Waar de brandstof lucht krijgt: het inlaatspruitstuk

0
418
Inlaatspruitstuk

We hebben onlangs naar het uitlaatspruitstuk gekeken – maar waar iets uitgeblazen wordt, moet er iets in komen. Om deze reden hebben verbrandingsmotoren een inlaatspruitstuk, dat in verschillende uitvoeringen de lucht leidt die in de motor nodig is voor verbranding. Deze componenten kunnen scheuren of secundaire lucht aanzuigen, waardoor de motor ongelijkmatig gaat lopen. Dus weg met dat ding, we zullen het vandaag opnieuw verzegelen.

inlaat pijp
Het ding met alle kabels is er al.

Preventie:

Hopelijk zijn we het eens: Je moet alleen zelf reparaties aan de auto uitvoeren als je weet wat je doet. Als u niet zeker bent, laat uw voertuig dan onderhouden en repareren door een gespecialiseerde werkplaats. Het demonteren van een inlaatspruitstuk, als je al bij alle schroeven kunt komen, is niet moeilijk. Alleen als je dit helemaal verkeerd doet, start de motor niet of loopt hij stroef. Ook secundaire lucht kan de uitlaatgaswaarden beïnvloeden.

Ingang

De “ingang” van de motor heeft veel namen en ontwerpen. Het wordt inlaatspruitstuk of inlaatbrug (in V-motoren), inlaatspin, inlaatpijp of gewoon inlaatpijp genoemd. Bij oudere motoren verbindt het inlaatspruitstuk de carburateur met de cilinderkop, tegenwoordig zit de gasklep of het centrale injectiesysteem er bovenop. Bij motoren met directe injectie levert het inlaatspruitstuk alleen de lucht in de cilinder. Alles komt dan via de inlaatkleppen de verbrandingskamer binnen.

inlaatspruitstuk
Vergelijking reserveonderdeel – inbouwonderdeel.

De verhouding tussen de hoeveelheid ingespoten brandstof en de hoeveelheid lucht die erin wordt gemengd, moet precies goed zijn, anders verliest de motor vermogen of krijgt hij verkeerde emissiewaarden. Het is daarom vrij belangrijk dat alleen de vooraf berekende lucht wordt aangezogen (of wordt aangejaagd met een turbocompressor). Als het spruitstuk barsten vertoont of dichtingen verhard zijn, belemmert secundaire lucht een optimale werking van de motor. Een nieuwe afdichting is meestal geen probleem.

Wat hebben we nodig voor het werk?

Eerst moet u controleren of u zelfs bij alle spruitstukschroeven van uw voertuig kunt komen. Het uitlaatspruitstuk is meestal gemakkelijker te bereiken dan het inlaatspruitstuk, vooral bij dwars geplaatste motoren. Indien nodig moeten eerst enkele hulpcomponenten die in de weg zitten worden gedemonteerd. Een kleine ratel met scharnier en verlengstukken, een set Torx-sleutels, een tang en een kleine rubberen hamer om later los te maken zijn voldoende hulpmiddelen.

Alles terzijde wat niet overbodig is

Het is logisch als u naar een foto van het verwijderde inlaatspruitstuk op internet of in een reparatiehandleiding kijkt. Hier worden alle los te draaien schroeven getoond. Ook een overzicht van alle vooraf te demonteren onderdelen, zoals de gasklep en/of zijn potentiometer, alle sensoren of voelers en bij sommige voertuigen zoals ons testobject zelfs de in- en uitlaat naar de koelwaterthermostaat. Maar dat is vrij zeldzaam, en waarom dat in ons geval bijzonder stom is, lees je in de Ford Scorpio Youngtimer Check.

inlaatspruitstuk
Wees voorzichtig met de injectoren

Wees voorzichtig bij het losmaken van brandstofinjectoren en hun kabels plus bijbehorende elektronica. Als deze diep in het spruitstuk zitten, kunnen ze misschien in zijn geheel worden verwijderd. Als er veel geleiders en sensoren in de weg zitten, neem dan de tijd om van tevoren wat foto’s te maken en elk stuk te labelen. Zodat je uiteindelijk alles weer zonder problemen in elkaar zet.

inlaat pijp
alles eruit halen.

