motointegrator

In heel Nederland is een pandemische vlucht uitgegroeid tot een permanente levensstijl.

Nederlanders hebben altijd al een voorliefde gehad voor buitenavonturen, maar de afgelopen jaren is de kampeercultuur in Nederland in een stroomversnelling geraakt. En het ziet er niet naar uit dat dat snel zal veranderen. Tijdens de pandemie omarmden mensen wereldwijd vanlife — een minimalistische manier van reizen in een camper of caravan — omdat het een relatief goedkope en druktevrije manier was om te reizen in een tijd waarin veel mensen op afstand konden werken. Maar terwijl vanlife in de meeste landen is teruggelopen, blijft het onverminderd populair in het land van tulpen.

Dit blijkt uit een analyse van vanlife- en kampeertrends, uitgevoerd door auto-onderdelenretailer Motointegrator en de data-experts van DataPulse Research. Het onderzoeksteam ontdekte verschillende trends met betrekking tot vanlife, van de capaciteit op campings tot registraties van campers in heel Europa, en merkte op dat Nederland op meerdere manieren opvalt.

Om te beginnen is Nederland, van de 15 West-Europese landen die zijn geanalyseerd, het enige land waar de verkoop van zowel caravans als campers per hoofd van de bevolking in het afgelopen jaar is gestegen. Caravans zijn dan ook bijzonder populair in Nederland. In 2024 kochten Nederlanders er 7.200 — goed voor 12% van de totale Europese verkoop, vergelijkbaar met Frankrijk, dat bijna vier keer zoveel inwoners telt.

Ondanks de recente stijging ligt de verkoop nog steeds onder het niveau van de piekjaren tijdens de COVID-beperkingen. Dat is een bekend verhaal: toen de pandemie uitbrak, raakten mensen los van hun kantoorbanen en zagen ze kansen voor eigen avonturen. In bijna elk Europees land steeg het aantal registraties van caravans en campers in die periode, zoals te zien in de onderstaande grafiek.

In 2024 stond Nederland op de vierde plaats in Europa wat betreft nieuwe registraties. Toch geven deze registraties slechts een schatting van het werkelijke aantal vanlife-enthousiastelingen. Officiële cijfers houden vaak geen rekening met omgebouwde busjes, die geliefd zijn bij de vanlife-gemeenschap. Deze busjes, vaak voormalige werk- of bestelwagens, zijn enorm populair geworden vanwege hun aanpasbaarheid en flexibiliteit. In tegenstelling tot grote caravans of camperbussen zijn ze makkelijker te rijden en parkeren, terwijl ze comfortabeler zijn dan tenten.

De #vanlife-droom

De hashtag “#vanlife” ontstond begin jaren 2010, toen een Amerikaan genaamd Foster Huntington zijn baan in New York City opzegde om op de weg te gaan leven. Tijdens zijn reis ontmoette hij veel anderen die hetzelfde deden, waarmee hij een subcultuur in leven hield die begon bij de hippies van de jaren 60. Huntington gebruikte de hashtag bij het plaatsen van foto's van zijn nieuwe leven op sociale media. Al snel werd #vanlife een trend onder jonge, vrijgevochten mensen die in zijn voetsporen traden.

Dat deze trend niet alleen een niche is gebleven, maar brede media-aandacht heeft gekregen, blijkt uit de toename van het aantal gepubliceerde artikelen over vanlife sinds 2020.

De vraag naar nieuwe, tweedehands en huurcampers steeg explosief tijdens de pandemie, en veel kampeerders hebben hun voertuig sindsdien behouden. In een enquête onder bijna 10.000 Nederlandse kampeerders, uitgevoerd door campinggidsbedrijf ACSI in 2025, gaf 61% aan een eigen caravan te hebben, en 24% een eigen camper. Dat is opvallend, want het is het omgekeerde van de Europese trend: daar heeft 36% een caravan en 54% een camper.

