de wielkast op de A-stijl. Met andere woorden: de plek waar een kunststof bocht tussen het voorwiel en de stang (waar de deur aan vastzit) het voertuig doorgaans beschermt tegen het vuil op de weg.

wielkast
Wiel eraf – wielkast toegankelijk.

Bij de meeste voertuigen sijpelt het regenwater dat hier naar beneden loopt uit de watertank voor de voorruit naar beneden. Het wordt via openingen, soms dikke slangen, vanuit de motorruimte afgevoerd naar een holte die open is naar de straat eronder. Helaas gaan bladeren, stof en andere kleine onderdelen ook verloren in deze holte en verstoppen de afvoer in de loop der jaren. Dan verzamelt zich steeds meer vuil en wordt het bevochtigd elke keer dat het regent. Dit is op de lange termijn vergif voor het metaal.

Hoe herken ik een verstopte afvoer van de wielkast?

Normaal gesproken kun je het van buitenaf niet eens zien. Bij oudere voertuigen zullen uiteindelijk dikke roestbellen verschijnen aan de onderkant van de spatborden, maar tegen die tijd is het meestal te laat. Als het plastic alleen op uw voertuig is geklikt, kunt u het achter de voorwielen in de onderste hoek voor de dorpel een flinke tik geven. Als het begint te druppelen, moet u onmiddellijk actie ondernemen. Want achter het plastic verzamelt zich verrassend veel compost.

Wat hebben we nodig voor de werkzaamheden?

Om gemakkelijk overal te komen, moet u de voorkant van het voertuig optillen met een krik, vastzetten met een krik en het wiel verwijderen. Bij de meeste voertuigen kunt u de binnenste kunststof wielkast losschroeven of verwijderen met behulp van de kunststof clips, die u eruit kunt trekken met een brede schroevendraaier of met een klein speciaal gereedschap, een zogenaamde cliplifter of spie. Als hier alles bloot ligt, kun je ook de remschijven en -blokken , de remslangen en de veerpoten inspecteren. Je zult dit niet snel goed kunnen doen.

wielkast
Met liefde afhalen

Wees voorzichtig met kunststof van de wielkast

Het verwijderen van de binnenste wielkast is bij de meeste auto’s zonder veel kennis mogelijk. Let er bij het verwijderen van de clips op dat u ze niet breekt. Hoe kouder het is, hoe sneller plastic breekt. En er zit altijd wel ergens een verborgen schroefje. Wees dus geduldig als u het paneel uit de wielkuip haalt.

Daaronder zitten diverse leidingen, kabels en allerlei spullen van het chassis die beschermd moeten worden tegen het opspattende water en vuil van de weg. En meestal ook veel vuil, want er is hier geen autowasplaats. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan de lagere delen, vooral de A-stijl.

wielkast
Onverwacht veel compost

Ontdoe je van het vuil

In mijn geval heeft zich hier een kilo zand en vuil opgehoopt, bestaande uit gecomposteerde bladeren en water. Gekheid. Omdat het meestal niet vettig is, kun je alles verwijderen met een zachte doek en water. Of, als het vuil al goed is aangedrukt, kun je de grote hoeveelheden eerst met een lepel weggraven. Hopelijk komt het plaatwerk dat niet beschadigd is eronder tevoorschijn. Indien zich hier al roest heeft gevormd, moet deze uiteraard eerst worden verwijderd voordat alles weer in elkaar wordt gezet.

Plastic
Het zat allemaal onder het plastic!

Installeer in omgekeerde volgorde

Als alle herfstresten zijn verwijderd (en op straat liggen), kun je een kijkje nemen in de watertank zelf. Dit is meestal toegankelijk via een plastic hoes die kan worden verwijderd. Dit is waar de ruitenwisserkoppeling en allerlei kleine dingen zich bevinden, en dit is zeker niet waar een hoeveelheid water permanent thuishoort. Maak de afvoeren naar de spatborden schoon en verwijder eventuele bladeren. Tenslotte wordt de wielkast weer vastgeklikt of geschroefd en worden alle gedemonteerde onderdelen en wielen teruggeplaatst.

wielkast
Dit is eigenlijk hoe het eruit zou moeten zien.

Nazorg

Als je het precies wilt weten nadat je alle schroeven hebt vastgedraaid en de auto van de krik hebt gehaald, kun je een emmer water in het ventilatierooster voor het raam gieten. Als alles aan de onderkant uit de zij-uitlaten loopt, heb je zeker iets goed gedaan. Volgende herfst zal zeker komen. Maar nu kunt u wat rustiger omgaan met de roest aan uw voertuig. Goede reis!


Auteur: Jens Tanz – Sandmann