De startonderbreker – elektronische en mechanische diefstalbeveiliging

0
3311
Startonderbreker
© GettyImages / DjelicS

Sinds 1 januari 1998 zijn nieuw geregistreerde motorvoertuigen in de Europese Unie uitgerust met een elektronische startonderbreker, m.u.v. Tesla Model S en Tesla Model 3. Aanleiding voor deze wijziging was het toenemend aantal autodiefstallen na de val van het IJzeren Gordijn. Wat een startonderbreker is, hoe het werkt en wat u nog meer over startonderbrekers moet weten, vindt u in de volgende blog.

Wat is een startonderbreker?

Een startonderbreker is een elektronisch of mechanisch apparaat dat bedoeld is om te voorkomen dat onbevoegden een motorvoertuig besturen. Startonderbrekers beschermen tegen tegen diefstal. Vóór de wettelijke verplichting die in 1998 van kracht werd, waren ze al door verschillende autoverzekeraars nodig om korting te krijgen op de diefstalverzekering.

Welke soorten startonderbrekers zijn er?

Er zijn elektronische en mechanische startonderbrekers. Een elektronische startonderbreker is verplicht op nieuwe voertuigen. Mechanische startonderbrekers zijn aanvullende apparaten om ongeoorloofd gebruik en diefstal van een voertuig te voorkomen.

Elektronische startonderbrekers

Elektronische startonderbreker
© GettyImages / Birdlkportfolio

De eerste generatie van de elektronische startonderbreker is de zogenaamde drie-circuitonderbreking. Met deze sloten wordt, wanneer het voertuig met de sleutel wordt vergrendeld, de verbinding tussen het contact, de startmotor en de brandstoftoevoer onderbroken. Deze elektronische startonderbrekers voor auto’s zijn halverwege de jaren negentig echter vervangen door de 2e generatie. Dit omdat ze relatief eenvoudig te omzeilen waren.

De 2e generatie startonderbrekers werken volgens het principe van magnetische frequentie-identificatie. Ze werden halverwege de jaren negentig voor het eerst in voertuigen geïnstalleerd. Als de auto is vergrendeld, is de elektronische motorregeling geblokkeerd. De blokkering vindt plaats via een elektrische impuls. Deze impuls wordt getriggerd door een zogenaamde RFID-chip in de autosleutel en doorgestuurd naar een ontvanger in de auto. De startonderbreker wordt alleen gedeactiveerd als het serienummer dat is opgeslagen in de chip in de autosleutel overeenkomt met het nummer dat is opgeslagen in de ontvanger. Als de nummers niet overeenkomen, blijft de startonderbreker geactiveerd.

Als vreemden deze signalen opvangen dan kunnen die ze gebruiken om de startonderbreker uit te schakelen. Daarom zijn de signalen van de 3e generatie van de elektronische startonderbreker versleuteld. In deze systemen zendt de transponder of sleutel in eerste instantie geen actieve signalen uit die door een ontvanger kunnen worden gelezen. Het boordstystem bouwt een elektromagnetisch veld op waarop een geschikte transponder in de buurt reageert.

De sleutelloze systemen in moderne auto’s werken volgens dit principe: zodra u uw auto nadert met de “sleutel”, worden de gegevens tussen de sleutel en het boordsysteem vergeleken. Als de gegevens correct zijn, worden de portieren ontgrendeld, wordt de startblokkering gedeactiveerd en kan de auto worden gebruikt. Er zijn nu elektronische startonderbrekers op de markt die kunnen worden geactiveerd en gedeactiveerd via een smartphone met een bijbehorende app. Bij deze systemen is geen sleutel meer nodig.

Mechanische startonderbrekers

Een mechanische startonderbreker die in elk voertuig aanwezig is, is het stuurslot. U kunt het gebruiken om uw voertuig te beschermen tegen ongeoorloofd gebruik en diefstal. Er zijn verschillende mechanische startonderbrekers beschikbaar. Het stuur is vastgezet met de stuurwielklauw. De tweede mogelijkheid is de wielklem, die op elk wiel van het voertuig gemonteerd kan worden zodat het voertuig niet meer kan rijden.

Een andere, maar zelden gebruikte, variant is een slot voor de versnellingspook. Deze vergrendeling voorkomt dat u de versnellingspook beweegt. Een nadeel van deze sloten is dat je ze voor elke reis moet demonteren en na de reis weer in elkaar moet zetten. Een wat handiger mechanische startonderbreker is de zogenaamde OBD-saver. De OBD-saver blokkeert de toegang tot het boorddiagnosesysteem van uw voertuig. Daardoor kan de toegang niet kan worden gebruikt om de voertuigelektronica te manipuleren. De motor kan niet worden gestart zonder sleutel. Een OBD-saver hoeft niet voor elke reis te worden verwijderd.

