Ford Escort – de uitstervende pakezel

0
46
Ford Escort
Business Talk over de groene compacte combi.

Er zijn auto’s die volledig onder de radar blijven van oplettende kopers van gebruikte auto’s. De Ford Escort is zo’n kandidaat. Momenteel wordt de 5e generatie gekozen als klassieker.

Ford Escort
Mooit is het niet, maar wel praktisch.

Een uitgestorven naam

In een tijd waarin motorvoertuigen nog de sociale status symboliseerden en elke fabrikant zijn eigen individuele voertuigen aanbood, bestond er een model dat tegenwoordig bijna niemand onder de jongeren kent. De Ford Escort werd tussen 1967 en 2000 gebouwd als een slimme compacte auto en heeft met zijn eenvoud en veelzijdigheid generaties gezinnen, studenten en ambachtslieden gemobiliseerd. Dit betekent dat er al bijna een kwart eeuw geen opvolger met dezelfde naam is geweest. We hebben een voorbeeld van de vijfde generatie bekeken.

Ford-escorte
Hier kunt u professionele schoonmaak laten doen.

Tussen hondenbotten en New Edge Design

Eind jaren zestig werd de eerste generatie van de Escort aanvankelijk alleen in Groot-Brittannië gebouwd, waar de Duits-Britse gezamenlijke ontwikkeling zeer succesvol was. De productie begon in 1970 in Duitsland in de fabriek in Saarlouis, en de compacte auto, bekend als het ‘hondenbot’ vanwege zijn opvallende radiatorrooster, concurreerde met de Opel Kadett B en de VW Kever. De laatste generatie eind jaren 90 had het typische design van die tijd, wat ook bij de Mondeo en de Schorpioen het geval was, en was op de één of andere manier gewoon… daar. Niet erg polariserend, niet erg opvallend, iedereen die een Ford Escort kocht, had waarschijnlijk fundamenteel vrede met zichzelf en de wereld.

Klassieke auto's
Veel deuren en veel roest.

Veel veranderingen door de generaties heen

Daarom maakt het vanuit het perspectief van vandaag niet zoveel uit naar welk jaartal je kijkt als het om een ​​escort gaat in het dagelijks leven. Escort 91? Escort 93? Of daarna de Escort 95 of het laatste model Escort Classic? Ook al zijn deze voertuigen niet ontworpen om eeuwig mee te gaan, er zijn er nog steeds veel op de markt en je kunt ze nog steeds zelf onderhouden en behouden. Het simpele principe van de dwars geplaatste motor met voorwielaandrijving, schijfremmen voor en trommelremmen achter en beheersbare elektronica maken de compacte auto zelfs in 2024 een interessant koopje. Omdat de prijzen nog steeds in het bereik van drie cijfers liggen.

kofferbak
De laadruimte van de Ford Escort is geschikt voor gezinnen.

Ze waren nooit echt mooi

Een Ford Escort, ongeacht of het een sedan, een hatchback, een stationwagen (traditioneel een ‘Turnier’ genoemd bij Ford) of een gesloten bestelwagen is, heeft nog nooit emotionele designprijzen gewonnen. Je kunt alleen een bepaalde flair uit de cabriolet halen; bij alle andere varianten gaat het niet om schoonheid. De relatief lichte voertuigen bieden voldoende ruimte voor vijf personen plus bagage en vinden een beetje verwaarlozing niet erg. Dankzij het modulaire principe en de vele gebouwde voertuigen (o.a. in Dagenham, UK) zijn alle gangbare slijtageonderdelen nog steeds leverbaar. De kwaliteit bleef echter door de decennia heen te wensen over, waardoor veel klanten aanvankelijk de voorkeur gaven aan de VW Kever. Het was al ouderwets, maar het was tenminste goed gemaakt.

Motor
Hij maakt geen rommel, hij markeert zijn territorium.

De tijdgeest van de jaren negentig

Onze Escort Turniers komt van een stadsdealer van de derde rij. Het kostte een bedrag van midden drie cijfers en beschikt niet alleen over de APK voor een heel jaar, maar ook over de luxe CLX-apparatuur. Dat betekent

  • Slingerhefdak van glas
  • Getinte ramen, warmte-isolerend
  • Toerenteller
  • In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
  • Gevoerde armleuning
  • Centrale vergrendeling

Het interieur ziet er wat vervallen uit en vraagt ​​om een ​​grondige schoonmaakbeurt, maar alles werkt. Volgens de legende bestaat er een kleine, slimme motorregeleenheid die met de jaren de neiging heeft om chagrijnig te worden en de hele auto tot stilstand te brengen. Maar onze kandidaat wil daar niets van weten.

Ford-escorte
Alleen de Ghia heeft nog meer luxe.

Slecht vakmanschap en roest

Hij beweegt goed vooruit en is wendbaar op de vijf handgeschakelde versnellingen. De draagarmen vooraan zijn versleten en rammelen een beetje, en de distributieriem zit er binnenkort op (deze moet elke 60.000 kilometer vervangen worden). De motor is een beetje bezweet van de olie, maar de kandidaat slaagde met vlag en wimpel voor de emissietest ter goedkeuring. De exemplaren die nog niet door roest zijn vernield, zijn inmiddels redelijk trouwe metgezellen. Toch is het altijd de moeite waard om eens naar de onderkant te kijken. Niemand heeft echt lang om een ​​Ford Escort gegeven, daarvoor waren ze te goedkoop. Zo varieert het aanbod vandaag de dag, net als vijftien jaar geleden, van de afgeragde oude bak als winterauto tot de unieke auto die wordt verzorgd door gepensioneerden met slechts 20.000 kilometer op de mechanische snelheidsmeter.

Ford-escorte
Fatsoenlijk onderweg, ook vandaag nog.

Als u Astra wilt, kunt u ook escorteren

Ondanks alle tekortkomingen, die niet afnemen met de jaren, heeft de Ford Escort een trouwe schare fans. Net zoals Opel Astra-chauffeurs bijzonder kwetsbaar zijn als het om plaatwerk gaat, kunnen escortchauffeurs defecte startonderbrekers, gedemonteerde raammechanismen en verroeste uitlaatsystemen melden. Er is altijd wel wat 😊 Maar zolang er nog mobiele compacte auto’s zijn voor rond de 1000 euro mag de besparings- en funfactor niet worden verwaarloosd. Het hoeft toch niet altijd een lease-SUV te zijn?

Zandman
Ga er gewoon mee aan de slag.

Auteur: Jens Tanz – Sandmann


Ford Escort (5e generatie)
Carrosserieversies: sedan, stationwagen, cabriolet
Benzinemotoren: 1,3-2,0 liter (44-162 kW)
Dieselmotoren: 1,8 liter (44-66 kW)
Lengte/breedte/hoogte: 4.300/1.700/1.425 mm
Leeggewicht: 920-1.320 kg
Productieperiode: 1990-2000