Er staat druk achter de injector!

0
154
Injector vervangen
Injector vervangen

Verlies van vermogen en een vreemd achtergrondgeluid uit de motorruimte? Een soort gesis, gesputter. Pf Pf als een oude diesel die voortjakkert. Zoals zo vaak het geval is, brengt een moedige blik onder de motorkap de eerste duidelijkheid: in de goede oude Daimler vijfcilinder lekt een defecte injector, en ook diverse dieselleidingen zijn poreus of al helemaal afgevallen. Daar moeten we mee aan de slag. Doe je mee?

Einspritzdüse
Sterk verkoold. Die moet eruit.

Voorzorgsmaatregelen:

Hopelijk zijn we het er allemaal over eens: zelfgemaakte autoreparaties moet je alleen doen als je weet wat je doet. Als u niet zeker bent, laat uw auto dan onderhouden en repareren door een gespecialiseerde garage. Diesel verbrandt niet zo gemakkelijk als benzine, maar lekken zijn nog steeds gevaarlijk en kunnen het milieu vervuilen. Bovendien zijn er systemen met een gevaarlijke druk die u ernstig kunnen verwonden. Zoek na deze inzichten precies uit wat belangrijk is voor uw voertuig.

Plan
Einen Plan haben ist immer gut.

Spuitmonden of injectoren?

Strikt genomen is een spuitmond of injector gewoon het ding dat de motor voorziet van de juiste hoeveelheid brandstof voor de ontsteking in de benzinemotor in het post-carburateur tijdperk. Verschillende systemen hebben verschillende namen. Terwijl benzinemotoren injectiekleppen worden genoemd, worden motoren met directe injectie injectoren genoemd. Bij oudere diesels met een pompsysteem worden ze ook injectiestukken genoemd. Nieuwere dieselsystemen met elektronisch geregelde injectie en common rail systemen gebruiken zogenaamde injectiesproeier. Deze gebruik ik tegenwoordig niet meer.

Einspritzdüse wechseln
Geen hekserij – pure mechanica.

Wat hebben we nodig voor het werk?

Welk gereedschap je nodig hebt, hangt af van je auto en het type injectoren. Voor mijn oude vijfcilinder diesel met een normale pomp is een gewone dopsleutelset voldoende, plus een beetje vet. Dus in mijn geval

  • Schroevendraaierset
  • Dopsleutelset met verlenging
Einspritzdüse
Het inspuitstuk zit in het gat.

De gruwel onder het deksel

Hoe nieuwer een voertuig is, hoe meer de motor is ingekapseld onder de motorkap en verborgen onder plastic kappen. Enerzijds is dat jammer, want zo’n motor kan er eigenlijk best gaaf uitzien. Anderzijds verbergen deze plastic kappen ook sluipende schade voor nieuwsgierige ogen van de eigenaar. Dus als hij eenmaal naar beneden is, zijn het niet alleen knaagdieruitwerpselen en bladeren die hier te vinden zijn, maar ook eerder onopgemerkte defecten.

Einspritzdüse
Dat zou niet veel langer goed gaan.

Alle leidingen moeten nieuw zijn

In mijn geval is niet alleen één van de injectoren defect en lek, maar zijn alle retourleidingen poreus. Dit zou niet veel langer goed gaan, dus het vervangen van de injector is dubbel goed! Ik had een tekening van de lange injector uitgeprint en een paar meter stofslang gekocht. Deze vooruitziende blik bleek een goede zaak gezien de oude leidingen uit elkaar vallen los komen door ze alleen maar aan te raken.

alte Einspritzdüse
Weg met de oude injector.

Kleine magie

Een injectiestuk vervangen bij de oude turbodieselmotor van de E-Klasse 210-serie is zo eenvoudig als maar kan – zolang het niet op één of andere manier door corrosie in de cilinderkop vastzit. Je hoeft alleen maar de stekker los te maken en een beugel plus de aansluiting van de injectiepijp los te maken met een ringsleutel – en je kunt het lange ding uit de motor trekken. Hij is behoorlijk zwart en verkoold: hoe een nieuwe injectiepijp er eigenlijk uit zou moeten zien zie je op de foto. Met een beetje speciaal vet smakt het terug in het diepe gat en wordt het met het juiste koppel aangedraaid. Stekker erin – klaar.

Neuteil
Een nieuw onderdeel kan zo mooi zijn.

Alles nieuw wat poreus is

Zodra de bekleding van het inlaatsysteem is verwijderd, kunt u ook een uitgebreide visuele inspectie uitvoeren van alle dieselleidingen. Zoals we eerder zagen, moet hier echt iets gebeuren. Ik vervang alle overloopleidingen tussen de injectoren. Omdat er geen druk op staat, hoeven ze niet op een speciale manier te worden vastgezet, maar alleen goed dichtgedrukt. De stofslang is per meter verkrijgbaar, de juiste lengte kan eenvoudig met een zijkniptang worden afgeknipt. Het ziet er nu prachtig uit!

Einspritzdüse
Alles is nieuw

Proefdraaien en lektest

Voordat het plastic deksel er weer op wordt gezet (motorpuristen laten het er gewoon af), moet de motor worden gestart met een visuele en geluidscontrole. Een korte voorgloei (ja, beste jongere lezers, dat deden ze vroeger) en de dikke oude vijfcilinder start meteen zonder gorgelen. Niets sist of sputtert bij het nieuwe inspuitstuk. Nergens druppelt diesel uit verouderde leidingen, alles is strak en klaar voor de volgende paar honderdduizend kilometer.

Einspritzdüse
Draai alles weer vast – het past.

Persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat de diesel zo in diskrediet is geraakt. De eenvoudige, robuuste techniek en het lage brandstofverbruik maken deze motor voor mij tot een klassieker. Maar tijden veranderen, en sommige ontwikkelingen zijn nu eenmaal zo. Ik blijf er nog een tijdje mee rijden, en dan zien we wel wat er komt. Goede reis!


Auteur: Jens Tanz – Sandmann


Leb w
Diesel
Vaarwel, eenvoudig principe diesel….