Wat is een klepbeschermer?

Een ventielmonitor is een opzetstuk voor het ventiel van een autoband. De klepbescherming wordt op de klep geschroefd. Zodra de auto harder rijdt dan 10 of 15 km / u, wordt de ventielmonitor geactiveerd en laat de lucht de band ontsnappen. Klepmonitors werden tot het midden van de jaren 2000 door de autoriteiten gebruikt om wanbetalers eraan te herinneren dat ze motorrijtuigenbelasting of boetes moesten betalen.

Wat is een alcoholslotsysteem?

Een alcoholslotsysteem is een alcoholmeter die is gekoppeld aan een startonderbreker. Deze systemen worden ook wel Alcolock genoemd. Ze moeten ervoor zorgen dat dronken bestuurders hun auto niet eens kunnen starten en wegrijden. Voordat het voertuig kan worden gestart, moet de bestuurder als een alcoholtest door de politie in het apparaat blazen. Als het alcoholpeil een bepaald niveau overschrijdt, blijft de startonderbreker van de auto geactiveerd.

Voor nieuwe voertuigen in de EU is vanaf 2024 minimaal één interface voor dit systeem verplicht in alle nieuwe auto’s. Sommige van deze systemen zijn echter al in gebruik. Hier kunnen alcoholzondaars kiezen of ze vrijwillig zo’n systeem in hun auto laten installeren voor een periode van twee jaar of dat ze voor 5 jaar afstand doen van hun rijbewijs. Alcohol interlock systemen zijn ook al geïnstalleerd in bussen, taxi’s en vrachtwagens in Zweden, Frankrijk en de Verenigde Staten.

Startonderbreker activeren
© GettyImages / baona

Wanneer wordt de elektronische startonderbreker geactiveerd?

Afhankelijk van het systeem wordt de startonderbreker automatisch geactiveerd wanneer u het contact uitzet. Bij oudere systemen vindt activering plaats wanneer u de portieren van uw auto met de sleutel op slot doet of uw auto met de centrale vergrendeling met een druk op de knop vergrendelt.

Kunt u de startonderbreker deactiveren?

Het is praktisch onmogelijk om de startonderbreker van uw auto zelf uit te schakelen. Indien nodig moet een gespecialiseerde werkplaats deze deactiveren. Er zijn elektronische apparaten waarmee u zelf een elektronische startonderbreker kunt deactiveren. Als voertuigeigenaar moet u er voor zorgen dat de elektronische startonderbreker op uw voertuig altijd functioneel is en niet permanent gedeactiveerd. Een permanent gedeactiveerde startonderbreker kan een boete tot gevolg hebben. Maar ook het verlies van de exploitatievergunning en de verzekeringsdekking van uw voertuig.

Hoe duur is het om de startonderbreker te laten repareren?

Als de startonderbreker defect is, moet u rekening houden met kosten van ongeveer 150 tot 250 euro voor de elektronica zelf. Daar bovenop komen de kosten voor het inbouwen van de nieuwe startonderbreker. Afhankelijk van het voertuig en de inspanning die ermee gemoeid is, kost de installatie nog eens 100 tot 150 euro.

Is een startonderbreker verplicht voor een diefstalverzekering?

Voertuigen die vóór 1 januari 1998 zijn geregistreerd, hebben meestal geen elektronische startonderbreker. Er is geen startonderbreker nodig om een ​​ouder voertuig te kunnen verzekeren. De verzekeringspremies kunnen echter hoger zijn omdat het risico dat iemand het voertuig steelt groter is. Dit geldt met name voor waardevolle Young- en Oldtimers. Zelfs als u een mechanische startonderbreker gebruikt, zijn de verzekeringspremies meestal aanzienlijk hoger.

Kunt u een elektronische startonderbreker achteraf inbouwen?

Ombouwsets voor elektronische en elektromechanische startonderbrekers zijn verkrijgbaar in winkels. De retrofitsets voor elektronische startonderbrekers bestaan ​​meestal uit één of meer transponders en ontvangers die in het voertuig moeten worden geïnstalleerd. Daarna moeten ze op de voertuigelektronica worden aangesloten. Elektromechanische startonderbrekers voor montage achteraf werken meestal volgens het principe van een onderbreking van drie circuits.