Banden reparatie – wat is mogelijk en wat niet

0
7813
Banden
© GettyImages / Ziga Plahutar

Volgens de statistieken van de ANWB krijgt elke automobilist ongeveer om de 150.000 km te maken met een lekke band. Dat gebeurt niet vaak, maar als het gebeurt, moet u weten wat u kunt doen om snel weer mobiel te worden. In dit artikel leest u welke lekken wel en welke niet gerepareerd kunnen worden, wanneer het de moeite loont een band te plakken en wat banden reparatie kost.

Waarom kan een band lucht verliezen?

Er zijn verschillende redenen waarom een band lucht kan verliezen. De meest voorkomende oorzaak is beschadiging door een scherp voorwerp zoals een spijker of een schroef. Luchtverlies kan ook optreden als de zijwand van de band is beschadigd door bijvoorbeeld een steen. Een andere mogelijke oorzaak is het ventiel. Als bijvoorbeeld de beschermdop ontbreekt, kan er vuil in de klep terechtkomen. Het vuil kan dan verhinderen dat het ventiel goed sluit bij de volgende luchtdrukcontrole. Een andere oorzaak, hoewel zeer zeldzaam, is een fijn scheurtje in de rand waardoor langzaam lucht uit de rondel kan ontsnappen. Ten slotte kan een verouderde band lucht verliezen omdat het rubber poreus is geworden.

Wat kunt u doen als u een lekke band heeft?

Als u merkt dat een band lek is voordat u vertrekt, moet u uw auto laten staan, de reserveband installeren of een beroep doen op de wegenwacht. Merkt u tijdens het rijden dat de auto sponzig rijdt, dan moet u zo snel mogelijk stoppen en de banden controleren. Als een band lek is, mag u niet verder rijden. Vervang de lekke band door de reserve- of noodband. Indien voorhanden, kunt u de band opnieuw oppompen met een lekspray, zodat u naar de dichtstbijzijnde garage kunt rijden. Indien mogelijk moet u niet met een lekke band rijden, omdat u de band dan zodanig beschadigt dat reparatie niet meer mogelijk is.

Kan een lekke autoband worden gerepareerd?

Een lekke autoband kan onder bepaalde voorwaarden relatief gemakkelijk en goedkoop worden gerepareerd. Als het gat in het loopvlak zit en kleiner is dan 6 mm, kunt u een band plakken. Dergelijke kleine beschadigingen worden meestal veroorzaakt door een spijker of een schroef die erin is geslagen. Andere schade, zoals een scheur in de zijwand van de band of een gedeeltelijk losgelaten loopvlak, kan en mag niet worden gerepareerd.

Wat te doen als er een spijker in de band zit?

Als u een spijker in het loopvlak van een band ontdekt, is het laatste wat u moet doen, de spijker eruit trekken. Laat de spijker gewoon zitten waar hij zit. Als de band nog geen spanning heeft verloren, kunt u direct naar de dichtstbijzijnde bandenboer of uw garage rijden. Rijd echter niet op de snelweg en rijd zo mogelijk niet sneller dan 50 km/u. Als de band onderweg spanning verliest, mag u in geen geval doorrijden om de band niet te beschadigen. Als het te ver is om naar een garage of de dichtstbijzijnde bandenhandelaar te rijden, bel dan een sleepdienst of de verkeersclub waarvan u lid bent. Voor de zekerheid kunt u ook het noodwiel of, indien beschikbaar, een reservewiel monteren. Breng de beschadigde band dan naar uw garage voor reparatie of vervanging.

Banden
© GettyImages / GoodLifeStudio

Banden repareren: mag dat?

Volgens de verkeersregels is reparatie alleen toegestaan voor de reeds genoemde kleine gaatjes in het loopvlak. Beschadigingen aan de zijwanden van de band mogen niet worden gerepareerd. Zogenaamde hogesnelheidsbanden mogen ook niet worden gerepareerd. Dit zijn banden met de snelheidsindex V, W en Y, die zijn goedgekeurd voor snelheden tot 240, 270 en 300 km/u. Wanneer het loopvlak wordt doorboord, wordt ook altijd het nylon en/of metalen weefsel van het karkas van de band beschadigd. Daardoor bestaat het risico dat deze banden bij hoge snelheden barsten.

Zomerbanden BRIDGESTONE Turanza T005 195/65R15 91V
Bridgestone logo
Zomerbanden BRIDGESTONE Turanza T005 195/65R15 91V Lees meer…
Zomerbanden CONTINENTAL UltraContact 165/65R14 79T
continental
Zomerbanden CONTINENTAL UltraContact 165/65R14 79T Lees meer…
Vierseizoenenbanden FIRESTONE Multiseason 2 155/65R14 XL 79T
logo Firestone
Vierseizoenenbanden FIRESTONE Multiseason 2 155/65R14 XL 79T Lees meer…

Zelfs als u na een lekke band een provisorische reparatie met een lekspray uitvoert, mag u een gat in de band niet repareren. Niet omdat het niet mogelijk is, maar omdat het is voorgeschreven in het verkeersreglement.

