Spoorverbreding door wielafstandhouders: de voordelen

0
297
Wielafstandhouders
© GettyImages / AnnaElizabethPhotography

Wielafstandhouders perfectioneren het verfijnde uiterlijk van uw voertuig door de banden optisch verder uit elkaar te trekken. Maar het kan ook een positief effect hebben op het rijgedrag. In deze blog leggen we uit hoe wielafstandshouders werken, of ze legaal zijn en welk systeem geschikt is voor uw auto.

Wat zijn afstandhouders?

Afstandhouders worden ook wel wiel spacers of spoorverbreders genoemd. Ze worden gebruikt om de afstand tussen de banden op een as te vergroten. Plaats hiervoor de afstandhouders tussen de wielophanging en de banden. Hierdoor schuiven de banden verder naar buiten en wordt het spoor breder.

Sommige voertuigen zijn uitgerust met een wielstel met een hoge offset. Dat betekent: de banden zitten ver in de wielkast. Als u een sportieve look voor uw voertuig wilt, vindt u deze positionering misschien niet leuk. Met wielafstandhouders brengt u de banden verder naar buiten.

Wat geeft u spoorverbreding door wielafstandhouders?

Een wielafstandhouder kan veel voordelen hebben:

  • Het voertuig krijgt een sportievere uitstraling.
  • Decoratieve velgen vallen meer op.
  • Ook voor technische leken is de installatie goed uitvoerbaar.
  • Er is geen uitgebreide conversie vereist.
  • Het gewijzigde zwaartepunt kan ertoe leiden dat het voertuig in bochten minder naar buiten helt en dus veiliger op de weg ligt.
  • Daarnaast kan de richtingsstabiliteit worden verbeterd, waardoor de auto comfortabeler te besturen is.

Tip: U hoeft de spoorbreedte niet per se op beide assen te verbreden. Zo kunt u de wielen op de achteras alleen uitrusten met afstandshouders. Maar: U moet de wielafstandhouders altijd gelijk instellen voor beide wielen op één as, anders komt de veiligheid tijdens het rijden in het gedrang.

Welke afstandshouders zijn geschikt voor uw voertuig

Er zijn twee basissystemen die kunnen worden gebruikt om het spoor te verbreden. Bij het DR-systeem gebruikt u langere wielbouten om de afstand tussen het wiel en de vering te vergroten. Hierdoor kunt u het spoorn tot wel 40 millimeter verbreden. Het DR-systeem is ook geschikt voor voertuigen waarvan de velgen geen verlichting hebben. Het is goedkoper dan het DRA-systeem, maar de montage is moeilijker en de schroeven staan ​​onder hoge druk.

Het DRA-systeem is ideaal als u een wielafstandhouder van minimaal 20 millimeter per band wilt realiseren. U bevestigt de afstandshouders aan de wielnaaf met losse wielbouten. De montage is hierdoor eenvoudig te doen en u kunt de originele wielbouten blijven gebruiken. De velgen hebben echter meestal verlichting nodig en u moet rekening houden met hogere aanschafkosten. 

Zijn wielafstandhouders legaal?

Spoorverbreders zijn legaal als u ze op de juiste manier toepast. Zorg er daarom voor dat u goed bekend bent met de wettelijke eisen die voor voertuigen geld. In dit geval: in de regeling voertuigen van 1.7.2022 staat in artikel 5.2.21 dat de wielbasis van personenauto’s mag niet meer dan 2,0% afwijken van de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister. En dit wordt gecontroleerd door het bestuderen van de kentekencard. Bovendien mag de wielbasis, behoudens fabrieksmatige verschillen, links en rechts gemeten, niet meer dan 15 mm verschillen. Dit wordt gedaan middels een visuele controle, waarbij in geval van twijfel wordt gemeten.

Ook de artikelen die op dit artikel volgen zijn een goede indicatie of een auto door de APK komt. En natuurlijk kan het ook verschil maken waar u uw APK uitvoert.

Afstandhouders monteren: kostenoverzicht

Omdat u altijd spacers op beide wielen van een as moet monteren, worden deze meestal in sets van twee aangeboden. De kosten liggen meestal tussen de 40 en 220 euro*.

Wilt u een wielafstandhouder op uw auto implementeren? Op Motointegrator.nl kunt u online hoogwaardige wielafstandhouders van bekende fabrikanten bestellen.

*Marktprijzen per 1.8.2022