Inspectie buitenboordmotor: zelf doen of laten doen?

0
50
Buitenboordmotor
© GettyImages / Cravetiger

Een goede verzorging en onderhoud van de buitenboordmotor verlengt de levensduur aanzienlijk. Vaak rijst de vraag of het mogelijk is om de buitenboordmotor zelf te inspecteren of professionele hulp in te schakelen. Beide varianten hebben voor- en nadelen. In de volgende blog leest u wanneer het de moeite waard is om de buitenboordmotorkeuring uit te besteden en in welke gevallen u zich de kosten van de werkplaats kunt besparen.

Veilig de herfst door

Voer uw eigen buitenboordmotorservice uit

Op vrijwel iedere buitenboordmotorhandleiding staat een inspectieschema afgedrukt waarmee u zelf de buitenboordmotor kunt onderhouden. Ook hier is het van belang om de aangegeven intervallen aan te houden, bijvoorbeeld voor het vervangen van olie- en brandstoffilters.

  • Controleer de leidingen op lekkage en controleer of de aansluitingen van de brandstofleidingen goed vastzitten.
  • Controleer ook de slangklemmen op corrosie en vervang deze indien nodig.
  • Ook moet de tank vrij zijn van beschadigingen en moet de tankventilatie intact zijn. Er vormt zich vaak water in de tank, vooral als de brandstof ethanol bevat. Als er zich water in de brandstofzeef heeft verzameld, verwijder dit dan.
  • Smeer de stuursmeerpunten na 100 bedrijfsuren of minimaal één keer per jaar.
  • Ververs bij een viertaktmotor ook één keer per jaar of na 100 uur de motorolie en vervang indien nodig het oliefilter.
  • Controleer de buitenboordmotor op corrosie. Verwijder lakbeschadigingen onmiddellijk om roestvorming te voorkomen. Als de opofferingsanodes voor meer dan 50 procent gecorrodeerd zijn, vervang ze dan.
  • Vervang de waaier na ongeveer 300 bedrijfsuren of uiterlijk na 3 jaar. Dit is echter voor professionele handelaren of mensen met expertise.

De buitenboordmotor spoelen – zo werkt het

Om ervoor te zorgen dat verontreinigingen zoals vuil, algen en chemicaliën de motor niet verstoppen, is het belangrijk om de motor regelmatig schoon te maken, ook buiten de inspectie-intervallen. Om de buitenboordmotor door te spoelen, zijn er speciale apparaten te koop, de zogenaamde flushers. Reinigen is niet alleen zinvol na gebruik in zout water, maar ook zodra er zand of grind aanwezig is. Om dit te doen, trekt u eenvoudig de spoeler op het onderste deel van de motor en sluit u een tuinslang aan.

  • Open de kraan niet te ver om schade aan de motor te voorkomen.
  • Laat de motor opwarmen, zodat het water ook het koelsysteem reinigt.
  • Controleer de waterpomp om te zorgen voor voldoende waterstroom. De controlestraal mag warm zijn, maar mag niet heet zijn.
  • Maak ook de brandstofaansluiting los, zodat de buitenboordmotor de resterende brandstof verbrandt.
  • Spuit vervolgens de gedroogde buitenboordmotor in met corrosiebescherming.

Buitenboordmotorservice – zelf doen of professioneel onderhoud?

Na aanschaf van een nieuwe buitenboordmotor is het raadzaam om tijdens de garantieperiode de motor te laten onderhouden door een geautoriseerde dealer om bij schade aanspraak te kunnen maken op garantieservice en via de servicedienst aan te kunnen tonen dat aan de inspectie-intervallen wordt voldaan. Na het verstrijken van de garantieperiode kunnen veel onderhoudswerkzaamheden zelfstandig worden uitgevoerd. In ieder geval is het handig om ook bij eigen onderhoud toegang te hebben tot hoogwaardige reserveonderdelen die zich kenmerken door goede afwerking en duurzaamheid, om ernstige gevolgschade te voorkomen.

Inspectiekosten buitenboordmotor

De kosten van een buitenboordmotorinspectie bij een speciaalzaak zijn grotendeels afhankelijk van de motor. De keuring van een 2 PK tweetaktmotor kost zo’n 80 euro, een viertaktmotor kost vanaf 110 euro. Service-onderhoud voor bijzonder krachtige buitenboordmotoren met 200 pk kan rond de 400 euro kosten. De basisregel hier is: viertaktmotoren zijn duurder dan tweetaktmotoren en de prijzen stijgen met het aantal pk’s. Kleine inspecties van de buitenboordmotor omvatten doorgaans het reinigen van de ontsteking, het vervangen van motor- en transmissieolie en het controleren van de propeller, het koelsysteem en de aandrijflijn. Uitgebreide inspecties omvatten onder meer het vervangen van bougies, het reinigen van roterende delen en het verwijderen van de propeller.

Veelgestelde vragen over het onderwerp: Buitenboordmotoren inspecteren

Wat kost een buitenboordmotorkeuring?

De kosten van een buitenboordmotorinspectie variëren afhankelijk van het motorvermogen, de fabrikant, de locatie en het uitgevoerde onderhoud. Een basisinspectie kan een paar honderd euro kosten, terwijl uitgebreider onderhoud duurder kan zijn. Het is raadzaam om offertes te krijgen van verschillende werkplaatsen of professionals om de beste prijzen te vergelijken.

Hoe vaak heeft een buitenboordmotor onderhoud nodig?

De onderhoudsfrequentie van de buitenboordmotor is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het motortype, de bedrijfsuren en de specificaties van de fabrikant. Over het algemeen wordt aanbevolen om minimaal één keer per jaar of elke 100 bedrijfsuren regelmatig onderhoud uit te voeren. In zout of zeer corrosief water kan vaker onderhoud nodig zijn.

Hoe lang gaat een buitenboordmotor mee?

De levensduur van een buitenboordmotor is van veel factoren afhankelijk, waaronder de kwaliteit van de motor, de verzorging en het onderhoud. Normaal gesproken kan een goed onderhouden buitenboordmotor tussen de 1.000 en 3.000 gebruiksuren meegaan voordat grote reparaties of vervanging nodig zijn. De exacte levensduur kan echter variëren en moet worden gecontroleerd in de informatie van de fabrikant voor de betreffende motor.