
Het is nat en koud buiten, donker en oncomfortabel. Lijkt het erop dat de ruitenwissers van uw auto niet alleen over de voorruit vegen, maar ook ernaast en eronder? Laten we daar vandaag eens naar kijken.
Preventie:
Hopelijk zijn we het er allemaal over eens: je moet alleen zelf aan je auto werken als je weet wat je doet. Als je het niet zeker weet, kun je je voertuig beter door een gespecialiseerde werkplaats laten onderhouden. Het sleutelen aan de verbinding van de ruitenwissers zal niet gevaarlijk zijn en niet tot een defect leiden. Er kunnen echter wel enkele kunststof onderdelen breken bij het demonteren ervan. En als de ruitenwissers niet goed zijn afgesteld, kan dat het zicht beperken. Er kunnen ook krassen op de voorruit ontstaan.

De ruitenwissers: voor een vrij zicht vooruit
Ruitenwissers, een apparaat dat water en vuil van de voorruit van een rijdend voertuig verwijdert, bestaan al ongeveer 120 jaar. In het begin werden de rubberen ruitenwissers nog met de hand bediend, de voertuigen waren niet zo snel als tegenwoordig en andere weggebruikers waren paardenkoetsen of voetgangers. Het was een voorrecht om niet in de regen te hoeven zitten. Het water op het raam leek een secundair probleem te zijn.

Tegenwoordig rijden er wereldwijd miljoenen voertuigen op de wegen en bijna elke kleine auto kan een snelheid van 200 km/u bereiken. Hiervoor is een goed zicht naar voren nodig. Elektrische motoren worden al ongeveer 100 jaar gebruikt om ruitenwisserbladen aan te drijven. Tot in de jaren 60 dreven sommige fabrikanten de ruitenwisserstangen echter aan via een koppeling vanaf de nokkenas van de motor of de snelheidsmeterkabel, vanwege de kosten.

Veel staven en gewrichten bij de ruitenwissers
Wanneer de ruitenwissermechanisme van moderne auto’s is geactiveerd, drijft dit mechanisme vrijwel altijd een elektromotor aan, die via een mechanisme en scharnieren twee, maar soms ook één of zelfs drie ruitenwisserbladen over de voorruit beweegt. De stangconstructie wordt voor de voorruit verankerd en is doorgaans onzichtbaar afgedekt.

In de loop der jaren slijten niet alleen de rubbers van de wisserbladen en moeten ze regelmatig vervangen worden. Ook de wisserarmen zelf kunnen van positie veranderen door mechanische belasting en slijtage van de lagers. Dan heeft zo’n wisser de neiging over de rand van de voorruit te glijden of tegen het metaal van de motorkap te spatten. Dat is niet zoals het hoort.

Benodigdheden voor het vervangen van de ruitenwissers
De meeste wisserarmen zijn gemonteerd op een fijn getande beugel op de stang die aan de auto vastzit. U kunt deze beugel met een ringsleutel van 11, 13 of 15 mm loshalen. De grootste uitdaging vormen de kunststof of metalen panelen, die losgeschroefd of losgeklipt moeten worden. Maar zelfs hiervoor is een normale gereedschapskist voldoende, in mijn geval een 20 Torx en een 25 Torx.

Alles mooi verpakt
Een moderne auto (ik reken de mijne daar niet toe, maar de panelen zijn vergelijkbaar) wil er van de buitenkant zo mooi en egaal mogelijk uitzien. Daarom worden mechanische onderdelen, verbindingen en staven of zelfs schroeven en moeren onder geverfde panelen verborgen. U zult moeten opzoeken hoe u deze moet verwijderen om bij de juiste schroeven voor uw model te komen. Let op: plastic kan gemakkelijk breken; hoe kouder het buiten is, hoe groter de kans op breuk. Bij mijn Franse auto moeten eerst de twee zijpanelen worden verwijderd die alleen vastgeklikt zitten, zodat de zijdelingse schroefverbinding van de “winddeflector” vrij komt te liggen, d.w.z. het deel dat over de gehele breedte van de auto tussen motorkap en voorruit vastzit. Hieronder ziet u de schroeven en moeren van de wisserarmen.

Profaan, maar goed verborgen
Zodra je alle schroeven en de op rubber gemonteerde beugels zonder kracht te gebruiken hebt losgedraaid, kunt u het onderdeel eruit tillen en komt de wisserverbinding tevoorschijn. In mijn geval was de ruitenwisser aan de bestuurderskant door de jaren heen zo kromgetrokken dat deze verder dan de rand van de voorruit veegde. Dit a) klinkt ongezond bij het wissen, b) verspilt een stukje schone voorruit in het gezichtsveld en c) zorgt voor verhoogde slijtage omdat de wisserbladen niet alleen over het gladde glas vegen, maar ook over de zijafdichting en de sierlijsten.

De wisserarm wordt met behulp van een geschikte dop losgemaakt van zijn as en voorzichtig maar stevig tegen de veerdruk in (die de arm tegen de voorruit drukt) eraf getrokken. En een klein beetje gedraaid in de goede richting – in mijn geval naar het midden van de auto, tegen de klok in – en weer teruggezet. Dat is alles. Het is geen hogere wiskunde en je kunt het bijna met een Zwitsers zakmes verhelpen, maar het effect is veel groter. Voordat u alles wat u verwijderd hebt weer terugplaatst, raden wij u aan een snelle test uit te voeren met het contact aan. Veegt de arm nu weer op de juiste plek? Zo niet, corrigeer het dan opnieuw.

Nazorg
Zodra alles gedemonteerd is, kan het zeker geen kwaad om de verbindingen van de stangen wat in te vetten. Bovendien kunnen de wisserrubbers nu goed gereinigd of vervangen worden door nieuwe. Als alles past en soepel schuift, schroef en klem je de panelen er weer op en ben je blij als er niks meer over is 😊 Nu kan de volgende regenbui komen zonder dat de voorruit piept, klappert of rommelt.

Goede reis en helder zicht!
Auteur: Jens Tanz – Sandman