Geef uw remblokken altijd voldoende aandacht

0
895
Remmen
© Shutterstock / NONGASIMO

Goed werkende remmen zijn bijna synoniem met veiligheid op de weg. Onze blog vertelt u alles wat u moet weten over de levensduur, tekenen van slijtage en hoe u de remblokken van uw auto moet vervangen.

Wat is de levensduur van remblokken voor auto’s?

Remblokken – en tot op zekere hoogte remschijven – zijn slijtageonderdelen, zoveel is duidelijk. Hoe lang ze werkelijk meegaan, is echter een veel moeilijker te beantwoorden vraag.

Er is geen vaste kilometerstand waarna de remmen versleten zijn en moeten worden vervangen. De slijtage van de remmen is veel meer afhankelijk van het type voertuig en, nog belangrijker, van de rijstijl. Het is mogelijk de remmen zwaar te belasten door op de juiste manier te rijden. Ze zullen dan veel sneller verslijten dan wanneer u voorzichtig rijdt. De levensduur van een remblok kan dan worden teruggebracht tot slechts 30.000 km.

Naast uw eigen rijstijl hebben ook de omgevingsfactoren een aanzienlijke invloed op de levensduur van de remmen. Als u in bergachtige gebieden woont en vaak bergopwaarts rijdt, zult u zeker rekening moeten houden met een hogere remslijtage. De remslijtage is ook aanzienlijk hoger in stadsverkeer dan tijdens lange interstedelijke ritten.

Onder optimale omstandigheden en met een dienovereenkomstige soepele rijstijl kunnen remblokken meer dan 100.000 km meegaan.

Remschijven en remblokken repareren
© Shutterstock / NONGASIMO

Hoe herkent u remslijtage?

Vertrouwen op een merkbare vermindering van de remwerking of het opmerken van bijgeluiden is een zeer gevaarlijke strategie.

Veel automodellen hebben ingebouwde slijtage-indicatoren in de remschijven die de slijtage van de remblokken detecteren en daarvoor waarschuwen – hetzij door duidelijke geluiden tijdens het remmen, veroorzaakt door een metalen pin op de remschijf, hetzij door een waarschuwingslampje op het dashboard en een pieptoon. In zekere zin is dit echter de allerlaatste waarschuwing, dus zo ver moet je het niet laten komen, indien mogelijk. Vooral omdat slecht versleten remblokken ook schade aan de remschijf kunnen veroorzaken – wat het vervangen van de remblokken uiteindelijk veel duurder kan maken.

Er zijn ook andere duidelijke tekenen van slijtage waar u op moet letten:

-schurende of knarsende geluiden, zelfs tijdens het rijden (zonder te remmen).
-knarsende geluiden bij het remmen
-lichte trekkracht van het voertuig naar de zijkant bij het remmen
-licht schudden van het stuurwiel bij het remmen
-schudden van het rempedaal tijdens het remmen
-permanent laag niveau van de remvloeistof
-subjectief verlies van remeffect en waargenomen verlenging van de remafstand.

Deze tekenen betekenen niet altijd dat de remblokken daadwerkelijk versleten zijn, de afzonderlijke tekenen kunnen ook andere oorzaken hebben. De beschrijving van alle andere mogelijke oorzaken zou buiten het bestek van deze gids voor het vervangen van remblokken vallen.

Bovengenoemde tekenen zijn echter hoe dan ook waarschuwingssignalen, en u moet de remmen altijd controleren of laten controleren.

Remslijtage controleren bij de garage

Als u maar weinig rijdt, zijn de onderhoudsbeurten voldoende om de remmen bij deze gelegenheid door een specialist te laten controleren – in de meeste goede garage is dit sowieso standaard.

Frequente chauffeurs die veel kilometers maken, zouden echter beter één of twee tussenstops maken om na te gaan of er geen verhoogde slijtage is. Zo nodig kan dit ook gebeuren met een kort bezoek aan de garage.

Een goede gelegenheid hiervoor is ook de bandenwissel in de zomer en de winter – de automobilistenclubs wisselen niet alleen de wielen voor hun leden, maar controleren ook de remmen en, indien nodig, de asgeometrie. Overigens kunnen fouten in de asgeometrie ook de oorzaak zijn van ongelijk werkende remmen en verhoogde remslijtage op afzonderlijke punten.

Wanneer u echter het gevoel hebt dat uw remmen niet goed “trekken” of dat de remwerking ongelijk is, moet u een vakman er snel naar laten kijken zonder veel tijd te verspillen. Beter veilig dan sorry. U hoeft nooit te rekenen op hoge kosten voor een remcontrole; automobielclubs doen het soms gratis.

Tijdig remblokken vervangen spaart de schijven

Wie de gewoonte heeft zijn remblokken “tot aan de aanslag” te gebruiken, riskeert niet alleen zijn veiligheid maar ook schade aan de remschijf. Hoewel het nog steeds mogelijk is kleine beschadigingen te repareren door de remschijf naar beneden te draaien, doet bijna niemand dit tegenwoordig nog. Indien beschadiging zichtbaar is, wordt de remschijf vervangen. Dit kost dan een nieuwe remschijf (of eventueel vier nieuwe remschijven) en dus aanzienlijk meer dan een vervanging van remblokken. Voor de meeste voertuigtypes kunt u verwachten dat het twee tot drie keer zoveel kost om de remschijven te vervangen. Dat is geld dat u veilig kunt besparen door gewoon te rijden om ze tijdig te laten vervangen.

