
De airconditioning zorgt voor aangename temperaturen in de auto en maakt veel ritten een stuk comfortabeler. Dit werkt echter alleen als alle benodigde componenten hun taken betrouwbaar uitvoeren. Het koelmiddel is één van deze belangrijke componenten. Welke functie vervult het koelmiddel? Welke rol spelen de hoeveelheid en de toestand van het middel? En waar moet u op letten bij onderhoud?
Welke functie heeft het koelmiddel in een airconditioningsysteem?
Het koelmiddel is een speciale stof die in het airconditioningsysteem circuleert. In de compressor wordt het onder hoge druk gebracht en samengeperst, waardoor het heet en gasvormig wordt. Onder hoge druk geeft het middel warmte af. Vervolgens gaat het naar de condensor, waar het afkoelt, warmte aan de buitenkant afgeeft en weer vloeibaar wordt. Vervolgens stroomt het door het expansieventiel, waar het uitzet en afkoelt. In de verdamper wordt het middel weer gasvormig door de warmte uit het inwendige op te nemen – en de cyclus begint opnieuw.
De soorten koelmiddelen
De ontwikkeling van verschillende soorten koelmiddelen is nauw verbonden met het vraagstuk van milieubescherming. De eerste airconditioningsystemen in auto’s maakten gebruik van Freon of R-12, wat bijzonder schadelijk was voor het milieu vanwege het hoge CFK-gehalte. Later werd R-12 vervangen door het minder klimaatschadelijke R134a. R134a heeft echter ook gevolgen voor het milieu. Daarom wordt het geleidelijk vervangen door het milieuvriendelijkere R1234yf. Kooldioxide (R744), de volgende generatie koelmiddelen, is al beschikbaar en zal de komende jaren steeds meer gebruikt worden.
Regelmatig onderhoud van het airconditioningsysteem: controle, bijvullen en kosten
Zoals reeds vermeld, speelt het koelmiddel een centrale rol in het airconditioningsysteem van een voertuig. Daarom moet het onderhoud van uw airconditioning zeer serieus worden genomen.
Waarom moet u regelmatig de hoeveelheid en de conditie van het koelmiddel controleren?
Afhankelijk van het automodel kan het zijn dat het airconditioningsysteem na verloop van tijd vloeistof verliest. Een zekere mate van waterverlies is normaal, maar als het verlies te ernstig en snel is, moet het systeem absoluut op lekkages worden gecontroleerd. Als het koelmiddelniveau te laag is, functioneert de airconditioning niet meer goed en moet er mogelijk koelmiddel worden bijgevuld.
Waar moet u op letten bij het bijvullen van het koelmiddel van de airconditioning?
Het momenteel gebruikte koelmiddel R1234yf is licht ontvlambaar en mag daarom uitsluitend door specialisten in een werkplaats worden gehanteerd. Dit geldt voor de opslag, het bijvullen en het afvoeren. Het bijvullen van de filters is doorgaans onderdeel van het reguliere onderhoud van de airconditioning.
Hoeveel kost een nieuw koelmiddel?
Een onderhoudsbeurt voor de airconditioning, inclusief het bijvullen van het koelmiddel, kost doorgaans tussen de 80 en 200 euro. Als er tijdens de inspectie lekkages of andere problemen worden ontdekt, kunnen de kosten dienovereenkomstig stijgen.
De meest gestelde vragen over koelmiddelen
Welke koelmiddelen worden gebruikt in airconditioningsystemen?
In de loop der tijd zijn er verschillende koelvloeistoffen ontwikkeld die milieuvriendelijker zijn. De eerste systemen gebruikten Freon (R-12), gevolgd door R134a. Het meest gebruikte koelmiddel is tegenwoordig R1234yf.
Kunt u zelf koelmiddel bijvullen?
Het bijvullen van koelmiddelen is een veeleisende taak en mag alleen door professionals worden uitgevoerd.
Hoe duur is het koelmiddel voor een airconditioningsysteem?
Normaal gesproken wordt het koelmiddel alleen bijgevuld tijdens een airco-onderhoudsbeurt. De kosten hiervoor liggen tussen de 80 en 200 euro.
De Motointegrator online winkel
Als u een nieuw koelmiddel of andere onderdelen voor het airconditioningsysteem van uw auto nodig hebt, kunt u in de bekroonde online winkel van Motointegrator meer dan 5 miljoen producten vinden. Dankzij de snelle verzending ontvangt u uw bestelling binnen de kortste keren.