Schroef schroef – eruit

Inlaatspruitstukken worden meestal met 10 of 11 moeren op de cilinderkop geschroefd. Ze hoeven geen grote belasting te weerstaan ​​en wegen niet veel. Oudere modellen zijn nog van gietijzer, nieuwere zijn van aluminium of kunststof. Het ergste dat kan gebeuren, zijn moeren of ringen die naar beneden vallen maar de bodem niet bereiken. Als alle moeren echt zijn losgedraaid, heb je het onderdeel al in je hand of kun je het met voorzichtige slagen met een rubberen hamer losmaken van de cilinderkop. Na vele jaren “plakt” het wat steviger.

inlaatspruitstuk
Vier plus 1 en vuil.

Waar zijn de afdichtingen?

Als u direct verder wilt rijden met uw auto, dient u natuurlijk vooraf alle benodigde afdichtingen te hebben besteld. U kunt ook online onderzoeken welke uw model heeft. Normale inlaatspruitstukken zijn afgedicht van de cilinderkop, van de injectiekleppen, van aanbouwdelen zoals de gasklep en in ons geval ook van de thermostaat. Dit is een goedkoop artikel, als we al alles buiten hebben zal ik het natuurlijk tegelijkertijd veranderen.

inlaat pijp
Thermostaat nieuw voor oud

Controleer ook vooraf de staat van het onderdeel. Als de brug gebarsten is (dit kan gebeuren als gevolg van mechanische belasting, materiaalmoeheid, te veel hitte of kou en niet goed aangedraaide bouten van het verdeelstuk), moet deze worden vervangen. Als het over het algemeen goed is, kunnen we onze aandacht richten op de afdichtingen.

inlaatspruitstuk
Vele vormen en kleuren.

Alles is hier zo schoon

Controleer of alle pakkingen in het inlaatspruitstuk nieuwe onderdelen zijn op je werkbank en of ze allemaal de juiste vorm hebben. Afdichtringen die eenmaal zijn uitgetrokken, kunnen met een gerust geweten niet meer worden gebruikt. Ook kun je de brug van binnen en van buiten schoonmaken, met name een koelwatercircuit transporteert na jaren van verwaarlozing veel vuil en roest. Hier hebben we in ons geval een nieuwe thermostaat plus pakking geplaatst. Let op de montagerichting, er is een boven- en een onderkant.

inlaatspruitstuk
Past 

Ingesmeerd en gecultiveerd

Alle nieuwe dichtingen kunnen nog ingesmeerd worden met een geschikt middel zodat ze goed in hun groeven smeren. Het onderdeel is echt leuk als het nieuw is verzegeld, nietwaar? Als u niets bent vergeten en alle pakkingen op hun plaats zitten, wordt het schone spruitstuk weer op de cilinderkop geschroefd en kruislings met het juiste aanhaalmoment vastgedraaid. De Scorpio is 18NM, maar dat verschilt per voertuig.

inlaat pijp
Vergeet ook de kleintjes niet!

Wanneer het eigenlijke spruitstuk stevig op zijn plaats zit, is er een visuele inspectie om ervoor te zorgen dat alle afdichtingen in hun groeven zitten en dat er niets is vergeten. Daarna volgen de opzij geschroefde hulpstukken plus alle sensoren en leidingen, de injectoren en alle slangen.

inlaatspruitstuk
Ziet eruit als nieuw. En dat is het ook.

Nazorg

Altijd weer een spannend moment: sleutel omdraaien en auto starten. Als je alles goed hebt gedaan, zou de motor na een korte controleperiode moeten stabiliseren. En in het beste geval loopt het nu veel soepeler en schoner dan voorheen. Een kleine ingreep voor uw auto – en een grote stap naar meer motorvermogen. Met dit in gedachten, veel plezier en een probleemloos jaar.


Auteur: Jens Tanz – Sandmann