Opdat het kogelgewricht geen tragisch gewricht wordt

0
268
Draaggewricht
De boef is er eindelijk uit. Dat is soms vermoeiend.

De vriendelijke keurmeester tijdens de algemene keuring houdt helemaal niet van versleten kogelgewrichten. En dat is wel degelijk een probleem, want een versleten kogelgewricht kan snel een veiligheidsrisico blijken te zijn voor u en uw auto. Vandaag beschrijven we hoe u de kogelgewrichten in het algemeen zelf kunt vervangen.

Draaggewricht
Bij het werken aan de asdelen is roestverwijderaar altijd een goede vriend

Preventie:

Hopelijk zijn we het eens: Reparaties aan de auto moet u alleen zelf doen als u weet wat u doet. Als u het niet zeker weet, laat uw voertuig dan onderhouden en repareren door een gespecialiseerde garage. Veel samenstellingen hebben invloed op het rem- of rijgedrag, de juiste montage is daarom relevant voor de veiligheid. Het voertuig op de juiste manier opkrikken en met kriksteunen op vaste grond vastzetten, moet ook een vanzelfsprekendheid zijn. Dat klinkt misschien benauwdend, maar dat is het niet.

Waar hebben we het eigenlijk over?

Oh ja, de ophangpunten. Beste doe-het-zelvers, dit zijn twee vuistgrote gewrichten in de vooras van uw auto. Natuurlijk zijn er verschillen tussen de merken en modellen, we namen een VW Passat B4 als voorbeeld. De ene kant van het kogelgewricht is met drie bouten op het massieve fusee geschroefd, de andere kant is vastgezet met een bout aan de onderkant van de veerpoot. En stelt u zich alles voor als een beweegbaar gewricht, zodat de nodige soepelheid in de spoorvoering ontstaat wanneer de ophanging samendrukt.

De fuseekogels ondersteunen de veerpoot richting fusee. Door de jaren heen slijten deze gewrichten geruisloos en vaak onopgemerkt, maar u voelt en hoort het. Wanneer kogelgewrichten zo versleten zijn dat ze breken, wordt het tragisch. Dan wordt de betreffende schokbreker, samen met het wiel en de as, niet meer vastgehouden en klikt uit zijn positie. Als dit op de snelweg gebeurt, is dat niet alleen tragisch, maar ook levensbedreigend.

Wat hebben we nodig voor het werk?

Kogelgewrichten, hoe belangrijk ze ook zijn, behoren tot de (eigenlijk) snel verwisselde asdelen. Speciaal gereedschap is niet nodig, een goed gesorteerde ratelsleutel (maat 13, 17 en 19) plus een moersleutelset zijn verplicht. Ook een uitdrijver en een hamer zijn logisch. Als de vooras al jaren het vuil en water van de weg voelt, moet u roestoplosser, een doorslijpschijf, een lange pijp als verlengstuk, een koevoet en net zoveel geduld als kracht achter de hand hebben. En een momentsleutel.

Draaggewricht
Standaard gereedschap, krik en momentsleutel

Als dit allemaal op zijn plaats is, nemen professionals de auto op het hefplatform, semi-professionals rijden hem op hellingen of over een put en magere monteurs gaan er gewoon onder liggen. Afhankelijk van het voertuig kan een kogelgewricht gemakkelijker worden losgemaakt in samengedrukte of teruggekaatste toestand. Zorg ervoor dat u een krik en kriksteunen in de buurt hebt om dit uit te proberen.

Er zit altijd iets in de weg

Om een ​​kogelgewricht te verwijderen hoeft u in theorie alleen de drie schroeven op de fusee los te draaien, waarvan de borgmoeren aan de achterzijde worden vastgehouden met een moeilijk toegankelijke borgplaat. De moer wordt losgemaakt van de veiligheidsbout in de veerpoot en de bout wordt voorzichtig uit de groef gedreven zonder de schroefdraad te beschadigen. Dan valt het oude kogelgewricht er vanzelf uit. In de praktijk komt u alleen bij minimaal één van de schroeven als u helemaal naar links of rechts stuurt, de hele remklauw losdraait of een hoekhulpstuk bouwt. Plan dus meer tijd in dan anderen beweren. Altijd!

