Defecte radiateur – symptomen, reparatie en kosten

0
456
Radiateur
© GettyImages / Turker Minaz

Bij de verbranding van brandstof in verbrandingsmotoren ontstaan ​​zeer hoge temperaturen. Om schade aan de motor te voorkomen, circuleert koelwater door het koelwatercircuit van de radiateur en geeft het de warmte af aan de omgeving.

Herkennen van een defecte of lekkende radiateur – symptomen

De symptomen of tekenen van een defecte of lekkende koeler zijn duidelijk. Bovenal is het verlies van koelwater een onmiskenbaar symptoom van een lekkende radiateur. In dit geval moet het gekoelde expansievat in de motorruimte worden gecontroleerd.

Een andere indicatie van een defect is een vlek onder de voorzijde van het voertuig. Afhankelijk van het additief kan de vlek er groen, blauw of rood uitzien en zoet ruiken.

Als de temperatuurweergave van het koelwater aanzienlijk boven het normale bereik ligt, is dit ook een indicatie van een defect aan de koeler. In het ergste geval raakt de motor oververhit. Snel handelen is dus geboden.

Zodra zich stoom vormt onder de motorkap van kokend koelwater, kan er ook van worden uitgegaan dat de radiateur defect is. In dit geval moet de kap voorzichtig worden geopend om brandwonden door de waterdamp te voorkomen.

Een brandend controlelampje koelvloeistofniveau is ook een waarschuwing voor een defecte radiateur. In dit geval moet de koeler worden gecontroleerd.

Symptomen op een rij:

  • verlies van koelwater
  • blauwe, rode of groene vlek voor onder het voertuig
  • temperatuurweergave van het koelwater duidelijk boven het normale bereik
  • stoom onder de motorkap
  • controlelampje koelvloeistofniveau brandt

Reparatie van defecte koelers – snelle actie vereist

Als de radiateur lekt, ontsnapt er koelwater. Aangezien het ontsnappende koelwater schadelijk is voor het milieu, is dit een ernstig defect dat zo snel mogelijk moet worden verholpen. Een reparatie is echter meestal niet mogelijk omdat een koelbox zeer fijne koelkanalen en koelribben heeft. Daarom wordt een koeler altijd vervangen door een nieuwe. Vervangen door een gebruikte koeler heeft alleen zin als het gebruikte reserveonderdeel echt luchtdicht is.

Voor de reparatie moeten eerst de motorkap en de onderrijbeveiliging worden verwijderd en het koelwater worden afgetapt en opgevangen. Afhankelijk van het ontwerp moeten in de volgende stap andere componenten zoals de condensor van de airconditioning en/of de slotdrager of de bumper worden gedemonteerd om bij de radiateur te komen.

Zodra de koeler gemakkelijk toegankelijk is, worden de ingangs- en uitgangsvoedingen losgekoppeld en kan de koeler worden vervangen. Nadat alle componenten zijn gemonteerd, moet het koelwatersysteem volledig worden ontlucht en moet de motorkoeling en -verwarming worden gecontroleerd op functionaliteit.

Kosten van vervanging

De kosten voor een nieuwe waterkoeler vallen mee. Die liggen meestal tussen de 100 euro en 400 euro. De reparatiekosten zijn afhankelijk van de fabrikant en het voertuig. Er zijn ook extra kosten voor het nieuwe koelwater. Afhankelijk van de motor is zo’n drie tot vijf liter nodig. Koelwater kost tussen de acht en tien euro per liter, dus in totaal tussen de 25 en 50 euro. Uitgaande van een uurtarief van 100 euro levert dit arbeidskosten op van zo’n 150 tot 400 euro. Het vervangen van de koeler duurt tussen de anderhalf en vier uur. Al met al variëren de kosten van 275 euro tot 850 euro.

U kunt kosten besparen door de koeler en alle andere vervangende componenten goedkoop online te kopen. In de online winkel van Motointegrator vindt u koelers en de bijbehorende reserveonderdelen voor een betaalbare prijs. Blader door ons assortiment van ongeveer 5 miljoen auto-onderdelen en accessoires en vind uw nieuwe radiateur en andere reserveonderdelen.