Door de verkoopboost tijdens de pandemie is het aantal campers in alle regio’s van Nederland in slechts acht jaar verdubbeld: van 100.000 registraties eind 2016 naar 200.000 eind 2024.

Een land van campings

Nederland heeft 151 campings per miljoen inwoners — alleen Kroatië heeft er meer in de EU, volgens brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Nederland biedt een gevarieerd kampeerlandschap, van kustplaatsen in Zeeland tot bossen in Gelderland.

In 2024 kampeerden 5,21 miljoen mensen in Nederland, waarvan 1,8 miljoen uit het buitenland kwamen. Sinds de lockdowns van 2020 groeit het aantal kampeerders jaarlijks. In 2021 overtrof het aantal kampeerders al het niveau van vóór de pandemie en in 2022 werd de grens van 5 miljoen gepasseerd.

Tijdens het hoogseizoen van mei tot september brachten binnenlandse en buitenlandse kampeerders samen 16,5 miljoen nachten door op Nederlandse campings, camperparken en caravanterreinen. Ter vergelijking: 1 op de 3 toeristische overnachtingen in Nederland in die periode was op een camping — de rest in hotels of andere accommodaties. Nederland heeft hiermee het vierde hoogste percentage campingovernachtingen in Europa, na Frankrijk (47%), Denemarken (44%) en Zweden (37%).

Campings geven echter geen volledig beeld van de #vanlife-beweging in Europa. Veel mensen parkeren hun busje buiten officiële campings. Wildkamperen of vrij kamperen is moeilijk te meten vanwege uiteenlopende wetgevingen. In landen als Frankrijk, Duitsland en Spanje wordt parkeren soms toegestaan, soms niet. In Zwitserland, Australië, Slovenië en Nederland zijn de regels strikter en zijn boetes waarschijnlijker. Noorwegen, Zweden en Finland zijn het meest soepel: daar is parkeren en overnachten op openbare wegen toegestaan.

De toekomst van vanlife

Vanlife is niet alleen een manier van reizen — het is een manier van leven, een gemeenschap, een waardering voor de natuur. En het is duidelijk dat mensen eraan verslingerd zijn geraakt.

Het is waarschijnlijk dat het hoge niveau van kampeeractiviteit in Nederland ook in het komende jaar aanhoudt. Uit een enquête begin 2025 bleek dat Nederlanders zonder kinderen van plan zijn 60 dagen te gaan kamperen, en gezinnen met kinderen 28 dagen. Dat ligt in lijn met eerdere post-pandemische onderzoeken waarin werd aangegeven dat mensen één tot twee maanden per jaar wilden genieten van het campingleven.

„De wereld na de pandemie is misschien weer terug bij vliegtuigen, hotels en drukke steden. ... Maar het leven in een camper biedt nog steeds iets anders: flexibiliteit, afzondering, een gevoel van gemeenschap en een onderbreking van de snelle, hypergeplande manier waarop de meesten van ons tegenwoordig reizen.“
Anna Ganska
CEO von Motointegrator

Of vanlife blijft bestaan, hangt minder af van voertuigen en meer van een mindset. Zolang mensen verlangen naar autonomie, betaalbaarheid en een diepere verbinding met de wereld om hen heen, blijft het leven op de weg aantrekkelijk.

Methodologie

De Europese kaart van zomerkamperen is een berekende verhouding tussen het aantal ‘kampeernachten’ en ‘alle toeristische overnachtingen’ in elk land van mei tot september 2024.

Het aantal geregistreerde recreatievoertuigen per hoofd van de bevolking in Nederland en andere Europese landen is gebaseerd op registratiegegevens van caravans en stacaravans van de European Caravan Federation, gedeeld door de bevolking van elk land in elk jaar. De bevolkingscijfers zijn afkomstig van Eurostat en de gegevensportalen van de Verenigde Naties.

motointegrator onderdelen