Kunt u zelf een band plakken?

Theoretisch wel, praktisch niet. Om een gat in een band permanent te dichten, moet de band van de velg worden gehaald. De reparatie wordt van binnenuit uitgevoerd, en dat vereist ervaring en de juiste apparatuur. Reparatiesets die beloven dat u de band gemakkelijk zelf kunt plakken in de garage zijn in het beste geval een noodoplossing, maar meestal gewoon weggegooid geld. Zij zijn niet geschikt voor een permanente en verkeersveilige reparatie van een band.

Banden reparatie
© GettyImages / gilaxia

Repareren van banden: Wanneer is een banden reparatie zinvol?

Niet alleen of een band in principe kan worden gerepareerd, maar ook of het de moeite waard is een band te repareren, moet tijdens een consult met een specialist worden opgehelderd. In het algemeen is een bandenreparatie zinvol als:

  • de band nog voldoende profieldiepte heeft
  • als er geen reserveband beschikbaar is voor een vakantiereis
  • als het voertuig is uitgerust met een indirect meetbaar bandenspanningscontrolesysteem (TPMS), kan een reparatie ook zinvol zijn. Bij deze bandenspanningscontrolesystemen moeten de wielomtrekken aan weerszijden van de assen zo gelijk mogelijk zijn. Als u slechts één band vervangt, kunnen de verschillen in omtrek tussen de nieuwe en oude banden problemen veroorzaken. Daarom kan bij voertuigen met deze bandenspanningscontrolesystemen een bandenreparatie de moeite waard zijn. Anders zou u bij de meeste voertuigen beide banden op een as moeten vervangen. Bij verschillende SUV’s en terreinwagens kan het zelfs nodig zijn om alle banden te vervangen. Raadpleeg in ieder geval een deskundige voor advies.

Hoe lang duurt het om een band te repareren?

Eerst wordt de band van de velg getrokken en wordt de schade van binnenuit geïnspecteerd. Indien de schade herstelbaar is, wordt de beschadigde zone schoongemaakt, indien nodig iets verbreed en de randen gladgestreken. Vervolgens kan een rubberen plug worden ingebracht, die met behulp van een vulkaniserend middel stevig aan de rest van de band wordt vastgehecht. Afhankelijk van het procédé wordt de plug koud of warm gevulkaniseerd. Zodra het vulkaniseren is voltooid, kan de band opnieuw op de velg worden gemonteerd en het hele wiel opnieuw worden uitgebalanceerd voordat het in het voertuig wordt gemonteerd. Een bandenreparatie in een gespecialiseerde werkplaats duurt in totaal ongeveer 2 uur.

Wat kost een banden reparatie?

Voor een professionele banden reparatie moet u rekenen op een kostprijs van 25 tot ongeveer 40 euro. Afhankelijk van of het gat koud of warm gevulcaniseerd wordt.

Wie betaalt voor een lekke band?

Band
© GettyImages / dardespot

Als u een spijker of schroef in een band rijdt, moet je meestal zelf betalen voor de reparatie of een nieuwe band. Schade aan de banden wordt niet gedekt door een gedeeltelijke of uitgebreide verzekering. De situatie is enigszins anders als uw banden lek zijn. Schade veroorzaakt door vandalisme wordt vergoed door een volledige omniumverzekering. Maar, vooral als het eigen risico hoog is, moet u overwegen of het de moeite loont de bandenschade bij de verzekeringsmaatschappij te melden. Het is niet ongebruikelijk dat het eigen risico hoger is dan de prijs van een nieuwe band. Bovendien wordt in de meeste gevallen de no-claim bonus verlaagd.

Is een bandenverzekering de moeite waard?

U kunt bandenschade verzekeren met een aparte bandenverzekering. Zogenaamde drive-in schade veroorzaakt door spijkers, gebroken glas en andere scherpe voorwerpen is verzekerd. Ook verzekerd zijn bandenpech en vandalisme. Bij een schadegeval dekt de verzekering de kosten van reparatie of vervanging van een band. Consumentenbeschermers waarschuwen echter tegen deze verzekeringen. Het dekkingsbedrag is gewoonlijk beperkt. Bovendien is er een eigen risico van maximaal 50%. Wie een bandenverzekering wil afsluiten, moet de verzekeringsvoorwaarden zorgvuldig bestuderen.