Er is altijd iets verroest

De oude, roestige schroeven in de fusee hebben de neiging om af te breken wanneer u ze los draait. Of de moeren aan de andere kant in de borgplaat draaien ook mee omdat de plaat het heeft opgegeven. In dit geval helpt alleen de snijschijf, als u de schroefkoppen afzaagt, kan het schroefdraad samen met de moeren naar boven worden gedreven. Zaag nooit in de fusee, ook niet per ongeluk, en draag altijd een veiligheidsbril en handschoenen!

Het bovenste deel van het kogelgewricht, dat in de veerpoot wordt gestoken, wordt op zijn plaats gehouden door de veiligheidsbout, waarvan de zelfborgende moer bij veroudering ronddraait of afscheurt. En zelfs als de bout vervolgens wordt vernietigd of intact uit de steun wordt geslagen, wordt het licht conische kogelgewricht nog lang niet onthuld. Ook hier kan corrosie in de loop der jaren nogal wat werk verrichten. Maar met een groot verlengstuk, een koevoet, veel roestoplosser en moedige slagen met een hamer komt elk kogelgewricht er uiteindelijk wel uit. En dat is een mooi moment!

Dubbel gaat langer mee!

Terwijl utoch bezig bent, moet u tegelijkertijd het tweede kogelgewricht vervangen, ook als het nog niet versleten is. Als ze allebei even oud zijn, zal dat sowieso snel gebeuren. En als ual onder de auto ligt (en nu de valkuilen van de ene kant kent) kunt u verder met de andere kant. Kogelgewrichten kosten tussen de € 20 en € 40, afhankelijk van het voertuig, dus u kunt er gerust twee kopen en altijd kiezen voor beproefde merkonderdelen. Neem een ​​kijkje in onze online catalogus om te zien hoeveel nieuwe fuseekogels kosten voor uw voertuig. Mijn grootvader zei al dat ik geen goedkope compromissen moest sluiten als het om remmen, assen en banden gaat, want mijn leven hangt ervan af.

Draaggewricht
Het nieuwe onderdeel op zijn nieuwe werkplek

Alles weer erop, en dan?

Zoals zo vaak: de montage volgt in omgekeerde volgorde. En nu laat zich zien wat u ruim van tevoren voorbereid heeft. Zijn alle schroeven, moeren en bouten nog intact? Zijn er nieuwe geleverd met het kogelgewricht, en zijn die goed? Over het algemeen wordt aanbevolen om altijd alle schroeven en veiligheidsbouten opnieuw te bestellen als ze niet in de set zitten. Als u de slijpmachine toch moest aanspreken, zit u niet met ontbrekende producten en kunt u gewoon verder.

Draaggewricht
Vernieuw eigenlijk altijd beide kanten

De nieuwe kogelgewrichten moet u licht invetten om corrosie te voorkomen. De bouten en moeren draait u aan met een momentsleutel en tot de opgegeven aanhaalmomenten (u vindt ze op het web). Ten slotte is een onderzoekende blik gepast om te zien of de brute kracht die mogelijk is gebruikt hier en daar krassen heeft achtergelaten op de asdelen of de bodemplaat. Deze moet u dan onderhouden. Afgerond? Dan kunt u uzelf belonen met een koel drankje en opruimen.

Draaggewricht
Dat is het. Op naar nieuwe daden!

Nazorg

Er zijn kogelgewrichten die u alleen in deze ene positie kunt installeren en verwijderen. Hier zweren de experts op de forums dat na de vervanging de toespoor en camber precies hetzelfde zijn als voorheen. Omdat er echter verschillende fabrikanten van kogelgewrichten zijn met iets andere ontwerpen, raad ik zeker wieluitlijning aan na de vervanging. Alleen al om deze reden moet u ze allebei tegelijk vervangen en slechts één keer laten meten.

En? Is het preciezer, minder rammelend, merkbaar strakker? Die tevredenheid na goed gedaan werk geeft u dan ook een emotionele waarde bij de reparatie. En nu voorlopig weer rust, in ieder geval wat dit slijtdeel betreft! Wij wensen u altijd een veilige reis!