Remschijven repareren
© Shutterstock / CC7

Nog een tip: vul geen remvloeistof bij

Hoe meer de remblokken slijten, hoe meer het vloeistofpeil in het remvloeistofreservoir zal dalen. U moet echter alleen zo mogelijk bijvullen wanneer het minimumniveau daadwerkelijk is bereikt. Dan moet u natuurlijk bijvullen om te zorgen dat de remmen goed werken. Bij alle hogere niveaus moet u echter afzien van bijvullen.

De reden hiervoor is eenvoudig: wanneer u de remblokken laat vervangen, zet de monteur in de werkplaats alle remzuigers aan het begin. Als u eerder remvloeistof heeft bijgevuld, kan het reservoir vervolgens overlopen. U kunt dit de monteur dit besparen.

Als u bij een routinecontrole van het motorcompartiment merkt dat u steeds remvloeistof verliest of dat het vloeistofpeil sneller daalt dan de normale slijtage van de remblokken doet vermoeden, moet u beslist onmiddellijk een garage bezoeken.

 

Bescherm de remschijf: Rem roest weg

Natuurlijk is het goed voor de remblokken als u altijd maar heel voorzichtig remt. En als u met vooruitziende blik rijdt, ruim van tevoren hebt teruggeschakeld zodat u niet hard hoeft te remmen. Dit is echter helemaal niet goed voor de remschijven. Zij hebben af en toe een ferme duw op het pedaal nodig. Dan kunnen de roest en het vuil die zich hebben opgehoopt volledig worden weggeslepen. Dit verlengt de levensduur van de remschijf aanmerkelijk – en u kunt een noodzakelijke vervanging vermijden of uitstellen. Dit geldt vooral voor voertuigen die buiten geparkeerd staan en vaak blootgesteld worden aan regen of vocht.

Af en toe het gaspedaal intrappen (zorg ervoor dat u niemand achter u hebt op de openbare weg) is zeker aan te raden, vooral na lange tijd buiten of in de regen geparkeerd te hebben gestaan.

 

Remblokken vervangen – kunt u dat zelf doen?

Ten eerste: de remmen zijn het belangrijkste en meest veiligheidsrelevante onderdeel van de auto. Ondeskundige reparaties aan zo’n belangrijk onderdeel van het voertuig, uitgevoerd met slechts halve kennis, zijn uit den boze. Als u niet precies weet wat u doet, moet u nooit de hand op de remmen leggen en de remblokken door een specialist laten vervangen.

Bij moderne voertuigen is het vervangen van de remblokken vaak zo ingewikkeld geworden dat u veel gedegen vakkennis nodig hebt om het werk überhaupt te kunnen doen. U moet er ook echt voor zorgen dat u in geen geval lucht in het remsysteem krijgt – dit verhindert van meet af aan voldoende remwerking, en bij veel automerken is het daaropvolgende, schone ontluchten van het remsysteem een hele klus, zelfs voor de monteur.

Natuurlijk staat niets u in de weg om zelf voor een redelijke prijs de remblokken en remvloeistof te halen en deze naar uw plaatselijke garage te brengen. Dit kan veel geld besparen in vergelijking met originele remblokken, zonder dat de kwaliteit van de remblokken er op enige wijze op achteruit gaat. De kostenverschillen tussen originele remblokken en replica’s zijn soms aanzienlijk.

De kosten en de kostenverschillen in detail hangen af van talrijke factoren – dat zou te uitgebreid zijn om in deze blog over de vervanging van remblokken in detail en in theorie te treden. Kijk maar eens in onze winkel.

De juiste remblokken vinden

Remblokken
© Shutterstock / cunaplus

Het kiezen van de juiste remblokken, vooral bij online bestellen, kan echter lastig zijn. Informatie zoals “remblokken voor Ford Focus” is hier niet voldoende – er zijn talrijke versies van elk model, sommige met zeer verschillende technologie.

U kunt alleen de juiste remblokken vinden als u de eigenlijke typeaanduiding kent in plaats van “Remblokken voor Ford Focus”. Dit is te vinden in het typecertificaat van het voertuig. Motornummer of chassisnummer leiden ook vaak naar het doel. Als u echter onderdelen in Nederland bestelt, zijn daar meestal de typeklasse en het typecodenummer vereist.

U vindt deze nummers meestal zonder veel moeite terug op het kentekenbewijs. Het typecodenummer (TSN) bestaat uit: het driecijferige codenummer voor het type, gevolgd door een vijfcijferig codenummer voor de respectieve typevariant en versie. Het sleutelnummer van de fabrikant (HSN) wordt afzonderlijk vermeld.

In onze online winkel vindt u remblokken van hoge kwaliteit voor VW, Opel, BMW en alle andere populaire merken. Neem onze veiligheidstips uit deze gids over het vervangen van remblokken in acht – zo beschermt u uw remmen en uw reparatiebudget en zit u altijd aan de veilige kant. Wij wensen u een veilige reis!