Adaptief, dynamisch, actief – het remlicht

0
1208
Remlicht
© Shutterstock / lzf

Aanrijdingen van achteren gebeuren sneller dan verwacht. Dit hoeft niet eens te wijten te zijn aan onvoorzichtigheid van de automobilist. Dergelijke ongevallen gebeuren vaak in enkele ogenblikken en de bestuurder heeft nauwelijks tijd om te reageren. Het dynamisch remlicht, ook wel actief of adaptief genoemd, helpt bij dit probleem. Als een automobilist hard remt, begint het remlicht duidelijk zichtbaar te knipperen. De achteropkomende bestuurder wordt eerder gewaarschuwd door het knipperlicht, waardoor de bestuurder langer de tijd heeft om te remmen.

Waarschuwingslichten bij noodstop

Het dynamische remlicht verschilt naargelang de autofabrikant, het ontwerp en de rijsituatie. Afhankelijk van het ontwerp en de functie gaan bij hard remmen de remlichten of alarmknipperlichten vaker knipperen. Hard remmen bij snelheden boven 50 km/h activeert bijvoorbeeld de adaptieve remlichten van een Mercedes. Zodra het voertuig door een noodstop bij een snelheid van meer dan 70 km/h tot stilstand komt, gaan ook de alarmknipperlichten branden. Als de remkracht onder de kritische waarde ligt, blijft het systeem inactief en werken de remlichten normaal.

Risico van kop-staartbotsingen in stadsverkeer

Vooral in druk stadsverkeer en bij plotselinge verkeersopstoppingen op de snelweg zijn fracties van seconden vaak doorslaggevend voor het al dan niet plaatsvinden van een kop-staartbotsing. De gevolgen van zo’n kop-staartbotsing kunnen beperkt blijven tot een spatbordbotsing, maar ze kunnen ook leiden tot een whiplash of, in het ergste geval, tot ernstige verwondingen.

Achteraf ingebouwde adaptieve remlichten

Studies hebben aangetoond dat de functie van adaptieve remlichten de aandacht van de bestuurder verhoogt en zijn remreactie met een fractie verkort. Deze fractie is voldoende om het risico van een kop-staartbotsing aanzienlijk te verminderen. Veel automodellen hebben al een geïntegreerd adaptief remlicht. Zelfs in modellen zonder adaptieve remlichten kan deze technologie gemakkelijk achteraf worden ingebouwd. Wat de schakeling betreft, is het dynamische remlichtsysteem gekoppeld aan de leiding van het remlicht en het waarschuwingsknipperlicht en functioneert dus onafhankelijk van de overige boordelektronica.